Joppre 7 Postad 31 Januari , 2021 Jag är med på att jag inte kommer kunna utnyttja fördelen med att kunna ladda lika snabbt med 30A (håller med om det är lite klent men jag väljer vara försiktig). Däremot förstår jag inte riktigt varför jag riskerar överladda mina batterier. Jag tänker att DC-DC laddaren kan ställas in på optimal laddspänning för mina batterier och att BMS:en i batterierna förhindrar överladdning. Är det feltänkt? Jag har ingen erfarenhet av Lithium sen tidigare men försökt läsa så mycket det går i ämnet och kommit fram till att så länge jag har min generator på 60A kvar ska den helst inte belastas med mer än halva märkströmmen på tomgång. Eftersom Lithiumbatterier har mycket mindre motstånd kommer generator leverera nära max även på låga varv och riskerar brännas sönder då kylfläkten snurrar för långsamt i detta läge. Om jag senare vill öka laddkapaciteten kan jag uppgradera generatorn och koppla in en Orion 30A till, parallellt och få 60A laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 3 Februari , 2021 En generator ska inte stå och ladda på tomgång alls - generatorn får ingen kylning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 14 Februari , 2021 On 1/30/2021 at 12:54 PM, RikardE said: Ett mer prisvärt alternativ än orion DCtoDC är att använda en Vitron MOSFET med två utgångar. Då laddar du med något lägre spänning in i din lithium bank - men riskerar inte att överladda. På vilket sätt menar du att Argofet skulle ta bort risk för överladdning? Den släpper väl bara igenom ström utan att mixtra med varken spänning eller strömstyrka? Nyfiken för jag har kikat på en sån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 15 Februari , 2021 @sege Detta är mitt sätt att resonera och bygga lifepo system. Om du har en DC to DC konverterare så får du ut helt rätt laddspänning till Lifepo batterierna - du får ut maximalt av dom. Då behöver du även ha ett högspänningsrelä som klipper laddningen när batteriet är fullt. Om du istället har din generator som är avsedd för agm/bly batteri med lägre laddspänning och en ARGO fet som separerar batterierna vid laddningen så kommer generatorn aldrig att ladda dina lifepo helt fullt eftersom spänningen är något lägre. Fördel - du spar endel pengar i din installation. Jag har kört så i 4 år. Har kamrater som kört på samma sätt i 4 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 17 Postad 15 Februari , 2021 Om generatorn levererar mer än 14 V så räcker det gott för att snabbt komma upp till över 90% laddat. Problemet är att om generatorn inte är skyddad mot överhettning så är risken stor att den brinner upp. Då behövs en extern regulator som övervakar temperaturen. Visst kan man minska risken för överhettning med en dcdc omvandlare med tillräckligt låg ström, men då tar det också längre tid att ladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 15 Februari , 2021 Jag var helt inne på en Argofet mellan en AGM-bank och en LifePo4-bank men efter lite förstrött surfande och Victrons film på en generator som blir duktigt varm är jag mer tveksam om det är värt chansning. Verkar gå åt remmar, kullager och annat för att belastning på generatorn blir stor. Sitter en Yanmnar 6BY3 i båten med en 150A-generator, svårt att hitta riktigt bra info kring generatorn utan att veta vad det är (båten är inte hämtad än). Har den inbyggd temp-sensor känns det mer givet att låta generatorn köra järnet enligt egen bedömning. Annars fegar jag nog ur och sätter en DC-DC känns det som. Kikade igenom en långfilm med Q&A kring bland annat generatorladdning och ingenstans var Argofet med, bara Buck Booster eller Orion Smart Charger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 27 Februari , 2021 2021-02-15 vid 16:40 skrev RikardE: @sege Detta är mitt sätt att resonera och bygga lifepo system. Om du har en DC to DC konverterare så får du ut helt rätt laddspänning till Lifepo batterierna - du får ut maximalt av dom. Då behöver du även ha ett högspänningsrelä som klipper laddningen när batteriet är fullt. Om du istället har din generator som är avsedd för agm/bly batteri med lägre laddspänning och en ARGO fet som separerar batterierna vid laddningen så kommer generatorn aldrig att ladda dina lifepo helt fullt eftersom spänningen är något lägre. Fördel - du spar endel pengar i din installation. Jag har kört så i 4 år. Har kamrater som kört på samma sätt i 4 år. Lite inne på denna lösning med, tyvärr har jag inte hittat Victron dc dc med hög ström vill ju inte begränsa för mycket. Just dc till dc verkar annars perfekt för att programmera just för lithium nästa fråga är om bms, vilken typ av krets bryter vid under o överspänning, behöver man ytterligare något skydd för just detta problem jag har en utgång på BMW n som kan styra något relä, eller blir det kaka på kaka ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 13 Mars , 2021 @Comfort4 Som vissa gör (jag med flera) så laddar generatorerna inte med maximal spänning - då kan du teoretiskt inte överladda batterierna. Då behöver man inte en high volt cutoff. En risk om man har korrekt spänning på generatorn och en högspännings relä som klipper laddning är att generatorn brinner - max belastning till inget på en millisekund. Low volt cut of/lågspänningsrelä är viktigt att ha för att skydda batterierna från djupurladdning. sök på DC to DC chager så hittar du kraftigare - men dom kostar halva skjortan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 17 Mars , 2021 Hej men fördelen med just VictronConnect dc dc , o kanske andra märken , är väl justerat laddkurvan är ställbar för lithium , så du laddar fullt o sen laddar man inte mer förrän batterierna sjunkit till typ 60 procent, utan få leder man strömmen till startbatteriet , för man vill ju upp till fullt laddat sen ingen laddning förrän de sjunkit en bit lursr även på att sätta dit en argofet ladd fördelare innan dc dc omvandlaren menbdetta blir inför nästa säsong då har tid ochcsamla mer info, om förbi nackdelar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 17 Postad 17 Mars , 2021 2021-03-13 vid 13:41 skrev RikardE: Som vissa gör (jag med flera) så laddar generatorerna inte med maximal spänning - då kan du teoretiskt inte överladda batterierna. När ett LFP batteri som är fulladdat (vilket det kan bli om laddspänningen överstiger 13,6 V) så finns det inga lithium-joner kvar att flytta, så då kommer all ström att användas till att omvandla lithium-joner till lithium, så kallad lithium-plating. För LFP teknologin är går detta långsamt, men det kommer att på sikt förstöra batteriet. Så i en segelbåt då man inte kör motor några längre stunder kan denna lösning fungera, men jag skulle aldrig använda den i en motorbåt (inte i en segelbåt heller iofs) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 17 Postad 17 Mars , 2021 2021-02-27 vid 09:50 skrev Comfort4: Lite inne på denna lösning med, tyvärr har jag inte hittat Victron dc dc med hög ström vill ju inte begränsa för mycket. De generatorer med inbyggt skydd mot överhettning jag sett använder metoden att sänka laddspänningen när temperaturen på generatorn går upp, och därmed hitta en balans när batteriet tar emot lagom med ström för att inte överhetta generatorn. Om man då har en DCDC omvandlare som inte har logiken att minska strömmen när spänningen minskar, utan snarare ökar strömuttaget för att kunna leverera maximal laddning, så missar man helt målet att skydda generatorn. Så vill man ha maximal laddning så låter man genertorn ladda direkt, och kollar om den har ett överhettningsskydd. Ta på den med ett blött finger när den arbetat hårt ett tag. Fräser det, så är det inte bra. Då är det bästa att koppla in en extern styrning av generatorn som även använder generatorns temperatur som parameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 4 Juli , 2023 Hej, nyfiken på hur du gjorde din installation tillslut och om du nu hunnit köra den ett tag och har lite takeaways att dela med dig Hälsningar björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser