Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Mattias_B

Vad har ni för plotter i snipan?

Rekommendera Poster

Bara en nyfiken hets fråga...vad har ni för plotter i skutan?

Själv har jag hantlat mig en ny Garmin 525. Hadde tidigare en Garmin 172.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Lowrance, minns inte exakt vad den heter mera, 3300 eller 3500 eller nåt sånt. I varje fall är jag mycket nöjd med den.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sådär det ska se utt Lasse-L!! Coolt som bara den med en massa prylar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste hålla med föregående talare och säga att din instrumentering såg rätt maffigt ut...smiley-wink.gif\
Jag går själv i lite GPS-köpartankar och jag har brutit ned det i tre alternativ som jag just nu går och fnular på och researchar, nämligen:
1. Handhållen
smidigt att ta med och använda i bilen och på hojen etc
- sämre överblick 
2. Fast Plotter
bättre överblick
- jiddrigare att ta med sig, inget annat användningsområde, dyrare om man skall ha en som är så stor att det blir väsentligt bättre 
3. PC med skärm
ännu bättre överblick, fullständiga mediamöjligheter vid regningt väder etc
- drar mkt batteri (?), strulig att ta med sig

Ja det finns säkert ännu fler pros & cons för respektive uppsättning?!?Man får nog fundera igenom det hela ganska noggrant. Just nu lutar det nog åt handhållet. Man slås dock av hur tillverkarna segmenterat marknaden genom att hålla tillbaks de handhållna. Det vore ju ingen match att göra en riktigt riktigt bra handhållen med features som skulle slå ut de fast monterade; bättre upplösning än 160 x 240 som många har, möjlighet att koppla in en större skärm (utan PC), touch display, mindre och smidigare är bl a sådant som står på önskelistan. Några av dessa features finns på vissa men inte alla. Tänk om Apple gjorde en GPS i samma stil som deras nya telefon iPhone, då tror jag att jag skulle få allt vad jag önskar plus lite till...21.gif\

Lasse, kör du någon form av specialbyggd bare bones PC, vattentät? 

Överlag vore det kul att se bilder på allas cock-pits, inte bara för gps-frågan utan instrumentering i övrigt etc. Jag har väl lite småplaner på att se över allt detta på min helt nyinköpta Saga 20 och då är det ju alltid kul med inspiration. Hmm...får kanske starta en egen tråd för det så småningom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min PC är en hemma burk som platsar på Antikrundan (500 Mhz)

Hittade den i sopcontainern.

Vatten och stötskyddad av ett omvirat liggunderlag.

Fördel: ej stöldbegärlig, blir den vatten skadad släng och hitta en ny.

Nackdel: fodrar 230 volt växel, kör den på en inverter med modifierad sinus ut.

Inga problem med strömförsöjningen så länge motorn snurrar.

GPS puck monterad i innertaket.

Reserv: handhållen Garmin 60CS med sjökort. För liten skärm, svårt att få överblick.

Autopiloten kopplad till PCen.

Peka på båten med musen, tryck och håll nere musknappen, dra till målet, släpp, och några klickar till och båten går dit spikrakt.

post-571-1394235142,9896_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse L är du verkligen säker på att du måste köra din dator på 230, de flesta datorer har ju en inbyggd transformator, och burkar inte behöva så högt voltal vill jag minnas. Kan ju vara så att jag fått det hel om bakfoten.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta (alla) datorer har switchade nätaggregat och saknar transformator från 230 till resp interna spänningar.

Att köra på annan spänning än 230v växel går ej.

De flesta Laptoppar däremot går på likström, kör reserven, en äldre AST, som är märkt 18 volt, på båtens 12 volt.

Min IBM vill ha 15 volt och går inte på båtens 12v, utan inverter.

Alla hemmePC går inte att köra på fyrkant eller modifierad fyrkants inverter. Det är bara att prova.

Friskt kopplar hälften brunnet. 

Det finns spänningsaggregat till PC för 12 volt, men då kostar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte fått riktigt grepp om elsystemet i min båt ännu, har bara haft den en vecka. Jag planerar dra om all ström och komplettera med ett eller två förbrukningsbatterier. Som det nu är har jag bara ett batteri och jag vet inte riktigt hur bra vare sig det eller laddningen är. Det känns som att din set-up, i alla fall i nuläget, är lite för strömslukande för min lilla båt. Hur mycket drar den uppsättningen som du har? Hur stor är din batteribank och hur mycket ström ger din generator?

Jag tror som sagt att det för närvarande får bli en handhållen, men säkert kompletterar jag nästa säsong med en PC. Jag har tom en gammal bärbar som skärmen inte funkar på, jag tänkte att man kunde skaffa en separat tuch-display på 7-8 till den. Finns det kanske t.o.m ruggade industriskärmar som är tänkta för lite besvärligare (läs: fuktiga) miljöer?

Jag gillar Navionics kartor. Om jag väljer en handhållen som nyttjar de kartorna kan jag då även använda dem i PCn? Jag antar att jag i PCn behöver ngt ytterligare program som Tiki el liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också införskaffat mig en Garmin 525. Tidigare hade jag en bärbar PC med MaxSea installerat. Med facit i handen så behövde man aldrig papperskorten när man använde PC´ n och MaxSea men med lilla 525:an tycker jag att man sitter med papperkorten mest hela tiden. Man saknar med andra ord den stora skärmen. smiley-cry.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ja inte vet jag men nog tycker jag att 525:an har nog stor skärm. Men det är ju klart att man får inte samma helhets bild som med större skärm eller med vanliga sjökort. Jag har ju inte haft plotter tidigare.....har som kört med sjökort i 20år så dom kommer som fram av sig själv. Har presis kommit hem efter en tur på ca 180nm & tycker att 525 har varit mycket bra. Kan som inte fatta varför man inte har skaffat en tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jisses.... hinner man se något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart laptop med fugawi \Smile\ fungerar utmärkt............samtidigt som kan se på tv med tv-kort och antenn samt då också kunne se på lite film..............kan inte bli mycket bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En statinär dator går att köra på 12, 5 och 3,3 volt likspänning om jag minns rätt så det går att köra utan 230 växelspänning. Man kan ju fixa eller bygga en nätdel som ger 12, 5 och 3,3 volt dc från 12 volt dc. Det är ju mer jobb är att köra en växelriktare men man sparar ström på det då man slipper transformera spänningen från 12 volt till 230 volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns mycket datorer liggandes runt 10 -12 tum och dom fungerar på 12 volt (14 vid motorkörning) fast det står 18 - 19 volt i häcken på dom.

Fungerar med spisar från 100 Mhz och uppåt.

Har provat allt från 100 och till den jag har i dag på 600 Mhz.

Kör med Wind. 98 som som inte kräver så mycket plats samt är lätthanterligt till Tsunamis vecktoriserade kort.

Har datorn enbart till navigering och den är lätt att se runt då skärmen ligger runt 11 tum.

Alla har varit gratis.

Sedan så har jag Schipmate GPS till det hela.

Funkar kanon så ut och hör med folk för gamla bärbara datorer ligger överallt och batteriet behöver inte funka på dom heller (testat). Är en fördel med batteri som stötdämpar m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En ny laptop. Samma laptop som jag använder i skrivande stund just nu. Till den en transformer så jag använder samma strömkabel till datorn hemma som i båten. En puck talar om var jag är. Gick över ett platt Vänern tidigare i somras samtidigt som sonen kollade på den gamla klassikern The Warriors från tidigt 80-tal också just i denna laptop.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående laptop i båt och diverse spänningar, så är det bara att gå till clas ohlson,kjell o co, eller jula de har omvandlare (cigguttag) 12v till lite olika spänningar och watt som man då kan koppla om och andvända till laptoppen bara att läsa på sin vanliga omvandlare vad den ger ut typ: input 230 volt ac - output 18,5 volt dc.

Fungerar utmärkt samtidigt som det då drar minimalt med ström, dock inga problem med tillgången på ström i min båt :)

Hade.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Istället för att starta en ny tråd så ställer jag ett par frågor här, eftersom jag undrar över ungefär samma saker som trådskaparen.

Jag har skaffat en lite äldre laptop (850Mhz processor)  som jag tänkt använda på ungefär samma sätt som tidigare beskrivits.

Nu är frågan:

1. Vad är en puck? Jag antar att det är en Gps-antenn av något slag?

2. Räcker det med en puck och ett navigationsprogram, eller måste man även koppla in en GPS, exempelvis en billig handhållen sån?

3. Vilket/vilka navigationsprogram rekommenderar ni? Jag har en Monark 670 med ett djupgående på ca 0,8m. Jag och båten håller till i Sthlms skärgård och, som nån skrev längre upp, vore skönt att slippa sitta med näsan i sjökorten hela tiden.

Vore tacksam för svar, jag är tyvärr helt okunnig vad gäller Gps.

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver en Puck, PC, Sjökort och navprog.

Seaclear är gratis.

Jag kör bla. med TIKI som är ett av de bästa och enklaste.

Seaclear och Ozie kan använda hemma skannade kort.

Eller färdiga sk. rasterkort i BSB format.

