Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gäst Philip Eklund

Brytarspetsar - finns det på Johnson 92:a 115?

Rekommendera Poster

Gäst Philip Eklund

Hejsan, Har en Johnson 115 HK 92:a utombordare så stannar på tomgång för det mesta. Direkt när man startat den går den okej några minuter...men efter ett tags körning så dör den när man stannar på tomgång. Har provat och bytt 2 idle-channel packningar och ställt upp tomgången till 1000-1100 rpm, men den dör fortfarande när man drar ner gasen. Någong tipsade mig om att brytarspetsarna kunde vara fel inställda, men finns det sådana på min motor? Någon annan som kan ha nån aning om vart felet ligger? MVH Philip Eklund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson

Nej det är CDI-tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma fel på min 91a. Efter jag plockat ner förgasarna och rengjort allt inkl munstyckena, (lågfartsmunstyckena var alldeles igensatta), så går den bra på tomgång nu. Viktigt oxå att byta filter och tändstift. Tändstiften kostar ca 65kr/st. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Philip Eklund

Tack för svaren. Imorgon ska jag plocka ner båda förgasarna, byta båda bränslefilterna, tändstiften och ge den en allmän översyn. Återkommer med resultat :) Är för övrigt helt tagen av båtlivet! :) /Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Philip Eklund

Nu har jag plockat ner den, rengjort allt, och det visade sig att den ena packningen mellan förgasargodset och flotörhuset var dålig. Gjorde ett komptest och alla cylindrar låg på c:a 9.5 bar. Nu går den bättre på tomgången, men kan iallafall börja tjafsa ibland. Kruxet är att jag vanligtvis (när den börjat tjafsa på tomgång) måste choke:a och gasa lite för att den ska gå igång igen. Vet ngn vad detta kan bero på? Ska gå igenom alla bensinkopplingar imorgon. Kan det vara att den inte får tillräckligt med soppa (eftersom den måste chokas för att startas ibland, även när den är varmkörd)? Man märker att den kommer att dö på tomgång när den på lite lägre varv (1500-1800) hostar, eller rycker till lite. Verkar även som att den drar kopiösa mängder bensin just nu! Hoppas någon kan svara! Skulle bli evigt tacksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flottörerna har du kollat dem? Bränsleblåsan (på bränsleslangen som man klämmer på till den blir hård) är den OK och rättvänd? Bensinpumpen(gummimembranet) helt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Philip Eklund

Flottörerna har jag kollat, och de verkar se schyssta ut. Några typiska tecken på att dem är dåliga? Bränsleblåsan är hård hela tiden. Bränslepumpen har jag ej kollat. Har hört att VRO-pumparna skall vara dåliga. Även om jag trycker på bränsleblåsan och trycker in soppa, så går den fortfarande dåligt. Märkte igår att bränsleslangarna är bytta, och att de är onödigt långa, plus att den ena var böjd relativt mycket. Skall dra om dem idag. Återkommer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Philip Eklund

Nu är problemet löst. Det var synkroniseringen till tändningen som ställde till med problem! Samt att pick-upen behövde sig en justering. Nu spinner den som en klocka på tomgång, och drar mindre sås! Ha det gött! /Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! går motorn bra ännu? har samma bekymmer med min och jag har renoverat förgasarna, tagit bort VRO så jag blandar olja själv.

Nu till frågan! Synkroniseringen till tändningen, menar du armen som sitter mellan gasreglaget och plattan som vrids under svänghjulet?

Vad menar du med en justering av Pick upen?

MVH Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden är 6-år gamal, tveksamt om du får svar av TS.

Synkroniseringen är precis det du beskriver.

Pickup är tändningsförställningen i antal grader då spjällen börjar öppnas. Då du gasar på är det första som händer att förställningen ökar, först därefter börjar spjällen öppna under det att förställningen fortsätter att ökas.

Tändinställningen på en utombordare kan specas enligt följande.

Gradtalen är exempel, men ganska rimliga.

Tomgång : 1 grad EÖD

Pickup: 7 grader FÖD

Max förställning: 25 grader FÖD (Brukar uppnås långt innan fullgas)

Dessa tre kan ofta justeras individuellt. Tomgång och max förställning kan vara stoppskruvar som hindrar/stoppar synkmekaninsmens rörelse. Pickupenjusteringeen kan vara en arm/stag som det går att justera längden på.

Det händer i princip aldrig att tändningen ställer om sig. Står den fel skall man leta orsaken innan man börjar justera. Oftast finns procedurer för att ställa tändningen med motorn avstängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...