Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Bingofan

568GTI

Rekommendera Poster

Tog ut min nya 568 GTI igår och blev lyrisk som ett barn på julafton. Båten går otroligt i sjön och mycket torrt.

Jag valde en Evinrude 115hk V4 till båten vilket gjorde att knopmätaren visade 45-46 knop!!!!. Felmarginal finns i loggen och jag väntar på Garmin 525S för att se mer korrekt fart.

Jag slänger ut en fråga om någon annan har denna kombination och erfarenheter. Propellern är 15 Balistic och jag har även en 17 Viper som ska testas.

Hälsningar Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att du har felmarginal i din glädjelogg. Det framgår inte vilken modell av motorn du har. Oavsett, så gillar jag gamla 2-taktaren. Vad jag inte förstår är att det måste ha kostat skjortan om du köpt en ny evinrude e-tec. Mercuryvarianterna blir såpass mycket billigare i paket. Alla instrument och reglage måste bytas om man väljer en annan motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bingofan!

Jag var otroligt klumpig att inte gratulera till ett bra köp. Grattis! Jag var själv lika lyrisk vid mitt första möte med min 568GTI. Ungefär som en underbar Date!

Grattis återigen
Peaky 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peaky!

Tackar för gratulationerna!

Det var just förekomsten av glädjemätare som jag slängde ut frågan om någon annan hade erfarenhet av samma båt och motor. Därför väntar jag med spänning på gps:en för att få mer exakt.

Valde E-tec för att jag tycker att motorn är helt suverän oavsett fart samt att jag har bekanta som jobbar med märket (har inget emot andra motorer). Dessutom kan det vara roligt att ha en motor som tydligen inte är så vanlig kombination till Ryds med tanke på de få svaren.

Den positiva känslan över båt och motor har bara ökat efter helgens utflykter.

Hälsn. Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lasse!

Kul! Det är en bra båt så jag förstår att du är nöjd. Din motor är kanon. Min logg visar på 37/38 knop. Gps:en blott 35 drygtsmiley-frown.gif\. Får du över 40 på Gps:en så räcker det och blir över. Det är ändå 75km/tim21.gif\.

Mvh Peaky

Senast ändrad av Peaky | 25 juni 2007 | 19:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Peaky!

Håller med dig att om man kommer över 40 så räcker det till och blir över.

Var nere idag hos mina mekaniker som tar denna som lite av en test båt då de ej sålt 115 E-tec tillsammans med 568GTI förut trots lång erfarenhet i branschen. De blev fundersamma över farten då loggen skall vara hyfsad i felmarginal (45-46 knop vid ca 5800 varv) så de vill med ut under veckan för att testa.

De tycker att vi byter direkt till större propeller för varvtalets skull (axet räcker säkert ändå).

Provade en kompis bilnavigator i helgen och vid 30 knop stämde det sen dog fanskapet (inte motorn) så vi kunde inte testa i högre farter.

Har en fråga till dig med erfarenhet av 568. Har inte riktigt förlikat mig än med körställningen då jag tycker att ytan under vänster lår försvinner tvärt och stödet inte blir tillräckligt. Hur upplever du detta? Kanske är det en vanesak då jag tidigare haft stol i andra båtar.

Funderar på att testa en kombinerad stå/sitt stol om man kan hitta en bra lösning. Mvh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lasse!

Jag har faktiskt inte tänkt på det mer än vid premiärturen från återförsäljaren. Då satt vi tre fullvuxa killar längst bak och för att få lite bättre svängrum hade vi båtkuddar som vi förlängde sittdynan med. Vid närmare eftertanke, har jag vid de flesta tillfällen använt båtdyna ovanpå sittdynan. Men det är enbart beroende på min dåliga rygg. En av faktorerna vid valet av 568:an, var att jag tyckte den hade bra ergonomi, jag satt högt med ett avstånd till ratten som var Ok. Sitter jag t.ex.i en båt med låga säten eller för långt ifrån ratten kommer ryggvärken som ett brev på posten. Går man runt på mässor och provsitter märker man att det är många av kvlitetsmodellerna som har en hopplös sittställning. Men... Nu var det bristen av stöd för vänsterlåret som gällde!

Har man tidigare haft båt med sitt/ståstol och bra sidostöd så är det givetvis det optimala. Framförallt i höga farten då det bara är att fälla upp eller ner sätet och stå och luta sig bakåt. Det finns stolar som löper i skenor som fördelar vikten hyfsat över bänkens yta. Nackdelen är att det blir bökigt att öppna luckan inunder utan att först ta bort stolarna. Samtidigt finns det numera smarta lösningar på det mesta. Det finns säkert stolar med fällbara ryggstöd etc. som gör att man hjälpligt kan nå in i förvaringutrymmet utan att först montera bort stolen eller stolarna. Alternativtet är att ett proffs går fram med stora sågen i framkant på bänken och sätter på gångjärn på den existerande luckan och skapar en ledad lucka som kan öppnas i framkant.

Ta kontakt med ett plastproffs vissa är fantastiskt duktiga på både plastjobb och inredningar. Jag såg en Princess 45:a som gått på grund till följd att skrovet var kraftigt upprivet. Hur han lyckades ta sig till land med båten är en gåta. Septitanken i båten hade spruckit, det stank kraftigt och inne i båten var det kaos. Efter att proffset tagit sig an båten var den som ny. Det gick inte att se lagningen. I slutänden är det nog hur mycket pengar man är villig att lägga ner på ett par stolar som styr. -Men, det kan inte vara helt fel med ett par racingstolar i en 568:asmiley-tongue-out.gif\. Hittar du någon vettig lösning tror jag nog att många i forumet skulle vara intresserade av att se den. Det verkar snart krylla av 568:a ägare1.gif\.

Mvh Peaky 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ute en sväng nedåt Huvudskär i dag och även om jag bara har en Ryds 478, så har jag samma soffa bak med fack under och samma typ av styrpulpet. Satt som vanligt på en väska (med filt, handduk och diverse kläder), men jag funderade lite på frågan om stöd för vänsterbenet...

Jag har redan svarat på samma fråga i en annan tråd

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=168652

(vet inte varför du låst den, Bingofan)

Men jag har ett par funderingar till:

1. Det finns argument för soffa. Så länge man inte har monterat trimplan, så är det ofta båten börjar luta i sidvind (eller om en tung passagerare sitter på ena sidan fram eller till höger bak), då är det praktiskt att kunna sätta sig lite åt endera sidan som motvikt. Det är svårt med ett fast säte.

2. Även utan trimplan, så kan du sitta mer till höger i soffan och köra, så att du får fotstödet även under vänster fot, om du lastar ankare och annat tungt i förvaringsfacket till vänster fram. Eller om du har något annat tungt (passagerare eller ölback) som sitter till vänster fram. Min fru brukar sitta där ;-)

3. Kanske vill du byta båt om några år och har du då monterat ett fast förarsäte, som Peaky föreslår, så kanske båten blir mer svårsåld. De som vill ha två fasta säten köper en sådan båt (typ nya Ryds 520 GTS eller 568 GTS som påstås komma nästa år) och de som vill ha soffa köper vår typ av båt. Åtminstone tycker jag att du ska provköra modeller med ståstol innan du bygger om din 568 GTI.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonas i Stuvsta!

Konstigt att lägga kläder och annat under rumpan. Än värre att skylla på tanten eller ännu värre ölen för att du stuvat fel. Jag låste förra inlägget pga jag tyckte att din idè med att sitta på en fender plus en annan massa skit var skrivet av en icke båtvan person.

Nu läser jag att du redan har svarat på frågan. Många med mig undrar säkert vilket orakel du är.

Sedan fortsätter du i nästa inlägg om trimplan??

Varför sitta vid sidan om ratten för att styra?? m.m

Vill inte fortsätta denna diskussion med dig utan hoppas att andra har bättre synpunkter.

Go tur med din Ryds!

Dreja bi när vi möts!26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat en lösning som gör att man inte behöver bygga om utan man kan enkelt fälla bak stolen och mycket lätt komma åt facket under.

Väntar ännu på semestern så jag/vi (tanten och ölbacken rätt stuvat) kan packa tältet och dra, trimma och njuta!!!!

Trevlig sommar!

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...