cmunther 0 Postad 7 December , 2005 Undrar ifall det finns mer gratisprogram till pc mer än sea clear. har nu fugawi men skulle vilja testa lite olika i sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 December , 2005 http://64.71.184.220/loc/swe/oziexp_swe.html Included in the download Two versions of OziExplorer are supplied in this download a Shareware/Demo version and a Trial version - each has different feature and operational limitations, by using the 2 programs almost all the features of OziExplorer can be tested. The Shareware/Demo version is missing many features that you get in the full purchased version click here for details The Trial Version has almost all the features of the full version but with these limitations No communication with the GPS for upload/download No saving or loading of Waypoints, Events, Tracks etc No saving of map as an image file Will close down after 1 hour of running (must be restarted) All the files necessary to run OziExplorer Help file Demonstration data files. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 December , 2005 Kört TIKI i år, bra och enkelt program rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 8 December , 2005 Vad saknar du i SeaClear? Har kört med det hela sommaren, fungerar klockrent. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 8 December , 2005 Så kan det naturligtvis vara. Men ibland tror man att en programvara saknar något som faktiskt finns gömt någonstans. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 December , 2005 Man skall inte vara inovationsobenägen, alltid kul att prova något nytt. Det idealiska navprogrammet har jag inte hittat ännu, har provat ett 10tal. Jag skulle vilja plocka de bästa bitarna ur alla programm och sätta tillsammans till det perfekta. I TIKI är det enkelt att få båten, via autopiloten, gå till en viss position. Peka på båten, hål ner musknappen dra till positionen, släpp och några klickande, så går båten dit. Denna funktion uppskattar jag mest. TIKI kan köra 3 fönster med olika skalor och/eller kort. De stora siffrorna som är lättlästa, på lång håll. Spåret sparas för varje dygn och kan spelas upp. Kul att kolla tidigare färder. Seaclear har en stor fördel den kan hantera AIS informationen, det kan inte TIKI ännu. I trafikerade vatten kör jag Seaclear (för AISen) och Tiki parallellt (kräver 2 GPSer). Till TIKI får jag support, Seaclear får man klura ut själv. Har jag undringar så kan jag kontakta konstruktören/programmeraren direkt. Någon som vet vad Tiki betyder?? På önskelistan står radar overlay till rimlig kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 8 December , 2005 Tja, du verkar ju ha koll Kanske ska prova Tiki nästa sommar. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cmunther 0 Postad 9 December , 2005 Tackar skall nog testa TIKI så får vi se.Bra när man kan lägga in flera fönster,sedan är det ju roligt att testa lite olika program. MVH C.Munther Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 December , 2005 Det är nu du skall prova. Torrsegla hela vintern, och sätt dej in i de olika programmens funktioner. Till våren har jag (och kanske även du) annat att göra. Bild: Seaclear (med AIS) och TIKI sammkörs, på transportresa Aten - Koper (Slovenien) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieselbesta 0 Postad 27 Januari , 2006 www.digiboat.com.au Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 27 Januari , 2006 Hej! Har inte testat något sjökortsprogram men har en fråga, kan man lägga upp en rutt i programmet och på skärmen få positionerna för waypoints så att man kan mata in dom för hand i en handburen gps? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
satori 0 Postad 27 Januari , 2006 Beroende på PC-programvara och vilken gps du har kan via kabel skicka över waypoints från PC till gps. Annars är det med samtliga program säkerligen möjligt att läsa av lat/long och manuellt mata in dessa i din GPS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 27 Januari , 2006 Ah! Tack så mycket! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 Januari , 2006 För den funktion använder jag Oziexplorer som pratar Garmin språket. Bara klicka på sjökortet för att skapa rutter och brytpunkter. Därefter ladda upp dom till GPSen direkt. http://www.oziexplorer.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 31 Januari , 2006 Perfekt, betällde mig en Garmin E-trex Legend idag, med datakabel och allt! Dags att ladda ner en demo och börja öva! /Magnus - inte lika vilsen längre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser