Gå till innehåll
onsdag 24 december 2025
Reine

Knackande VP290A V8

Rekommendera Poster

Har en VP290A (290HK) bensinare av 83 års modell. När vi var ute i dag och åkte, så började de luktade olja från motorn, och sedan började det låta lite (typ, ram eller vevaxelknack) Vad kan ha hänt ? När jag nu startar den på tomgång så knackar den som en diesel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl kolla vartifrån oljan kommer. Kan det vara oljekylaren som läckt olja? Kan ju vara så att du bränt hål i en kolv. Annars så låter det du beskriver som just lagerknack. -Har du kompression i alla cylindrar? -Har du oljetryck? -Har du tryck från vevhusventilationen? Ett alternativ till renovering kan vara att ta hem en ny bottendel/motor från tex. http://www.goautocenter.com/ Eller köpa en begagnad. Timpriserna hos motorfirmorna brukar överstiga nypriserna från staterna. -kolla noga. www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkert är att jag har något generalknas i motorn. Loggade in på sidan du tipsade om, man blir lite konfunderad. En GM 350 V8 kostar 1725USD. What's the hook. Moms ? Frakt ? Garantier? Vi talar ändå om en faktor 7 eller liknande mot svenska priser..... Har du någon erfarenhet runt ett inköp från US.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev till att byta block. Shortblock från USA-Online för 22 tusen pengar. Sjösätter om ett par veckor. Då vet jag om det blev bra 11.gif\

post-959-1394234642,9472_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller tummarna att allt är Ok. Snyggt var det i alla fall i ditt motorrum./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Whats the hook..... I Sverige klassas båtar som kapitalistöverklassleksaker för folk med fetmycket pengar som bara ska skinnas in på bara kroppen, därför är det ohemula överpriser.

Varför kostar en drevlyftmotor 5100:- här i sverige direkt från Penta men bara 1000:- i USA. Det är ju samma motor från samma tillbverkare och firma!!!

Det lönar ju sig att ta flyget över till USA för att hämta hem den igen !!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det nästan ett år sedan mina problem började. Köpte shortblock för 22.000:- av USA-Online. Har nu brännt in. Och allt verkar mycket bra.

Skrev lite utförligare i en annan tråd. Men tack för all hjälp 20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...