Söndag 02 mars 2025, 296 entusiaster online
Bill54 Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Här listas alla de båtar som Bill54 äger eller har ägt.
SPÄTTA -Winga 25 MSFingal 28SK 30 40IW 23SK15 1947KANOTKRYSSARE -Drake VEGA VEGAMarieholm MS 20Crescent 455C
SPÄTTA -Winga 25 MSFingal 28SK 30 40IW 23SK15 1947KANOTKRYSSARE -Drake VEGA VEGAMarieholm MS 20Crescent 455C
Ägarkommentarer
Årsmodell:
-
-
Antal ägare:
-
-
Inköpsår:
1980
1980
Inköpspris:
600000 kr
600000 kr
Såld år:
1997
1997
Försäljn. pris:
35000 kr
35000 kr
Positiva egenskaper:
Se ovan.
Negativa egenskaper:
Skotning av stor tillsamman
med rorkultsarrangemang
var väldigt opraktiskt.
Bytte ut den gamla Färö Götan mot en ny
och blev mycket illa behandlad av Mobil Marin
Motor i Åkersberga där man offererade 18.000
och sedan krävde 24.000 vid leverans
av en halvdan och felaktig installation med
sönderslagen inredning.
Jag var ung då och försvarslös, man krävda allt vad jag då ägde och hade för att släppa denna ruttna leverans. Sedan gick man och lunchade, konkursade firman och avsade sig allt ansvar.
Lustigt nog har den återuppstått under samma namn.
En vanlig tvåtaktare inombord med
passande fästen identisk med den tidigare!
I Färö-Götans handbokl stod det: Om motorn
stannar med ett skärande klingande ljud
så har den skurit. Men var inte orolig. Låt
den bara svalna och ta ur tändstiften, häll i
lite olja i cylindrarna och peta runt kolvarna
med en skruvmejsel. Tack vare sin robusta
konstruktion går den igång igen.
De ni !
Båten fick senare böldpest som jag fåfängt försökte slipa bort.
Vid den tiden var jag utsatt för trakasserier från
flera håll och såg mig nödsakad att slumpa bort
båten bara den kom i goda händer.
Båten har samma problem vid backning
som Vegan: Propellern ovanför rodret
och vid sidan om centrumlinjen vilket
gör varje backmanöver till ett onödigt
vågspel.
med rorkultsarrangemang
var väldigt opraktiskt.
Bytte ut den gamla Färö Götan mot en ny
och blev mycket illa behandlad av Mobil Marin
Motor i Åkersberga där man offererade 18.000
och sedan krävde 24.000 vid leverans
av en halvdan och felaktig installation med
sönderslagen inredning.
Jag var ung då och försvarslös, man krävda allt vad jag då ägde och hade för att släppa denna ruttna leverans. Sedan gick man och lunchade, konkursade firman och avsade sig allt ansvar.
Lustigt nog har den återuppstått under samma namn.
En vanlig tvåtaktare inombord med
passande fästen identisk med den tidigare!
I Färö-Götans handbokl stod det: Om motorn
stannar med ett skärande klingande ljud
så har den skurit. Men var inte orolig. Låt
den bara svalna och ta ur tändstiften, häll i
lite olja i cylindrarna och peta runt kolvarna
med en skruvmejsel. Tack vare sin robusta
konstruktion går den igång igen.
De ni !
Båten fick senare böldpest som jag fåfängt försökte slipa bort.
Vid den tiden var jag utsatt för trakasserier från
flera håll och såg mig nödsakad att slumpa bort
båten bara den kom i goda händer.
Båten har samma problem vid backning
som Vegan: Propellern ovanför rodret
och vid sidan om centrumlinjen vilket
gör varje backmanöver till ett onödigt
vågspel.
Generellt omdöme:
Vackert skrov.
Skön i sjön.
Rymlig vad jag minns.
Riktig segelbåt i mina ögon.
Stark konstruktion.
Klarar rejäla grundstötningar.
Förbättringar / renoveringar:
Drog upp hjärtstocken till i
höjd med sargkanten samt
flyttade skotarrangemanget
till främre toften.
Båten försågs med en special-
gjord vagga för vår nyfödda
samt att en cykelbarnstol skruvades
fast i en temporär nedgångslucka
för att hon säkert kunde sitta och
vara med i vad som hände.
Till båten tillverkade jag en srayhood-
båge av skiktimmad mahognyfaner
och upptäkte vilken otrolig styrka
den fick.
Jag sydde en sprayhood med sy-
maskin nere i ruffen.Det var riktigt
roligt och lärorikt. Vad skönt det
blev att segla då.
En vacker badstege i ek fick
pryda aktern med en hygglig
skuren namnbräda.
VHF:n var ett riktigt lyft och
kom i när skojarna tog 1.000:-
per vecka i hyra för den tiden
mobiltelefon som var
en stor låda med lur.
Vackert skrov.
Skön i sjön.
Rymlig vad jag minns.
Riktig segelbåt i mina ögon.
Stark konstruktion.
Klarar rejäla grundstötningar.
Förbättringar / renoveringar:
Drog upp hjärtstocken till i
höjd med sargkanten samt
flyttade skotarrangemanget
till främre toften.
Båten försågs med en special-
gjord vagga för vår nyfödda
samt att en cykelbarnstol skruvades
fast i en temporär nedgångslucka
för att hon säkert kunde sitta och
vara med i vad som hände.
Till båten tillverkade jag en srayhood-
båge av skiktimmad mahognyfaner
och upptäkte vilken otrolig styrka
den fick.
Jag sydde en sprayhood med sy-
maskin nere i ruffen.Det var riktigt
roligt och lärorikt. Vad skönt det
blev att segla då.
En vacker badstege i ek fick
pryda aktern med en hygglig
skuren namnbräda.
VHF:n var ett riktigt lyft och
kom i när skojarna tog 1.000:-
per vecka i hyra för den tiden
mobiltelefon som var
en stor låda med lur.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Fingal
Fingal
Modell
28
28
Längd ö.a.
8.25 m (27 fot)
8.25 m (27 fot)
Längd v.l
6.4 m
6.4 m
Bredd
2.4 m
2.4 m
Djup
1.32 m
1.32 m
Deplacement
3000 kg
3000 kg
Köl
Långkölad
Långkölad
Kölvikt
1250 kg
1250 kg
Lystal
1,00
1,00
Riggtyp
-
-
Masthöjd
11 m
11 m
Krysställ
42 m²
42 m²
Ant. kojer
5 st
5 st
Vattentank
80 liter
80 liter
Bränsletank
15 liter
15 liter
Skrovtyp
-
-
Ruffhöjd
1.8 m
1.8 m
Motor
Yamaha
Yamaha
Motor hk
9,9 hk
9,9 hk
Toppfart
7 knop
7 knop
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
64
64
Prod. stopp
70
70
Antal prod.
200 st
200 st
Konstruktör
Knud H Reimers
Knud H Reimers
Tillverkare
Fisksätra varv
Fisksätra varv