Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
LarsaP

Nån med erfarenhet av Albin AL-23 motor?

Rekommendera Poster

Jag har läst igenom allt som jag kunnat hitta på nätet om denna motor och laddat ner allt i manualväg som finns hos www.forsmarin.se vilket var en hel del matnyttigt.

 

Min AL-23:a sitter i en 6 meters träsnipa och verkar funka helt okej, förutom att jag missuppfattade hur dessa kranar för kylningen skulle stå så den gick lite onödigt varm under jungfruturen.. inte så varm så den tog skada som tur är.

 

Finns det fler som har denna pjäs i sina båtar ?? Skulle vara skoj att få höra vad ni tycker om denna maskin.

 

//Larsa

 

Senast ändrad av LarsaP | 26 juni 2007 | 07:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, är det bara jag som åker omkring med en dylik rova i min båt?

 

Skämt åsido, det jag funderar över är hur stor skillnad det blir på kylningen då man använder kranen på toppen som är märkt V och K. Hur många grader på motortemperaturen kan man styra?

 

Min tempmätare funkar inte och själv upplevde jag att motorn gick varm, jag hade kranen på V vilket visade sig vara lite tokigt, den skulle stått på K. Men som sagt, hur mycket skiljer det mellan de båda lägena, nån som vet??

 

//Larsa

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej larsa,

jag också har en AL-23.  Jag har nyligen köpt båten som kom med det.  Jag också har ganska många frågar.  Jag har bilder på hur min är set up och du är välkommen om du ville ser någon of det.  Jag hollar på nu med att sät ihop den, och skulle ville sätter ngn fråga till dig också...... 

MVH

Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Larsa

Jag antar att Du menar modellen från femtiotalet.Jag har inte själv någon AL23:a men min far ägde flera från den tiden och jag började skruva i dom redan i tioårsåldern.                Det är mycket stor skillnad på motortemparaturen om ventilen (ovanpå topplocket) är ställd på varm eller kall. Sent på hösten ställde vi ventilen helt på varm och när motorn kommit upp i temp ställde vi den ungefär på mitten. Det beror också på sjövattentemperaturen var reglaget skall stå vid full fart. Som Du nämde har orginaltermometern gått sönder. Den var en kvicksilvertermometer av glas och den höll aldrig speciellt länge. Jag rekommenderar att Du själv monterar en ny termometer typSIKA eller en termometer av den typ som satt i äldre bilar, med pitotrör. Jag borrade in givaren på babord sida av topplocket. Som Du säkert vet finns ytterligare en ventil på styrbord sida av motorn. Där reglerar man in mängden avgående kylvatten som skall gå till avgasröret respektive till kylvattenavloppet. Detta vatten kyler avgasröret, som blir väldigt varmt utan kylvatten. Detta vatten fungerar också som ljuddämpare.

//Bosse L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad jag minns så när körde vi på fotogen med våran AL 23:a så ställdes ventilen på toppen på V, gick då på ca 75-80 grader, normal temperatur var senare på endast bensin drift ca 55 gr., man kunde hålla på motorblocket utan att bränna sig, och det hör till saken att ville man ha ut högsta effekt ur motorn så körde man minimalt med vatten i avgasröret, det stod då som ångplym efter båten, härliga motorer är det, ta väl vara om dom

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med 'Kapten' och 'Landkrabba',

sköt om denna guldklimp så har du en vän för livet, även i oväder. Har arbetat med

flera och angående Fors Marin kan du inte få bättre 'back up'             /

                                                                            GeCe Motor & Marin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Albin Al23 med motornummer 31211. Skall då vara tillverkad ca 1933. Den sitter i en kravell byggd snipa/skötbåt 7,8m som är helt öppen. Jag köpte ekipaget i slutet av förra sommaren 2017..

Allt fungerar så det är bara att tuta å köra. Men den är rätt rostig då den körts utan huv många år enligt förra ägaren. Det kan ha varit en överbyggnad bak som togs bort. Tycker mig kunna se spik och skruvhål från en sådan.

Så här långt älskar jag motorn och dess lugna gång. ❤️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...