Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Devan

bygga om till inombordare med b20 HJÄLP

Rekommendera Poster

har en kabinbåt med utombordare som jag tänkt byggt om till inombordare med b20. har lite frågor till drev å kylning. hur gör man lämpligast med kylsystemet å vad ska jag ha för drev. 270D har jag sett på diagram att d borde passa en b20??? tacksam försvar gärna ett långt å föklarande svar. tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en båt till min grabb som kör wakeboard, en Raisport tävlingsbåt som från början haft utombordare men byggts om till inombordare. De hade gjort en del som jag inte tyckte om, mest fel vinkel på akterspegeln och dessutom var båten för kort, 4,4 m., så jag har förlängt den med ca. 1 m. och håller nu på med att montera in en B23e. I min båt satt det en AQ120B, B21, så alla detaljer fanns med men det går att köra direktkylning beroende var man kör. Sötvatten/salt. Det finns säkert många som vet mycket mer om detta, hoppas Du får svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tack för svaret, har fått tag på komplett drev nu. och har införskaffat mig all nödvändig information jag kan behöva inom det. nu har jag kylning som d enda problemet att lösa. funderar på att ta in vatten direkt och köra d genom motorn och sen ut i sjön igen och köra d med en hyfsad pump. är det ett måste att ha kul limpa? blir d för hett om man inte har en sån utan kör med vanlig avgas krök? tacksam för svar. skriv gärna ni som inte vet nått också. försöker samla på mog så mycket info som möjligt om detta projekt. ska försöka tillverka d mesta själv. utan att behöva köpa svin dyra avgas limpor och liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en marin avgaslimpa, med vattenkylning, ser inget sätt att klara det med hembygge. Möjligen nån skördetröska.................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det blev en b21, har tillverkat en värmeväxlare som jag ska använda som kylare, nu försöker jag få tag på en limpoa till B21 men d är inte d lättaste!!!!! nån som vet vart man ska titta, vore trevligast med en begagnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en fråga till, måste man ha marint topplock, har tänkt att använda original topplocket jag. är det dumt eller går det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De GÅR att hänga i motorn direkt från bilen , men de blir mycket mycket bättre om den är marinkonverterad, kör du i saltvatten och tänker köra vatten in vatten ut principen bör du iaf minst byta avgasventilerna till rostfria. De absolut bästa är om du hittar en färdig marinmotor till en vettig peng som sjunger på sista värsen och renoverar den.....du måste ha en oljekylare oxå....annars blir de jobbigt varmt för den stackars motorn......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näääe inte ska dem ha kontakt med vattnet men det blir vatten stående i avgassystemet och det dunstar saltvateenångor upp till avgasventilerna...... Det sitter iaf rostfria ventiler på marintopparna om de e efter konstens alla regler. men de funkar ju naturligtvis med vanligt bondstål oxå, men inte lika länge :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-) Hej. Antingen köper du en limpa med löst knä via Hansen Racing marin,mycket bra priser,enda nackdelen är att den är av gjutgodsrostar lätt eller så bygger du en i rostfritt.Ska du köra med sötvatten kylning så går det med gjutgods.Har själv byggt en limpa till min Glastron med OMC 120hk ,funkar mycket bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Halloj. skulle det inte funka med ett kyl ifrån en bil och köra med befintligt kylsystem? funderar själv på att förlänga min selco och bygga ett snikbygge med en b23:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En begagnad limpa (avgasutblås) är inget att köpa begagnad, det finns alltid en anledning till att man byter (läs defekt).

http://www.drevdelar.se tex har nya limpor för 3800:- dom är förmodligen inte galvade inuti som det ryktas att penta original har, men sen cirkulerar det ju en mängd skrönor om just B21/B23 och hur omöjligt det är att ha insprutning och elektronisk tändning i en båt (ständig uppförsbacke) osv,osv. Det är bara att bygga med sunt bondförnuft och prova sig fram.

 

Det man skall tänka på är att avgaserna skall vara vattenkylda (annars smälter bälgen in i drevet och/eller skadar skölden). Bensinslangar skall vara av god kvalisort och dubbla slangklämmor. Om du kör med insprutning välj ett grovt förfilter (jag vet av erfarenhet att det finns mycket skit i en tank)

 

Jag har plockat isär en marintopp och i den satt det varken rostfria ventiler eller den beryktade zinkringen (varför anoden nu skulle göra nytta inuti sötvattendelen), men man vet ju inte vad som hänt en motor under dess långa liv innan man själv var där och pillade.

 

Sen tycker väl jag att man hellre skall satsa på en B23E motor 80-83 för att få mer vrid, vad det gäller hästkrafterna så är det 130hkr för B21E och 136hkr för B23E (140hkr 1980)

 

Komponenterna som sitter original är väldigt kompakta, gör man ett hopplock måste man ha ett större maskinrum eftersom man måste hänga grejorna på sidan, framför eller under motorn.

Limpa,värmeväxlare,oljekyl,impellerpump är det som behövs.

Limpa - ny

Värmeväxlare - blocket (Har hittat en del där)

Impellerpump - sällsynt, måste vara en rätt kraftig sådan

Oljekyl - Martec tex har en genomströmningskyl som man sen kopplar till en biloljeadapter.

 

Hur man än vrider och vänder sig så är det dyrt att bygga en marinmotor från grunden. Det är bara att räkna, kanske lönar sig att köpa en slak marinmotor, då har man ju alla delar (i vilket skick dom nu är i).

Mina erfarenheter i korthet. http://www.drevdelar.se\' target=\_blank\ title=\Drevdelar\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...