Gäst Daniel Gustavsson Postad 15 Oktober , 2005 Hej! Jag har en båt jag kanske ska köpa 22fots daycruiser (sea sprite 1989). med en mercruiser 4cyl, 3,7l (170 hk). en ovanlig motor enl. en båtmarina i Karlstad. Alpha one drev.. den motorn sitter fast (fastrostad) enl säljaren.. vad kan ha hänt? går det att laga? mkt tacksam för svar! om det bara är skrot vilken motor skulle passa då (volvo v8 kanske?) maila mig om ni vill: gustavssondaniel@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Oktober , 2005 Precisera dig lite, vad är det som är fastrostad?? Motorfästen, cylindrar ,mekanik eller vad så skall vi fösöka hjälpa dig. Om det är cylindrarna så kan Du följa denna tråd som hade samma problem. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=64587 //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 16 Oktober , 2005 Tack för svaret kul att folk fortfarande tänker på båtar i höstmörkret! Enl. säljaren så sa han att vatten förmodligen kommit in i motorn på något sätt! motorn går ej runt om man fösöker starta gissningsvis sitter kolvarna fast... Hur är det med båtmotorn är det svårt att hitta delar till just den modellen? kan man utan problem byta till v6 el. v8 till samma drev? MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Gustavsson Postad 26 Oktober , 2005 Hallå! Någon som är kunnig eller har erfarenhet av problemet? har läst tråden jag fick.. en möjlig lösning kanske.. Om jag byter motor kommer vatten fortsättningsvis komma in genom drevet?! och förstöra nästa mototr med? *skraj* MVH / Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 26 Oktober , 2005 Tycker det låter som du skall satsa på en annan båt, faktiskt... Det låter inte som något vidare köp. Personligen skulle jag inte köpa något som var trasigt utan att jag var helt säker på exakt hur och hur mycket det kostar att laga, om det går att laga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Oktober , 2005 Om du vill ha båten, så räkna på vad en ny motor kostar..(40-60t kr) Lägg till den kostnaden så har du det verkliga priset på båten, är det fortfarande intressant då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 26 Oktober , 2005 Låt bli skrotet. Om du får den nästan gratis, kan det va nåt. En inombordare av den kalibern kostar som nån skrev lika mycket som en bra begagnad bil. Köp nåt som är helt eller i närheten helt åtmninstone. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Oktober , 2005 Hur mycke skulle du ge för den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel gustavsson Postad 1 November , 2005 Hej Priset var satt till 59000 kr. Med en fungerande likadan motor 69000 (prutbart). Inredningen är sliten behöver fixas! Vad tror ni om priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Gustavsson Postad 6 November , 2005 Hallå Någon där ute som kan värdera denna båt? Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 November , 2005 Sorry! priset på en båt är något heligt som utomstående inte skall gå in och tjôta om. Skälet till att jag ändå skriver är det faktum att motorn är fast och du inte vet vad det är eller vad det skulle kosta att göra i ordning den, alternativt byta. Mitt förslag är; låt bli skroten. För det är inget annat än skrot när motorn är kass. Att laga/göra iordning kostar förutom en massa pengar en massa tid och när du är klar är du ändå inte nöjd med det du gjort. För det är en ny båt och du vet idag inte ifall det verkligen är vad du vill ha. Köp en båt med hel motor som du kan provköra och verkligen känna för, inte meka det första du gör. Köper man billigt betalar man dyrt Lycka till med ditt kommande båtägande/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel G Postad 7 November , 2005 Tack ska ni ha för alla svar på tråden! Nu återstår bara frågan om hur jag ska göra! (hoppas inte isen lägger sig på sjön i år) MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 7 November , 2005 Tänk dej ett pris för båten utan motor. Den kan lika gärna vara skuren eller varmnypt som fastrostad. Värde noll för maskin m.a.o. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 8 Maj , 2006 Uppföljning! Denna båt blev min under december förra året och nu är motorn helrenoverad! många timmar tog det men nu är det nya vevlager kolvringar kolvar, honade cylindrar och planad topp! För alla intresserade så var porblemet att 2 av kolvarna (kolvringarna) hade rostat/ärgat fast i cylinderväggarna förmodligen pga. vatten i tanken. detta löstes genom total nedmontering av motorn och lite våld, de släppte alltså inte genom att stå i rostlösning eller diesel etc. total renoveringskostnad för motorn då jag gjort det själv ca: 12000 kr. Men då är allt bytt och iordning! vill rikta ett tack till alla som svarat på tråden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Maj , 2006 Lycka till med båten! Hoppas att det nu är det båt du ville ha! Det har gått några arbetstimmar också, antar jag. Men det är kanske OK när man känner att man tjänar pengar på jobbet. Generellt skulle jag INTE rekommendera båtköpare att köpa båt som inte går att provköra och besiktiga och där man får klart för sig vad som behöver fixas och vad det kan tänkas kosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser