stspanhe 0 Postad 5 Oktober , 2007 Är det inte någom som har erfarenhet om mitt problem. Snälla svara på mitt inlägg i så fall. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=188488 Tackar på förhand Henrik Spångberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 5 Oktober , 2007 Ett foto säger mer än tusen ord! Alt beskriv utförligt vad det är för skada, hur den uppkommit, hur djup den är och vad mer som kan vara matnyttigt att veta mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 5 Oktober , 2007 Jag vet att de som åtgärdar försäkringsskador ibland får slipa fram mönstret med slipstifft. De plastar alltså för upp ytan och sen slipar de fram mönstret för hand. Tråkigt och tidsödande, men vad ska man göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 8 Oktober , 2007 Ok, Jag skall ta kort på skadan vid nästa gång jag är vid båten. Tack så länge. Den tidigare ägaren har förskt laga det på ett väldigt kladdigt sätt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 19 Oktober , 2007 Hej, Här är bilden på eländet //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 19 Oktober , 2007 Hej Slipa bort löst material, gör ett avtryck med tex gips på ytan där den är hel, klarlacka eller stryk något släppmedel på avtrycket för att få yta som inte fastnar så lätt, lägg på ny gelcoat och innan den riktigt härdat trycker du ned gipsavtrycket för att få lika struktur på lagningen. Den släta delen våtslipar du med fint papper (upp till 2000) sen polerar du med autosol. Har inte testat detta själv men metoden borde funka om man hittar ett bra material att göra avtrycket med och att det inte fastnar i den nya gelcoaten. Man kanske kan stryka på någon typ av släppmedel som man använder när man bygger båtar i form. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 19 Oktober , 2007 Detta måste ju föregående ägare ha mer info om då det är en gammal reparation som spruckit eller? Annars har du väl fått de råd med slipning, aceton etc. för att få till det? Senast ändrad av arnold_s | 19 oktober 2007 | 11:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 19 Oktober , 2007 Hej, Jag går nog på metoden med gipsavtryck. Hur varmt måste det vara ute för att fixa skadan? // Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Oktober , 2007 För att göra plastjobb bör man hålla sig runt 15 plusgrader. Definitivt över 10 plus, och det under hela härdtiden dvs även under natten. Är nog kört att jobba utomhus mer i år. Kan du låna uppvärmd lokal inomhus? Annars får det bli vårpyssel. Du kan ju experimentera fram metoden hemma inomhus sålänge.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 19 Oktober , 2007 Hej och tack för all hjälp så långt. Jag får exprimentera hemma över vinter. Måste jag lägga plast under eller är gelcoat spacklet tillräckligt starkt? Det har ju spruckit när den tidigare ägaran lagat. //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 19 Oktober , 2007 Till att börja med så måste du ta upp skadan och titta på hur den är lagad och varför. Det kan vara så att någon har tryckt dit lite plastic P med fiber i och det biter inte och därav kan du ha fått sprickorna. Sedan så är det bara att plasta upp med väv och mönstra. Gelcoat i det sista. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Oktober , 2007 Förresten: Finns en bra bok om det här för en billig peng. Köp och läs innan du börjar göra något. http://www.bokus.com/b/9789197009461.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 19 Oktober , 2007 Hej Jag köper boken och läser på i höstmörkret. Tackar för all hjälp. Tjao //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebbersten 0 Postad 19 Oktober , 2007 Slipa bort den gammla gelcoten så du kommer ner till frisk plast. Sen spacklar du ut med gelcot till den nivå som inte är skrovlig och låt torka. Sen tejpar du kanten som är slät mot det som ska bli skrovligt. Rulla på gelcot med en filterrulle så du får samma skrovliga yta. Men testa på en skiva innan så du vet ungefär hur mycket gelcot du ska ha i rullen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser