Hybro 1 157 Postad 14 Januari , 2021 Ny septikpump, den jag har stinker! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 477 Postad 14 Januari , 2021 1 timme sedan skrev Hybro: Ny septikpump, den jag har stinker! Så då tänker du byta ut den mot en som suger! 😅 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 14 Januari , 2021 6 timmar sedan skrev Carl_XII: Jag har tidigare haft Jabsco Fresh system, med en behållare där spolvattnet behandlades med en blå bakteriedödande kemikalie innan det nådde toastolen. Den blå tabletten går tyvärr inte att köpa längre. Funderade på olika ersättningar för detta när jag hittade OxyG Camper som innehåller bakterier samt nitrater som ger syre, dvs skapar en aerob miljö för bakterierna. Orsaken till dålig lukt är ofta att bakterierna saknar tillräckligt med syre och då istället bildar illaluktande svavelföreningar. Min septiktank har dålig luftning och borde rimligen må bra av en tillsats som ger syre åt bakterierna. Hade först tänkt tillsätta Salpeter i spolvattnet (kan köpas billigt på ICA) men tror det blir bättre med OxyG Camper (och dyrare...) Det finns ju en uppsjö av olika produkter till hemmatoaletten, de flesta kläms fast med en plastgrej på insidan av toastolen. Måhända litet antiseptiskt, men det luktar iallafall bättre, kanske man kamouflerar dålig lukt med något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser