Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
galanten

Bowraider

Rekommendera Poster


Är på jakt efter en Bowraider i 5 meters klassen.
Mina behov är lite vatten sporter typ vattenskidor,wakeboard,ring.
Bad turer då man ibland ska kunna åka 4-5 pers.
Har sneglat på uttern,askeladden,ryds,bella,yamarin och även en del Amerika båtar men känner mig lite skeptisk mot dom.
Vilket är bäst inom eller utombordare?Då bensin priserna är sky höga vill jag ha ett så bränsle snålt alternativ som möjligt


Lurar på en ryds gtx med en 75hk mercury 4-takt.
Klarar den motorn mina behov?
Skulle vara tacksam om förslag och utlåtanden av folk som har liknande båtar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... man får prioritera.
Prioriteras vattensport så som wakeboard och skidor så är en innombordare bäst. Den ger mest drag och mer svall, givetvis beroende på vilken motorstyrka man väljer. Skall man kunna åka wakebord så som det är tänkt (hoppa och trixa) och inte bara glida rakt fram på vattnet så behövs lite svall och tyngd. Åker en vuxen bakom en för lätt båt som kommer han att dra den i sidledes när han är längst ut i kurvorna.
Men som bad-båt så kan man utan problem välja en öppen båt med utombordare.
En ryds med 75hk/4T så kommer det nog att röra på sig. Ca 30-35 knop men den kommer nog att vara ganska seg att ta sig upp bakom om man skall åka vattenskidor/wake.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang kostnader:

 

Om du jagar billig drift, så är skillnaden i bränslekostnad mellan inom- och utombordare ointressant för den mångd 98 % av båtägarna nyttjar sin båt. Skillnaden i försäkring, till inombordarens fördel, brukar täcka en hel säsongs normala bränsleförbrukning :D

 

Rent personligt tycker jag också det är rätt skönt att veta att motorn finns kvar i båten när man ska ut, och inombordaren ger som föregående skribent påpekar en lite mer gedigen tyngd i gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du är intresserad av nytt så är nog Yamarin 53BR rätt fin. Med Yamaha F80 4-takt bör den klara de uppgifter du nämner utan större problem.

Har själv den lite större Yamarin 5820 (58BR) med Yamaha F115.

Nackdelen är väl att priset kanske sticker iväg.

En test av båten finns här:

http://www.vimenn.com/?article_id=23673

 

Provkörs även i senaste nummret av Båtliv.

 

Video: http://www.yamarin.com/static/img/53br.wmv

 

Kappellgaraget kommer garanterat att underlätta.

Vattenskidstång finns som extra tillbehör om man önskar liksom teakdurk (dock rätt dyrt) m m.

http://www.yamaha-motor.se/products/marine/boats/yamarin/53BR.jsp

 

Ett annat alternativ kan vara Finnmaster 5300 Open.

http://www.yamaha-motor.se/products/marine/boats/finnmaster/5300_o.jsp

 

Killen i detta inlägg har en test på den översatt från finska till svenska: Länk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina båtar där bosse yamarinen är grym.

Men tyvärr smakar det så kostar det.

Har ca 150 k  att handla för så även beg är intressant.

 

Så det lutar mot en ryds eller bella då dom ligger lägre i pris.

 

Även intressant info om inombordare härligt gubbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör wake / badar m,m med en bayliner 1850 samt en evinruder 115hp.

Klockrent! Drar enkelt uppåt 100kg tunga gubbar när de wakear;)

Billig (omkring 100 000:-) & bra båt, tror inte du behöver känna ngn skepsis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske en sån här går att pressa ner till 150 tkr även med en 4-takt?

Länk

Ser ju fin ut i alla fall.

Vet ej om kapell ingår men det måste man ju ha el åtminstone ett hamnkapell att dra över sittbrunnen.

 

http://www.ryds.se/Nav.aspx?pageid=234

 

Där kan du även se alla fabrikstillbehör som man kan köpa till en sån båt.

 

Tänk på att det tillkommer en del kostnader utöver bara båten och motorn såvida du inte har saker att använda från tidigare båt.

(Ev trailer, stöldskydd, ev GPS, kompass och annat mer el mindre nödvändigt)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte just en beggad Yamarin 5150 BR. Det är samma båt som sedan hette 5220 och nu 53 BR. Med en 90 hk Yamaha 2-takt betalade jag 130000:-, båt och motor är från 1999. Skriver det som en referens för vad begagnat kan tänkas kosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att jämföra inombordare och utombordare i försäkringssynpunkt också innan man går och bestämmer sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade på den här rackaren

http://www.glastron.se/index.php?id=31

 

185 k med jubileums paketet

livstids garanti på skrovet.

 

För ett par dagar sen var jag skeptisk mot jänkare och 99% säker på att jag ville ha utombordare.

 

Nu vet jag varken ut eller in i den här djungeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om detta är din första båt tror jag det blir en lite enklare start på båtlivet med en utombordare. Lite enklare att underhålla själv kanske om du tänker fixa med sånt så småningom. Mer stöldbegärligt med utombordare men det beror lite på var du tänker ha båten. Billigare att försäkra med inombordare i regel. På en mindre båt stjäl inombordaren värdefullt innerutrymme jämfört med en utombordare.

 

Personligen skulle jag inte välja inombordare på en båt mindre än omkring 6 meter, då börjar den komma mer till sin rätt. Oftast är de mindre inombordarna dessutom försedda med förgasare (lite stenåldersteknologi nästan jämfört med EFI trycker jag även om förgasare oftast funkar bra det också).

 

Själv tycker jag Ryds 520 GTX med en 75 hk 4-takt utombordare vore ett alternativ att kolla in mer noggrant. Ryds båtar brukar hamna hyfsat i pris som du redan verkar ha koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit till dom om pris förslag med andra motorer men inget svar än.

