Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Ringhede

Farligt med båtar

Rekommendera Poster


Detta är innehållet i Sjöfartsverkets redovisning med rubrikerna Olycksförlopp/omständighet

 

Sjöfartsverkets redovsining första halvåret 2007

 

Kantring   / Paddling

Fall överbord   

Kapsejsat   / Paddling

Kantring   / Paddling

Kantring  / Fiske

Grundstötning  / Skada vid olycka

Haverie/Felfunktion / Alkohol

Kollision annan båt / Skada vid olycka

Vatteninträngning  / Okänt

Kantring  / Okänt

Grundstötning   / Skada vid olycka

Kantring   / Paddling

    Okänt

Brand   / Skada vid olycka

Kollision annan vattenskoter / Skada vid olycka

Föll överbord  / Skada vid olycka

Okänt  /  Okänt

Kollision, annan vattenskoter / Skada vid olycka

Explosion /  Skada vid olycka

Explosion  / Fiske

Explosion   / Skada vid olycka

Slag/klämning/skärskada  / okänt

Okänt   / ökänt

Fall överbord  / Fiske

Kantring  / Paddling

Kapsejsat   

Slag/klämning/skärskada

Kollision, annan båt

Fall överbord  / Förtöjning

I.U.  /  I.U.

Haveri/felfunktion

Okänt

Kapsejsat /  Alkohol

Kantring  / (segling)

Explosion  / Okänt

Kollsiion  / Ev. alkohol

Fall över bord /  Paddling

Fall överbord el. grundstötning / Alkohol

Kantring  / Fiske (nattligt)

Slag/klämning/skärskada / Iland-/ombordstigning

Kollison, annan båt

Fall överbord  / Motorstart

Fall överbord. kantring / Fiske

okänt  /  okänt

Fall överbord  / Iland-/ombordstigning

Brand/explosion /  (vid motorstart)

grunstötning

okänt  /  Alkohol

Kollision, annan båt  

Fall inombords

Brand

Kapsejsat

Kantring /  Paddling

Kantring eller vattensfyllnad

Fall överbord /  Iland-/ombordstigning

Kapsejsat

 

Källa, http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Olyckor 2007.pdf


Detta borde vara grundmaterial till beslut om båtkörkort och höghastighetskrav.

Körkort är nog bra men i vilken form?

Åtlig kontrollbesiktning hade kanske plockat bort vissa farliga båtar som gett olyckor med brand och explosion. Alkohol verkar var ett problem men inget som diskuteras mycket.

 

Tror inte utredarna har sett detta materialet eftersom väldigt få olyckor kommer lösas trotts införande av det som förslagsvis diskuteras som nya krav.

 

Vad tror du?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om man framför allt ska prioritera paddlare och fiskare.
Som tur var skadar de bara sig själva i alla fall.
 \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lista över olyckor i hemmet är långt mycket längre, men det är ingen som ivrar för speciella certifikat för att bo!??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns nåt farligt ökänt också. Låter inte helt orimligt att ökänt också är farligt.
 
En reflektion är att så många paddlare råkar illa ut. Visst ser det livsfarligt ut att paddla men så många ser man ju inte per sommar.
 
Kan det vara så att alla råkar ut för en olycka. Låter inte helt fel att det tar några kantringar att lära sig att komma på rätt köl igen. 
 
Har själv råkat ut för kantring med segeljolle och givetvis inte lärt mig hur man tar sig upp igen. Vi höll på att avlida på kuppen och tränade sen massor av gånger att få upp masten gemom att stiga upp på centerbordet.
 
Efter ett tag så hann man om man var beredd stiga på centerbordet utan att hamna i vattnet och få den rättvänd nästan utan att bli blöt.
 
Detta bör ingå i båtkörkortet för centerbordsbåt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..., jag har varit ute en vecka i kajak med en stor andel nybörjare i gänget ganska långt ut i skärgården utan att någon kantrade. Havskajaker är väldigt stabila (upplever i alla fall jag) i normalt väder. Det var iofs ganska nära en gång då en person med en felpackad kajak fick panik när det började blåsa på lite vid en övergång. Fören pekade uppåt så att hon inte klarade att hålla upp den mot vinden. Hon paddlade för livet rakt mot den närmaste öns klippiga lovartsida. Inte bra. Det var lite trassligt innan vi fick situationen under kontroll precis intill klipporna, jag blev till och med uppspolad någon gång, men ingen behövde bada. Lite byte av kajaker och några stenar i nosen, så var allting frid och fröjd sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För husvagnar har det för några år sedan införts årlig kontrollbesiktning av gasolanläggning.

 

Inte för båtar.

Båtar har ofta brister i el och bränslesystem vilket också kan vara orsak till bränder och explosioner enligt listan.

 

Ingen kontrollbesiktning finns för båtar!!!

 

Nu förspråkar jag inte årlig kontrollbesikning men dessa olyckor är betydligt fler (de som rapporterats) än de olyckor som beror på hög fart.

 

Dessutom ett antal olyckor som är relaterade till iland/ombordstigning samt rätt många relaterade till alkoholintag.

 

 

Tror man på fullt allvar att dessa löses med båtkörkort inkl höghastighetskrav?

Ja troligen så.

Då är man enligt min mening mycket naiva.

Hoppas utredarna varit på sjön någon gång mer än resor med Finlandsfärjor.

 

Nu kan det vara så att ett båtkörkort kan vara bra ändå men olycksstatistiken kommer inte påverakas ett dyft.

 

Det blir bara vi båtägare som får betala detta luftslott.

Ett luftslott byggt på grumden om minskade olyckor till sjöss.

 

mvh Roland

 

(till alla som undrar, jo jag har förarbevis och kan navigera enligt de tekniker som behövs. Jag kan hantera min speedboat även om jag inte har papper på det och kan precis som många andra här på forumet ta hand om min båt med kontroller så att den är säker med avseende på bränlsesystem mm. Men varför klagar jag, jo för storebror statens ständiga införande av massa pålagor på oss vuxna, och i detta fallet med tveksamma grunder)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vilken kategori det här är?

hjälp var e bromsen!? eller Bryggan körde på mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt med konkret information.

 

En snabb överslagsräkning ger en kostnad på över 500 miljoner att införa båtkörkort.

250 tusen svenskar till en kostad på 2500kr per taget kort.

 

Den fråga jag har till alla anhängare av båtkörkort -- Är båtkörkort det bästa sättet att spendera 500 miljoner för att öka våran säkerhet och trivsel på sjön.

 

Det olyckliga med kostnaden för båtkörkort är att den är dåld och behöver inte budgeteras för vilket antagligen bidrar till ett lågt krav på motiveringsnivån, men inom industrin skulle det krävas en faktamässig argumentation för att få genom ett sådant förslag.

 

En intressant (och skrämmande) punkt hur långt det kan gå. Jag har bott ett antal år i Tyskland som har krav på båtkörkort. Själv struntade jag i det men räknade med problem om jag skulle ha en försäkringsåtagande. Min 8 årige son gick på seglarläger och kom stolt hem med ett båtkörkort för optimist jolle vilket sedan krävdes att han skulle ha för att få låna klubbens optimist jollar. Vem vet vad det kan sluta i Sverige.

 

Johan   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...