Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Patric78

Skillnad på Solex 44PAI och Solex 44PAI-7

Rekommendera Poster


Jag har en AQ131D som jag skulle vilja ha mer effekt ur, tänkte om man kunde byta kam och sätta dubbla förgasare.

Skulle ha tillgång till två Solex 44 PAI. På motorn sitter nu en Solex 44PAI-7.

Vad är egentligen skillnaden och vet någon vad mitt byte skulle åstadkomma??  
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har  för mig att din nuvarnade motor är en AQ 120, sitter det två förgasare kallas den för AQ 130, dvs du har teoretiskt 10 hk till. Med andra ord drar den lite och orkar varva lite mer. mvh/Nitro

 

Senast ändrad av Nitro | 25 januari 2008 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Nitro
Motorn jag har är alltså en AQ131D med en Solex 44 PAi-7
Men för att få lite mer effekt tänkte jag byta insug och sätt två förgasare samt kam.
Så jag skulle kunna få lite effekt till med det, ELLER?
Jag skulle kunna skaffa två Solex 44PAI. Men vad är skillnaden på Solex 44PAI och 44PAI-7???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Lånar din tråd lite eftersom vi har likadana motorer !

 

Jag har också en aq131a som jag skulle vilja ha lite mer kräm i.

 

Så finns det någon här ute som har några bra förslag på enklare ingrepp ?

 

Vad ska man ha för kam ?

Vad för fögasare ?

mm.mm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Aq131d är en b230 motor med en förgasare.

Aq130 är en b20 med dubbla förgaare.

 

Om ni vill ha mer effekt byt då insug samt till en Weber 38/38 dges förgasare alltså en 2-portsfögasare.

 

dom är dyra kostar med insug 6500:-

 

Jag har en weber 38/38 dges (elektrisk choke) kvar som jag provade på en aq120b(B21.a)med singelförgasare.

 

Den har gått 7 timmar så den är som ny fast lite dammig på kortet.

 

säljes för 3000:- med insug

 

Senast ändrad av draco | 21 februari 2008 | 18:46

post-6840-1394235354,6428_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det inte framgår vilken storlek på halsring som sitter i den angivna 38/38 går det ej att sara på. Generellt sett funkar en DCD36/36 alldeles utmärkt och gör att vridmomentskurvans topp infaller på ett något lägre varvtal.

Att montera en förgasare som är förstor innebär att effekten kommer högt upp på varvtalskruvan. Med andra ord kan det innebära att man inte känner av en effektökning förrän påde högre varvtalen.

En förgasare i likt 36/36 an ger ungefär samma effektökning kombinerad med en något vassare kamaxel som den gamla orginalstället med ant 2 x SU125CID alt Stromberg125CID. Men är betydligt enklare i service och justering.

Genomgående för Solex förgasare är att lagringen av spjllaxel brukar vara mycket dålig varvid de slits och tar tjuvluft vid axellagringen... Av den anledningen är alltid Weber att föredra oavsett det gäller standard eller en trimmad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag vet inte riktigt nu vad jag har för orginalförgasare på min aq131A men tror att det sitter en enkel Stromberg om jag inte är helt ute och cyklar.

 

Skulle det ge något märkbart att byta till en weber 36/36 eller måste jag byta kam med ?

 

Vad ska jag ha för kam då och måste jag göra något mer när jag byter kamen ?

 

Var köper man en kam till ett bra pris ?

 

 

Mycket tacksam för svar.

 

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

Köp inte kam hos volvo penta bara dom tar va 9000 kr för en kam . kg-trim har V-D kammar för 1500-1700 kr . det sitter v-d kammar i marinmotorer b21-b23. vad jag själv forskat så finns det inga speciella marin kammar till b21 o b23 . b20 har en P-kam som är marin . har jag fel om kammar till b23 så tala gärna om det .

länk  http://www.kgtrimning.com/

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

vad har du för topp på motorn vanligen verkar det sitta 398 toppar . jag skulle satsa på en 405 topp eller 531 topp fast kör du med förgasare så måste man plugga puls-air hålen och insprut hålen men det är inte så svårt

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna 38/38 dges är bestckad för marint bruk, Ronwill speedshop valde munstycken och enligt honom så är halsring,lyft mm optimal för en b23:a.

 

Jag kan bäst edelbrock,Holley till en aning större motorer 4,3l och upp.

Men dom här förgasarna har tagits fram för att performance ersätta dubbla solex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

vad jag vet så är det viktigt med bestyckningen från weberförgasaren och vad för kam som sitter i toppen för bästa prestanda

 

AQ 140 D-kam 398 topp

AQ 145 K-kam 405 topp

AQ 151 V-kam 531 topp

 

MVH Lax

 

Senast ändrad av laxoringen | 23 februari 2008 | 21:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Vad jag har förstått så sitter det väl en 531 topp på Aq131:an !

 

Rätta mig om jag har fel !

 

Så vad ska jag ha då?

 

 

Förgasare weber 36/36 ?

Kam ................?

Och mer ?

 

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

ja det sitter en 531 topp på aq 131a och en A-kam orginal. byt kam till en V-kam eller      D-kam . vad det gäller förgasare så finns det andra här på forumet som kan det bättre än mig. du kan lätt se vad du har för topp kolla på avgas sidan . och på kammen så finns en bokstav i stansad i bak på kammen. du får bra botten drag med V-D kam. K-H kam har ett bättre vrid vid över 4000 varv

 

 

MODEL   LYFTIN            LYFTUT 

   

M                9,5                  10,5 

L            9,8                   9,8 

Y                10,35             10,35 

T           9,94            9,9 

X               10,65              10,65 

VX            11,37         10,65 

A               10,5                 10,5 

B               10,6                 10,6 

V               11,37              11,37 

D               11,2                11,2 

K               11,95              11,95 

H               12                     11,5 

 

Senast ändrad av laxoringen | 04 mars 2008 | 21:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är av intresse så har jag en 405 topp med K-kam liggandes, toppen är ganska ärgad på 4ans utblås. Om någon vill ha den för en symbolisk summa så hojta till, den har varit på väg till skroten flera gånger.

 

Draco: vad ger Weber förgasaren med insug för effekt på en B23, är det lönt att uppgradera från en motor med solex dubbel montage (AQ145)? Varför vill du bli av med den?

 

Senast ändrad av J_sthlm | 10 mars 2008 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Väcker liv i en mycket gammal tråd som aldrig verkade få sin lösning....

Jag har en aq151c med två stycken Solex 44-förgasare, så långt är jag säker. Sen verkar det som att just c:et i aq151c gör att de är av typen Solex PAI-7.

(Jag har det som brukar kallas den nya modellen med en luftskruv som ligger utan synlig fjäder inne i godset och skall skruvas ut ca 8 varv)

Efter att ha surfat en halv kväll så misstänker jag nu att det är bl.a. nålventilens öppning, (1.75mm ist.f. som vanligast 1,5mm), som skiljer.

Är det någon som kan förklara Solex-programmet mer i detalj? Vart ser man förgasarens typ/artikelnummer? Är det instansat någonstans?

Anledningen att få veta skulle vara att kunna köpa exakt rätt grejor i en renoveringssats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...