 

 

Lurar stark på den här http://www.blocket.se/vi/7730369.htm?ca=11_s

 

Men tycker blue line är mycket fräckare.

 

Letar även efter Bella 512 som har fått många lovord och dängt upp klasskamraterna i olika tester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Den båten i annonsen verkar ju intressant.

Är egentligen klokare med en några år gammal båt. Man slipper ta värdefallet som är störst de första åren.

 

Blueline: visst är det lite elegantare med blå skrovsida men tänk på att det syns lättare repor och mattning och så. Svårare att hålla blankt och fint ju äldre båten blir.

 

Bella 512 Excel: Det är en fin båt också. Dock tror jag den inte riktigt gillar tyngden av en 75-90 hk 4-takt. Har för mig jag läste en test om att 2-takt 90 hk passade bäst till den.

Ett test här: Länk

Tror inte den har fast tank som kanske kan vara en nackdel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar själv vatten sporter.

Vi kör båda vattenskidor och wake med en ryds 510 gts 90hk.(2 takt)

Aldrig några problem.Vi drar 3 ringar 2st 2 pers bananer samtigt!!!!!! GÖR SKOJ.

GTX har samma skrov som gts. Lite svårt att räkna 4 taktaren när man har kul. Man får komma upp på första försöket så gå det inte att så mycket sopa.

90 och 105 kg gubbarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det nog med våg att hoppa på då? Kan man göra en wake till wake?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog att öka budgeten och sattsa på en ny båt.
Då beg priserna på en 2-5 år gammal båt ligger så högt och inte så långt i från nypriserna .
Yamarin 5220 med yamaha F 80 7000 för en F 100 199 000 kr
10 000 för en 53 BR
Ryds 520 gtx med 90 optimax div utrustning 190 000 Kr
Blir med stor sannolikhet någon av dom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart kluddigt det där.

 Yamarin 5220 med yamaha F 80  199 000 kr 7000 kr för en yamaha F 100

Lägger jag på 10 000 till får jag en Yamarin 53 BR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VA F-N pluss tecknen försvinner när jag postar

 

Pluss 7000 kr för en yamaha F 100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

wake till wake kan man göra med i stortsätt alla båtar.
Sen är det klart det blir lättare med en tyngre båt med mer effekt.
Jag lärde mig åka förra sommaren på en liten HT båt (4,70m) med en gammal 60hk utombordare. Efter nån vecka satt wake to wake. Men det är klart att det blir lättare och mer kontrolerat med en bra våg.
Men tror inte det ska vara några problem med någon av de båtar som listats i denna tråden.
Jag är själv på jakt efter en båt i den här klassen.
Har kommit fram till att det inte blir en amerikansk då de har för mycket  lullull. Heltäckningsmattor, madrasser och en massa detaljer passar inte i vårat blöta klimat.
Har även som ovan säger noterat att begagnat priserna är höga.
Var på båtmässan och fastnade för Finnmarin 5300 open med den smarta inbyggda wake/skid-stången. Det går att stoppa i en längre om man vill få linan högre upp.
Dock har jag svårt att motivera priskillnaden på nästan 50kkr mot motsvarande modell ifrån Ryds 520GTX.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok,

Jag lärde min i sommras efter en 4,80 lång öppen styrpulpet-båt med 40 hk utombordare. Den gick inte att göra en wake - wake på. Jag (ca 100 kg) klöv nästan mest vågorna utan få till något särskilt hopp. Sedan så har den båten lite för mycket V-form på skrovet så med linan bekvämt lång så var det väldigt långt mellan vågorna. Hoppas på att kunna ändra på detta med den nya båten.

post-16222-1394234608,3248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 hk är nog i minsta laget.

Vi satt 4 pers i min båt då vi lyckades få till bra vågor.

Är man bra på att komma upp så är det inga problem med låg effekt bara du kan få båten att plana och att den är så tung som möjligt så att du får upp bra vågor. Om du har bra med effekt kan du slänga i fler polare eller fylla vatten i tankar el liknande.

 

Försök få linan så lång/kort så att den ligger i höjd med den plats där vågen är som störst utan att den svallar.

Kör med båten och släpp ut linan tills dess du hittar den punkten. Sen knyter du fast den.

 

Om du bara åkte rakt igenom vågen så kan det bero på att ni körde för långsamt. 18 knop är ultimat. Åker ni för fort blir vågen istället för hård.

 

Jag hade mycket nytta av att jag åker snowboard.

För att lyckas bra med dina hopp så behöver du göra en progresiv sväng mot vågen.

Svårt att beskriva men jag försöker.

Gör en sväng mot vågen så att du får så hög fart som möjligt precis när du träffar vågen dvs sväng mer och mer desto närmare du kommer.

På det sättet får du högre och högre fart desto närmare du kommer.

Sen är själva avstampet mot vågen viktigt. Du ska inte trycka ifrån utan du ska poppa det är vågen som ska trycka upp dig i luften inte du.

Åk rakt på vattnet och gör ollies som när du åker skateboard. Det är ett bra sätt att öva på att komma upp så högt som möjligt.

 

 

Men själklart blir allt detta lättare om du har en tyngre båt med mer effekt.

 

Hoppas det var till hjälp!

Usch nu blev jag sugen på att åka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag med....
får se till att utvekla mig lite i sommar hör jag ju. 
 
Tyvärr så bjuder inte västkusten på så jätte mycket lugnt vatten för störningsfri åkning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vart ingen Bowraider men båt blev det.

En Ryds 510 gti med en 75 hk optimax.

Mycket trevlig båt som värkar passa mina behov perfekt även budgeten på 150 k kr klarade sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...