Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Gäst Owe Claesson

VP foldingpropeller till segelbåtsdrev

Rekommendera Poster

Gäst Owe Claesson

Kan inte förstå varför inte VP kan nytillverka blad som passar äldre segelbåtsdrev. Om ett blad går sönder (tex sönderrostade kuggar)eller förloras, så tvingas man att köpa ett helt nytt paket i mässing för dyra pengar (enligt katalog 5 900 kr). Många måste vara i denna situation. Vad tycker Du? Skulle det finnas någon som har ett fungerande blad till salu så var vänlig kontakta mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenneth A

Ett tips som jag själv använt mig av är att med hjälp av MIG-svets lägga på nytt material och sedan med en smal vinkelkapskiva forma till nya kuggar. Dom nya kuggarna kommer givetvis att fortsätta rosta, men det dröjer något år innan dom är slut. Så har man bara tillgång till en MIG-svets och vinkelkap så är denna metod nästan gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Owe Claesson

Tack Kenneth för ditt tips att MIG-svetsa och sedan slipa fram nya kuggar på gamla gjutjärnsblad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst wille

Med mitt småländska påbrå har jag tillgripit en mycket enkel lösning. Jag har tagit bort kuggarna helt enkelt. Resultatet är att vid segling hänger det ena bladet ner och det bromsar naturligtvis men med mina gamla segel som jag av ovan nämnda skäl inte heller bytt ut spelar det inte så stor roll. Den bromsande kraften från ett nedhängande blad kan inte vara stor. Det viks ju bakåt. Enligt vad som sagts mig var det för övrigt så de första foldingpropellrarna var gjorda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...