Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Gäst zigge67

Sjösättningsramper i Stockholm

Rekommendera Poster

Gäst zigge67

Skepp ó hoj
Vi tänkte ta med våran Örnvik 500 till Stockholm i sommar. Nu undrar vi var man kan sjösätta i skärgården. Söker efter sjösättningsramper som helst inte är låsta med bom och är gratis.

Jag vet att det finns en ramp i Trosa, men det är för långt söder ut.

Janne

Sundsvall 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst zigge67

Ja där ser man.... tack för det :)

Men det var lite tunt med svar. Kanske det finns lite nya/mera platser.

Gärna med en länk till en karta :)

Jag samlar inkommna platser här....

Sundsvall

Spikarna - Naturramp. Ganska grunt - Klicka här

Eriksdal - Naturramp. Sand med galler - Klicka här

Alnö Båtklubb - Bom och 100:- - Klicka här

Skatan - Naturramp brevid restaurangen - Klicka här

Stockholm

Lidingö Breviks båtklubb - Klicka här

Bromma - Lusthusvägen - Klicka här

Bromma - Äppelviken ??? - Klicka här

Bromma - Kanansväg - Klicka här

Morarna, Gålö - Klicka här

Spillerboda - Avgift? - Klicka här

Trosa

Trosa småbåtshamn - Klicka här

Senast ändrad av zigge67 | 22 mars 2007 | 16:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Välkommen till Stockholm...ett tips är Södra Lidingö(Breviks båtklubb) bra ramp utan bom och inte minst bra parkering för bil å, kärra.  Kör mot Lidingö ta södra kungsvägen c:a 1km sedan satsjövägen längst ner, lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst zigge67

Tackar....har lagt in en länk till lidingö på mitt andra inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid paddelklubbel på Kanans väg i Bromma finns en bra och öppen ramp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, om du fortsätter vägen ut så ser du att det går en liten avsticksväg ner till vattnet direkt efter K.et i Kanans väg. Där är rampen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spillersboda, har en ramp. Tror att dom tar en symbolisk avgift. Ligger in på fastlandet innan för Furusund, om du inte hittar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst zigge67

Bump....

Finns det verkligen inte några fler ramper i stockholm???
Hur är det i Vaxholm trakten eller Åkersberga? 

Senast ändrad av zigge67 | 24 mars 2007 | 12:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft samma problem, fast vi bor söder om stan. Om man är ensam eller har barn med vill man gärna ha en brygga bredvid rampen också.

Morarna på Gålö har en brygga som dock blivit allt mer murken (finns den ens kvar efter vintern?). Bredvik på Lidingö höll på att bygga om bryggan förra året, men den borde vara klar nu.

Bästa gratis stället jag hittat är i Nynäshamn vid båtklubben på östra sidan (Trehörningen). Finns en gratis ramp vid den lilla båtklubben inne i viken på västra sidan också, men utan brygga.

Vi har dock bestämt oss för att i år betala medlemsavgift i den klubb som har den bästa rampen för oss -- 600 kronor per år (utan båtplats) är det värt, mycket annat med båten är dyrare (t ex den GPS-navigator jag nyss köpt för 6000 kronor).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid Åsättra på Norra Ljusterö finns en fin ramp, då är du redan en bit ut i skärgården. Sök på Åsättra, Ljusterö på Eniro så hittar du!

//Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips Dalarö --- Såg i går att sjösättningsrampen i södra ändan av Vadviken (norr om Dalarö) numera har en liten flytbrygga bredvid.

Helt gratis, men det kan vara trångt att parkera intill på sommaren, åtminstone med trailer, men längre bort finns stora parkeringsmöjligheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morarna på Gålö har en brygga som dock blivit allt mer murken (finns den ens kvar efter vintern?).

Det finns 2 st nya bryggor vid Morarna i anslutning till rampen i samma lägen som de gamla - en direkt bredvid och en mot betongkajen som ligger 10 meter bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även en ramp vid Badhusvikens båtklubb på Gålö, inte lika brant som morarnas, dock utan brygga precis intill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan handlar om gratis ramper och klubben vid Badhusviken ville ha 50 kronor sist vi använde deras ramp.

Jag tycker 50 kronor är helt OK (man betalar in på deras postgiro), men däremot tycker jag att de som tar betalt borde fixa en brygga bredvid rampen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriv ett mejl till turist.. i respektive komun, ju fler som frågar desto bättre, jag har fått ett antal svar så det finns ett antal, bl.a gartis i Nynäs.

Stockholm Tourist Centre
STOCKHOLM VISITORS BOARD
hade dock inte en aning och det tyckte jag var skamligt.

/Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sjösatt där ett 20:tal ggr och aldrig blivit ombedd att betala, därför trodde jag den var gratis,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror aldrig vi använde rampen i Badhusviken förra året, bara 2005 och 2006. Men då stod det en skylt bredvid rampen, med klubbens plusgiro och priset 50 kronor per gång.

Jag brukade skriva på inbetalningen att jag tyckte att de skulle sätta dit en brygga bredvid rampen. Även asfalt istället för grus på vägen närmast rampen skulle underlätta...

Jag betalar hellre 50 kronor för att använda en fräsch ramp -- än en gratis ramp som är täckt med skräp och som saknar brygga bredvid. Min lösning är att jag gått med i en båtklubb som har en riktigt bra ramp. 600 kronor per år, en liten kostnad jämfört med försäkring och service.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gissning varför ramperna ofta är låsta och/eller har avgift är att ägarna vill undvika att folk fyller omgivningen med parkerade bilar och trailers. Min båthandlare påstod att anledningen till att brandkåren låst sina centrala ramper är att idioter tidigare lämnade sina bilar plus trailer kvar på rampen medan de var ute med båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har börjat samla på ramer precis som du, jag skriver om dom i min blog  efterhand, lägg gärna in kommentarer så kan vi trailare komma framåt ( eller vart vi nu ska, mejla även i komunerna ju fler som fråga desto bättre !

Kolla på http://blog.wannman.org/#home

/Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite äldre tråd detta men är det någon som vet om rampen i Brevik Lidingö fortfarande är öppen för utsocknes?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...