Här finns en del om detta http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=1700&st=0

TIKI http://www.tiki-navigator.com/

Seaclear http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD

Sjökort http://www.soltek.se/kartor/sjokort.htm

Ett mer kraftfullt program är Oziexplorer http://www.oziexplorer.com/

Ändå kraftfullare är Admiral, jag kör det med radar overlay. http://www.nobeltec.nu/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

1) En puck är en GPS utan knappar eller display. Att det benäms som puck har säkert den enkla fölrklaringen att det ser ut som en ishockeypuck. Den behöver bara ha fritt uppåt så den kan söka sateliter. Helst inget rufftak motsv. mellan puck och atmosfären men har du tur så kan signalen även gå igenom detta. Anslutning till PC sker via en USB-kabel.

Finns att köpa hos bl.a. Clas ohlson med flera, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23607475

2) Ja, det räcker med en puck och ett navigationsprogram.

Med vilket navigationsprogram du kan/skall använda har du fått svar av sign av Lasse-L.

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips ett sådant här nätaggregat kanske kan vara bra att driva datorer i båtar med.http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1357&Si=22&Sa=NÄTAGGREGAT&Sv=root/Hem/nt

Finns fler på ICD.s sida

Senast ändrad av Svenke | 27 januari 2008 | 15:10

Senast ändrad av Svenke | 27 januari 2008 | 15:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkert ett användbart nätaggregat.

Men priset 1000kr för att spara mågra amp. i förbrukning tycker inte jag det är värt.

Kör bla. med en hemma burk som platsar i antikrundan.

Går den sönder eller blir vattenskadad, släng och köp en ny på loppis.

Min inverter (från clover.se) fungerar perfekt.

Inverter 379:- inkl moms och frakt

Invertern är CE-märkt, uttaget för UK och Euro-kontakt:
Inspänning: 10-15V DC

Max strömförbrukning 15A

Tomgångsström: 0,2A

Utspänning: 230V Sinus (modifierad)

Uteffekt: 150W (tillfällig toppbelastning 300W) resitiv last

Effektivitet: 90%

Larm låg batterispänning: 10 ±0,5V

Automatiskt frånkoppling låg batterispänning: 9,5±0,5V

Skydd mot överhettning, överbelastning kortslutning och hög inspänning.

Dimension (L*B*H) mm: 122*77*70

Vikt: 550g

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det håller jag med om att nätaagg. är dyrt men har provat med en inverter i min båt med diverse strul så det är inte  enkelt. Läs tidigare tråd här på maringuiden.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=183318

Jag köpte en billig inverter, det var kanske det som var felet, man får vad man betalar för.

Om någon kan säga vad det var för fel så blir jag glad, än så har ingen kunnat slå huvudet på spiken.\Cry\

En kvalitetsinverter kostar mer än nätaggregatet...................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Garmin 3010C, den är jag himla nöjd med. Har även ett framåtseende ekolod - inte dumt. På båtmässan i Gbg. ska jag köpa en VHF - tips på vad, önskas.

Senast ändrad av Kjelle11 | 27 januari 2008 | 22:14

post-13365-1394235326,2175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det strula.

Alla PC går inte på invertrar som lämnar fyrkantig 230 växelström.

Jag har provat mej fram.

Kör nu äldre PC på modifierad växel och en TFTskärm på fyrkantig. (Se bild högre upp i tråden)

Viktigt är att starta motorn först innan invertrarna slås på.

Det blir kraftiga spikar och spänninsfall på 12 volten under starten låter även generatorn ladda någon minut för att lugna ner sej..

Fördel med inverter är att jag enkelt kan byta dator ombord utan att skruva isär och mixtra med nätdelen samt att andra 230 v prylar kan köras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flikar in med ett litet tips till de som tycker om PRYLAR :-) (Ingen reklam)

Hittade den här PC'n på en sida, skulle kanske vara praktisk att ha i båten(12V)?

http://www.natalie.se/product_info.php?cPath=177&products_id=760

Sen har de en pekbar skärm på 10 (som jag har köpt).

http://www.natalie.se/product_info.php?cPath=143&products_id=595

Pekskärmen är cool kan jag säga, man slipper både mus och tangentbord (windows har tangentbord inbyggt så det är bara att peka om man vill skriva något)

Har tagit en dator från jobbet (typ som Lasse) och kommer använda mig av en växelriktare med sinusvåg. Hade gärna velat införskaffa mig en PC med 12 V men har inte med det i budgeten för detta år.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga: är det bara Garmin som har denna 'auto route' funktion??? Har någon en uppfattning om det fungerar bra??? Hur fungerar dom övriga märkena??? Måste man plotta hela sin rutt och lägga in den eller kan man välja en hamn och trycka 'Ta mig dit'???? //Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...