Ringhede 6 Postad 3 April , 2008 Detta är innehållet i Sjöfartsverkets redovisning med rubrikerna Olycksförlopp/omständighet Sjöfartsverkets redovsining första halvåret 2007 Kantring / Paddling Fall överbord Kapsejsat / Paddling Kantring / Paddling Kantring / Fiske Grundstötning / Skada vid olycka Haverie/Felfunktion / Alkohol Kollision annan båt / Skada vid olycka Vatteninträngning / Okänt Kantring / Okänt Grundstötning / Skada vid olycka Kantring / Paddling Okänt Brand / Skada vid olycka Kollision annan vattenskoter / Skada vid olycka Föll överbord / Skada vid olycka Okänt / Okänt Kollision, annan vattenskoter / Skada vid olycka Explosion / Skada vid olycka Explosion / Fiske Explosion / Skada vid olycka Slag/klämning/skärskada / okänt Okänt / ökänt Fall överbord / Fiske Kantring / Paddling Kapsejsat Slag/klämning/skärskada Kollision, annan båt Fall överbord / Förtöjning I.U. / I.U. Haveri/felfunktion Okänt Kapsejsat / Alkohol Kantring / (segling) Explosion / Okänt Kollsiion / Ev. alkohol Fall över bord / Paddling Fall överbord el. grundstötning / Alkohol Kantring / Fiske (nattligt) Slag/klämning/skärskada / Iland-/ombordstigning Kollison, annan båt Fall överbord / Motorstart Fall överbord. kantring / Fiske okänt / okänt Fall överbord / Iland-/ombordstigning Brand/explosion / (vid motorstart) grunstötning okänt / Alkohol Kollision, annan båt Fall inombords Brand Kapsejsat Kantring / Paddling Kantring eller vattensfyllnad Fall överbord / Iland-/ombordstigning Kapsejsat Källa, http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Olyckor 2007.pdf Detta borde vara grundmaterial till beslut om båtkörkort och höghastighetskrav. Körkort är nog bra men i vilken form? Åtlig kontrollbesiktning hade kanske plockat bort vissa farliga båtar som gett olyckor med brand och explosion. Alkohol verkar var ett problem men inget som diskuteras mycket. Tror inte utredarna har sett detta materialet eftersom väldigt få olyckor kommer lösas trotts införande av det som förslagsvis diskuteras som nya krav. Vad tror du? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 April , 2008 Verkar som om man framför allt ska prioritera paddlare och fiskare.Som tur var skadar de bara sig själva i alla fall. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 April , 2008 Helt klart kommer jag denna sommaren hålla mig borta från okänt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 3 April , 2008 Lista över olyckor i hemmet är långt mycket längre, men det är ingen som ivrar för speciella certifikat för att bo!?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 April , 2008 Det fanns nåt farligt ökänt också. Låter inte helt orimligt att ökänt också är farligt. En reflektion är att så många paddlare råkar illa ut. Visst ser det livsfarligt ut att paddla men så många ser man ju inte per sommar. Kan det vara så att alla råkar ut för en olycka. Låter inte helt fel att det tar några kantringar att lära sig att komma på rätt köl igen. Har själv råkat ut för kantring med segeljolle och givetvis inte lärt mig hur man tar sig upp igen. Vi höll på att avlida på kuppen och tränade sen massor av gånger att få upp masten gemom att stiga upp på centerbordet. Efter ett tag så hann man om man var beredd stiga på centerbordet utan att hamna i vattnet och få den rättvänd nästan utan att bli blöt. Detta bör ingå i båtkörkortet för centerbordsbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 3 April , 2008 Hmm..., jag har varit ute en vecka i kajak med en stor andel nybörjare i gänget ganska långt ut i skärgården utan att någon kantrade. Havskajaker är väldigt stabila (upplever i alla fall jag) i normalt väder. Det var iofs ganska nära en gång då en person med en felpackad kajak fick panik när det började blåsa på lite vid en övergång. Fören pekade uppåt så att hon inte klarade att hålla upp den mot vinden. Hon paddlade för livet rakt mot den närmaste öns klippiga lovartsida. Inte bra. Det var lite trassligt innan vi fick situationen under kontroll precis intill klipporna, jag blev till och med uppspolad någon gång, men ingen behövde bada. Lite byte av kajaker och några stenar i nosen, så var allting frid och fröjd sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 4 April , 2008 För husvagnar har det för några år sedan införts årlig kontrollbesiktning av gasolanläggning. Inte för båtar. Båtar har ofta brister i el och bränslesystem vilket också kan vara orsak till bränder och explosioner enligt listan. Ingen kontrollbesiktning finns för båtar!!! Nu förspråkar jag inte årlig kontrollbesikning men dessa olyckor är betydligt fler (de som rapporterats) än de olyckor som beror på hög fart. Dessutom ett antal olyckor som är relaterade till iland/ombordstigning samt rätt många relaterade till alkoholintag. Tror man på fullt allvar att dessa löses med båtkörkort inkl höghastighetskrav? Ja troligen så. Då är man enligt min mening mycket naiva. Hoppas utredarna varit på sjön någon gång mer än resor med Finlandsfärjor. Nu kan det vara så att ett båtkörkort kan vara bra ändå men olycksstatistiken kommer inte påverakas ett dyft. Det blir bara vi båtägare som får betala detta luftslott. Ett luftslott byggt på grumden om minskade olyckor till sjöss. mvh Roland (till alla som undrar, jo jag har förarbevis och kan navigera enligt de tekniker som behövs. Jag kan hantera min speedboat även om jag inte har papper på det och kan precis som många andra här på forumet ta hand om min båt med kontroller så att den är säker med avseende på bränlsesystem mm. Men varför klagar jag, jo för storebror statens ständiga införande av massa pålagor på oss vuxna, och i detta fallet med tveksamma grunder) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2008 Undrar vilken kategori det här är? hjälp var e bromsen!? eller Bryggan körde på mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 4 April , 2008 Utmärkt med konkret information. En snabb överslagsräkning ger en kostnad på över 500 miljoner att införa båtkörkort. 250 tusen svenskar till en kostad på 2500kr per taget kort. Den fråga jag har till alla anhängare av båtkörkort -- Är båtkörkort det bästa sättet att spendera 500 miljoner för att öka våran säkerhet och trivsel på sjön. Det olyckliga med kostnaden för båtkörkort är att den är dåld och behöver inte budgeteras för vilket antagligen bidrar till ett lågt krav på motiveringsnivån, men inom industrin skulle det krävas en faktamässig argumentation för att få genom ett sådant förslag. En intressant (och skrämmande) punkt hur långt det kan gå. Jag har bott ett antal år i Tyskland som har krav på båtkörkort. Själv struntade jag i det men räknade med problem om jag skulle ha en försäkringsåtagande. Min 8 årige son gick på seglarläger och kom stolt hem med ett båtkörkort för optimist jolle vilket sedan krävdes att han skulle ha för att få låna klubbens optimist jollar. Vem vet vad det kan sluta i Sverige. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser