-
Bakgrund
Hösten 1996 diskuterade Jan Andreasson hemsidor med några av de mer välrenommerade varven i Göteborg som tidigt förstod vikten av att synas på Internet. De diskuterade formen för ett samarbete och insåg snabbt att även proffesionella och intressanta hemsidor lätt försvinner i det enorma mediabruset. -Varför inte samla marina branschen under ett och samma tak! Hördes det från upphovsmannen, och därmed var Maringuiden född.
Affärsidé
Maringuiden skall ge allmänheten och den stora grupp båtfolk, som har tillgång till Internet, både till sjöss och på land möjlighet att snabbt, enkelt och ta del av viktig och intressant information.
Åren har gått...
Mycket har hänt. Även Maringuiden drogs med i den allmänna IT-yran och slogs samman med marinportalen instantmarine.com grundad av bla Pelle Pettersson. Stora resurser har lagts på utveckling av portalerna. Hösten 2007 köptes Maringuiden.se av tidningsförlaget TTG Sverige AB, som gav ut båtmagasinen och sajterna Båtnytt, Vi Båtägare och Segling. Genom TTG: s förvärv erbjöds alla annonsörer att annonsera i "TTG marina nätverket", som innefattade både maringuiden.se och TTG:s båtmagasinsajter. LRF Media köpte i sin tur TTG Sverige AB den 1 december 2008 och driver vidare båtmagasinen , sajterna och annonssammarbetet i LRF Media marina nätverk. Den 1 oktober 2011 köper den tidigare ägaren Dick Jexby tillbaka maringuiden.
Sverige, Norden och dess båtliv
Med 1.3 miljoner fritidsbåtar varav ca: 300.000 är övernattningsbara har vi i Sverige sex personer på varje båt! Som en jämförelse har Finland sju, Norge åtta, och Danmark 150 personer på varje fritidsbåt.Den genomsnittlige båtsvensken är "medelålders", gift och arbetar heltid.
Den genomsnittlige "surfaren" besöker internetsidor varje arbetsdag, huvudsakligen vid lunchtid! Från arbetsplatsen!
Den genomsnittlige besökaren på Maringuiden besöker oss runt lunchtid och stannar cirka tio minuter. Besökarantalet ökar sedan under dagen med en något lägre topp på kvällen. Varje vecka visas cirka 650.000 sidvisningar på sajten för cirka 55.000 unika besökare (webbläsare) (källa Nielsen Netratings, våren 2008).
Välkomna
Vi hälsar Er varmt välkomna till Maringuiden.
Till kontaktuppgifter: Klicka här
Till annonsinformation: Klicka här