hk1971j 2 Postad 30 Januari , 2006 Nej.. Men jag gick över ett grund med bara 0,3 meter tillgodo. Larmet på GPSén tjöt till och gissa om jag blev nervös. Var på väg från kärringön till Marstrand.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 30 Januari , 2006 Inte ens Snuddade vid det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 31 Januari , 2006 Nej, jag snuddade inte vid det. Har tur att båten bara går ca: 0,6 djupt. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 31 Januari , 2006 Då kanske man kan skryta med att vara först i år *asg* Iof så räknade vi med att nudda reveln som ligger tvärs över hamninloppet. Vi skulle flytta ut båten från kajkanten, för att det inte skulle påverkas så mycke av isen. men det är ont om plats där det finns manöver djup... Isen hjälpte inte till.. Det var/är inte min båt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alba33 0 Postad 2 Februari , 2006 Stött på? o ja kört fast så illa att en man fick hänga på bommen när jag körde full maskin, det gick till slut alla på land stod ock glodde, pinsamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bianca28 0 Postad 5 Februari , 2006 Nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2006 Den står ordentligt på grund nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 5 Februari , 2006 Nej....men jag står på land NU Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerAqua 1 Postad 25 Februari , 2006 Bra fråga! Har man inte varit på grund, har man inte varit på sjön Har dock inte varit på grund under 2005! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 27 Februari , 2006 Inte under 2005 va ja kan påminna mig. Men begreppet gå på grund är inte helt solklart. Om man som undertecknad har en kölfri båt, med rak kölinje skodd med en rostfri u-balk, å ett djupgående (eller narare grundgående!) på 0.45 m, så går man helt naturligt på grund allt som oftast, eller bättre uttryckt, får grundkänning när man går å nosar under 3-meterskurvan för att hitta genvägar eller en skyddad natthamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mimmififfi 0 Postad 28 Februari , 2006 nej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 1 Mars , 2006 och här båten för er som gått på grund http://www.blocket.se/vi/7447658.htm?ca=13_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 3 Mars , 2006 40000:- som hittat!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 16 November , 2006 Provar med att köra igång den här tråden igen. Ja, jag har gått på iår igen och jag skäms inte för det. Att ta en ny lite osäker väg utanför farleden resulterar ibland i grundstötning ibland i en helt egen underbar vik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 16 November , 2006 Nej! Hallelujah för plotter! Undrar när försäkringsbolagen inser att finns 2 typer av båtägare, de med och de utan plotter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 16 November , 2006 Njaee...Lite kontakt med lerig botten på jungfru turen,men det räknas väl inte?? En grundstötnig ska väl vara rejäl?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 November , 2006 Säger som förra gången jag svarade i denna tråden, NEJ, inte i år heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 16 November , 2006 Joråmensåatteehhh... 2:a dan på sjön (bortsett kappen då), jag hade med mig en tjej som aldrig satt sin fot på en båt mindre än en färja. Utanför inloppet till södra Björkskär (ni som varit där vet) frågar jag om jag ska ta över rodret så att hon slipper gå på grund med min båt.. Sagt och gjort, hamnguiden var memorerad och vi gled inåt. En annan, något större båt låg redan inne så jag ropar och frågar: Har ni koll på vart ste... duDUnkdunk.. Där stod vi, på en 1.80-grynna med båt som sticker 1.55! Vi började driva mot deras ankarlina och vinden låg på med 4-6 frånhelt fel håll så det gällde att kasta i stålet och komma in till bryggan så fort som möjligt. I all hast lyckades jag lägga oss precis innanför 1-meterslinjen, dessutom hade jag kastat ankaret ca 3 meter från en 1-meterssten = roderhaveri om man backar på den (utanpåliggande roder). Tidigare under våren satt jag med sällskap på väg till sandhamn open med en öl i näven och tittade på ekolodet som började ticka neråt... När det menade att det var 1.30 djupt (båten sticker fortfarande 1.55) så blev vi lite nervösa. Man får en väldigt lång hals för att se då kan jag lova, men det gick bra... Lita inte på el!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 November , 2006 Har du inte kölkompensation på lodet? Brukar annars vara vanligt. Har själv ett VDO analogt med digital display där man kan ställa in detta. http://www.siemensvdo.com/products_solutions/marine-solutions/marine-instruments/ocean-line/ocean-line-navigation/ocean-line-combi/ocean-line-combit.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 16 November , 2006 Nej, klarade i år också - men det var mycket, mycket nära på Ornö Runt... En kör vidare, hon sticker bara 1,20 och det borde vara lungt, h-e vad grönt vattnet blev... KLART FÖR SLAAAAAG!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 16 November , 2006 Nej!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin_23 0 Postad 16 November , 2006 nej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 16 November , 2006 Jodå, trots både papperskort, Hydrographicakort och plotter. Inte hårt, men smyger man fram i taskigt utmärkta områden i ytterskärgården skrapar man i lite då och då, det hör till. Men inte sjutton besvärar jag försäkringbolaget med sånt, jag ser till att ha båtar som tål lite smällar, och eventuella skador sköter jag själv. Enklast så. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 16 November , 2006 Iår har jag klarat mig. Har dock suttit fast i dyn en gång men det berodde på att det blivit lågvatten under natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 17 November , 2006 JA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 17 November , 2006 Nej.. Det sitter 25-30 cm under vattenlinjen och jag tror det ska stämma rätt bra, enkel slutsats från bryggan ;-). Fast jag tror att det är dags att dra om all el och gör om gör rätt. Efter en enormt dimmig resa tidigt i våras (då jag f.ö också var otäckt nära en sten i björkskärs skärgård, i 6,5 knop (huga)) som gav så mkt fukt att det boktsavligen rann från storen och hela ruffen var dyngsur så är all el lite som den vill. Loggen ger inte heller korrekta siffror så nu är det GPS eller spottlogg som gäller. Å andra sidan gillar jag inte alla dessa instrument, men logg är en bra grej faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser