FredrikW 0 Postad 20 April , 2007 Jag har köpt en Garmin 520 som jag ska montera i min Ryds 510 GTI. Jag undrar nu hur jag monterar bygeln till plottern på bästa sätt - med genomgående skruv och mutter eller ej (dvs bara skruva fast den i plasten)? Och hur lösa strömförsörningen. Ska jag borra ett hål strax bakom bygeln för genomdragning eller är det bättre att använda sig av cigguttaget på instrumentbrädan? Senast ändrad av FredrikW | 20 april 2007 | 09:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 20 April , 2007 Vill du enkelt ta den med dej när du lämnar båten är en snabbkoppling bäst.. Vet inte om det sitter lös koppling bak din gps, då hade jag nog gjort ett litet hål med gummimuff strax bakom bygeln. fäst den med genomgående... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 20 April , 2007 Jag satte min med vanlig skruv i plasten (ej genomgående), och den sitter som berget, än så länge i alla fall. Kabeln drog jag genom ett befintligt hål på sidan av panelen. Jag skulle nog inte använda ciggutaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 20 April , 2007 Är det bara plast använd genomgående med brickor. Är det trä under kan du ta träskruv. Vad gäller kabeln skall du helt klart dra den igenom. Dels för att du kanske vill använda uttaget till något annat. Dels för att risken för dålig kontakt eller annat minskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 21 April , 2007 Ok, tack för svaren. Det får bli montering till helgen! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawkee 0 Postad 21 Maj , 2007 Hur gick det fredrik och hur gjorde du?Är i samma sits att montera en 520 på en 658. Kommer nog inte ta genomgående skruv om jag bedömmer laminattjockleken tillräcklig. Brukar sitta som fan ändå och artikeln är inte på ett utsatt ställe och utsatt för stora krafter.Jag är nyfiken på hur du gjorde med genomföringen av strömkabeln. Har du bilder på installationen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 12 Juni , 2007 Jag satte fast bygeln till plottern med ej genomgående skruv. På Ryds 510 är laminatet extra tjockt där man monterar plottern, så den sitter bra ändå. Strömkabel har jag inte borrat hål för ännu. Idag använder jag mig av cigguttaget. Detta för att jag i början enkelt ska kunna ta med mig plottern hem och torrnavigera. Men på sikt kommer jag att borra hål och använda mig av en kabelgenomföring för bästa resultat. Finns hos båttillbehörsaffärer. Tyvärr har jag ingen bild på monteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Juni , 2007 Jag har en annan lösning --- förre ägaren hade satt ekolod på platsen där det är mest logiskt att ha plottern, så jag fixade till ett mellanfäste och satte min Garmin 172C ovanför ratten istället. Fungerar bra, skönt att ha bilden närmare när man ska kolla de små detaljerna. Två bilder finns i min sjöbod / fotoalbum för min Ryds 478. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawkee 0 Postad 14 Juni , 2007 Appropå genomföring. Min GPS har två sladdar (elkabel ekolodskabel) Någon som känner till 1 genomföring som kan täta 2 sladdar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 Augusti , 2007 UskiBuski skickade ett mail och frågade: Hur har du löst montaget av din GPS ovanför instrumenten? Det ser ut som du använt en teakbit eller vad. Hur har du fäst denna? Nu har jag tagit ett detaljfoto på min Ryds 478 som jag lägger in här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 8 Augusti , 2007 Jag som inte gillar att borra hål i båten slår ett slag för BRA dubbelhäfftande tejp för att få fast bygeln till plottern. Min sitter monterad så och sitter fast väldigt bra. Dessutom kan man ju ta bort den när man vill utan att det blir fula hål i instrumentpanelen. Såna här grejer har ju kort livslängd. Snart måste jag säkert byta ut min garmin 182C mot någon annan som då säker är lite bredare och då skulle behöva nya skruvhål. Alternativt om man nu vill skruva kan man ju först skruva dit en snygg teakbit med två skruv. Sen kan man ju skruva fast pottern i den. Då kan man ju också borra bäst man vill för bredare/smalare instrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Augusti , 2007 Ett annat alternativ kan också vara att använda ett RAM mount fäste. http://www.r-a-m.nu/page/1/ http://www.ram-mount.com/ Finns otroligt många olika fästen där, universal och mer anpassade fästen. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batingenjorn 1 Postad 9 Augusti , 2007 Innan du skruvar fast plottern kan det vara bra att kolla om den behöver bytas. http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=2982 /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 9 Augusti , 2007 Jag hittade en prislista på den svenska RAM sajten, länk: http://www.r-a-m.nu/dynamaster/file_archive/070125/5742875014/RAM Nordic Pris 20070125.pdf Pä sidan 16 finns ett fäste för Garmin 172 som kostar 469 kronor, men det finns ingen bild som visar hur det ser ut, så det är oklart om det passar för montering ovanför ratten. Anledningen att jag valde stål och teak är för att få ett hårt fäste som minimerar rörelser när båten slår i vågorna. Det står att RAM är vibrationsdämpande men om det betyder fjädrande så kan det göra att bilden blir mer svårläst i krabb sjö... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2007 Jonas478, Så här ser den ut: http://65.102.174.116/rammount/productdetail.aspx?partnumber=RAM-B-202-GA18U&searchTerm=RAM-B-202-GA18U&item=1 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 9 Augusti , 2007 Tack Bossee, Tänkvärt att priset i USA är knappt 37 dollar = cirka 250 kronor. Dessutom ser man på bilden att man behöver ytterligare en del som kulan fäster i, plus rimligen någon typ av mellanstycke för att komma upp högt nog. Gissar att man i Sverige landar på minst 1000 kronor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2007 Jo, du behöver ett s k basfäste (ca 100-250 kr beroende på 25 el 38 mm kuldiameter) och en montagearm (ca 200-450 kr beroende på kuldiameter och längd). Basfäste finns i många varianter som för rörfäste, sugkoppsfäste, platta i aluminium (rund el lite ovalformad). Det finns ju så många varianter av allt att man blir nästan villrådig. Men hellre för mycket än för lite förstås, det går ju verkligen att skräddarsy med deras RAM system. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 augusti 2007 | 20:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 10 Augusti , 2007 Batingenjorn skrev: Innan du skruvar fast plottern kan det vara bra att kolla om den behöver bytas. Om man byter den på garantin och får en identisk plotter tillbaka så är nog sannolikheten ganska stor att den passar jättebra i den redan ditsatta bygeln :-) Senast ändrad av batrookie | 10 augusti 2007 | 08:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Augusti , 2007 För min del kostade vinkelfästet i galvad stål cirka 15 kronor, vit metallfärg hade jag hemma, den lilla biten teak också (kostar väl kanske 30 kronor annars). Skruv och muttrar i rostfritt kostar 20-30 kronor, men jag gissar att de inte följer med ett RAM-fäste heller? Tycker att RAM tar löjligt mycket betalt för sina fästen. För 1000 kronor får man en helt OK borrmaskin eller en hyfsad radiostyrd båt ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Augusti , 2007 Håller med att RAM systemet är otroligt dyrt. Enda som skulle kunna motivera köp för min del är väl om det är otroligt bra/hållbart osv och inget annnat billigare alternativ står till buds. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser