LarsaP 0 Postad 26 Juni , 2007 Jag har läst igenom allt som jag kunnat hitta på nätet om denna motor och laddat ner allt i manualväg som finns hos www.forsmarin.se vilket var en hel del matnyttigt. Min AL-23:a sitter i en 6 meters träsnipa och verkar funka helt okej, förutom att jag missuppfattade hur dessa kranar för kylningen skulle stå så den gick lite onödigt varm under jungfruturen.. inte så varm så den tog skada som tur är. Finns det fler som har denna pjäs i sina båtar ?? Skulle vara skoj att få höra vad ni tycker om denna maskin. //Larsa Senast ändrad av LarsaP | 26 juni 2007 | 07:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 28 Juni , 2007 Jasså, är det bara jag som åker omkring med en dylik rova i min båt? Skämt åsido, det jag funderar över är hur stor skillnad det blir på kylningen då man använder kranen på toppen som är märkt V och K. Hur många grader på motortemperaturen kan man styra? Min tempmätare funkar inte och själv upplevde jag att motorn gick varm, jag hade kranen på V vilket visade sig vara lite tokigt, den skulle stått på K. Men som sagt, hur mycket skiljer det mellan de båda lägena, nån som vet?? //Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chainyank 0 Postad 14 Juni , 2008 hej larsa, jag också har en AL-23. Jag har nyligen köpt båten som kom med det. Jag också har ganska många frågar. Jag har bilder på hur min är set up och du är välkommen om du ville ser någon of det. Jag hollar på nu med att sät ihop den, och skulle ville sätter ngn fråga till dig också...... MVH Joel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin334 0 Postad 27 Oktober , 2009 Hej Larsa Jag antar att Du menar modellen från femtiotalet.Jag har inte själv någon AL23:a men min far ägde flera från den tiden och jag började skruva i dom redan i tioårsåldern. Det är mycket stor skillnad på motortemparaturen om ventilen (ovanpå topplocket) är ställd på varm eller kall. Sent på hösten ställde vi ventilen helt på varm och när motorn kommit upp i temp ställde vi den ungefär på mitten. Det beror också på sjövattentemperaturen var reglaget skall stå vid full fart. Som Du nämde har orginaltermometern gått sönder. Den var en kvicksilvertermometer av glas och den höll aldrig speciellt länge. Jag rekommenderar att Du själv monterar en ny termometer typSIKA eller en termometer av den typ som satt i äldre bilar, med pitotrör. Jag borrade in givaren på babord sida av topplocket. Som Du säkert vet finns ytterligare en ventil på styrbord sida av motorn. Där reglerar man in mängden avgående kylvatten som skall gå till avgasröret respektive till kylvattenavloppet. Detta vatten kyler avgasröret, som blir väldigt varmt utan kylvatten. Detta vatten fungerar också som ljuddämpare. //Bosse L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 28 Oktober , 2009 Hej, vad jag minns så när körde vi på fotogen med våran AL 23:a så ställdes ventilen på toppen på V, gick då på ca 75-80 grader, normal temperatur var senare på endast bensin drift ca 55 gr., man kunde hålla på motorblocket utan att bränna sig, och det hör till saken att ville man ha ut högsta effekt ur motorn så körde man minimalt med vatten i avgasröret, det stod då som ångplym efter båten, härliga motorer är det, ta väl vara om dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeCe 0 Postad 5 November , 2009 Håller med 'Kapten' och 'Landkrabba', sköt om denna guldklimp så har du en vän för livet, även i oväder. Har arbetat med flera och angående Fors Marin kan du inte få bättre 'back up' / GeCe Motor & Marin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 November , 2009 Träbåtsakutens forum frågor&svar / motor&teknik kan också rekommenderas, har många kunniga entusiaster vad gäller alla fabrikat av gamla trotjänare. http://www.trabatsakuten.nu/ Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormudden 0 Postad 1 Maj , 2018 Hej! Jag har en Albin Al23 med motornummer 31211. Skall då vara tillverkad ca 1933. Den sitter i en kravell byggd snipa/skötbåt 7,8m som är helt öppen. Jag köpte ekipaget i slutet av förra sommaren 2017.. Allt fungerar så det är bara att tuta å köra. Men den är rätt rostig då den körts utan huv många år enligt förra ägaren. Det kan ha varit en överbyggnad bak som togs bort. Tycker mig kunna se spik och skruvhål från en sådan. Så här långt älskar jag motorn och dess lugna gång. ❤️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser