US64 0 Postad 8 Juli , 2005 Tänkte dela med mig av en tråkig erfarenhet som inte jag önskar fler båtägare i Vänern. Platsen är utanför Bomstad (Karlstad), det är väldigt grunt på detta ställe. Såpas att drev och propeller bara blev skrot. På sjökortet visar det 3,6 meter och det var det tills det small och blev tyst. Bifogar en bild över stället så att de som inte känner till stället inte behöver hitta det som vi gjorde. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
US64 0 Postad 8 Juli , 2005 Bifogar en bild hur resultatet blev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 8 Juli , 2005 What a mess!! Kan det vara så att du tog grynnan som syns på sjökortet? Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
US64 0 Postad 8 Juli , 2005 Nej grundet som finns med på sjökortet var det inte. Har plotter i båten så det grundet som syns på sjökortet hade vi koll på. Nu efteråt har vi hört fler som har varit på samma grund, även de med tråkigt resultat. Sedan har man ju hört de som säger att ”kände du inte till det??” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 9 Juli , 2005 Tråkigt att du ska behöva lära dig den dyra vägen. Men det finns heller ingen annan som kan ställas till svars ekonomiskt än du själv. Tyvärr så är inte alla sjökort perfekta i detta landet utan sjöfartsverket gör nog så gott de kan med de resurser de har ekonomiskt. Kör man båt i okända vatten så är det upp till dig själv att köra så försiktigt att du inte skadar din båt. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Juli , 2005 Hej, Ritat in den luringen på mitt sjökort nu. Tråkigt att du small på grundet men du borde nog köra lite saktare i tveksamma vatten. Av skadan att döma gick du väl på i planingsfart i alla fall? Ja då blir det väl Bosses marinservice nästa då antar jag, som får fixa skadan. Hoppas du får nytt drev och prop fixat snabbt. Ser att du har en Uttern S64 - ser ut att vara en härlig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 9 Juli , 2005 Med tanke på hur mycket jobb de har hos Bosses så kommer det nog att bli fritid utan båt resterande del av semestern i alla fall. Trist! Jag vet för jag har själv väntat läääänge på Bosses. //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 10 Juli , 2005 Tack för påminnelsen! Inte för att jag kör i Vänern men för påminnelsen om att sjökorten inte är korrekta och att plotterns exakta positionsangivning lätt leder till en övertro på vilken väg man kan gå. Nu ska jag ut på sjön! Kör lugnt. PS Hoppas du hittar nån som kan laga motorn snabbt. Det finns få saker som är värre än att stå med trasig motor när högsommaren lockar en ut på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idefix 0 Postad 11 Juli , 2005 Ingen kul upplevelse, har själv varit med om liknande situation men inte skadat båten. För att inte detta skall hända andra rekomendera jag dig att skicka in en rättelse till Sjöfartverket. Har själv gjort detta med flera grund i vår skärgård eftersom ingen mätning är gjord i våra farvatten sedan 189?. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____946.aspx Klicka in på sjökortrapport fyll i denna och skicka iväg. Ändring kommer då med i nästa utgåva och finns med i underättelser för båtlivet som ges ut varje år. Trevlig sommar/Idefix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 12 Juli , 2005 Visst blir man vansinig på sådana kommentarer?! Det är ofattbart slött att inte rapportera in nyupptäckta grund till Sjöfartsverket. Det är ju bra att pricka in dem på sitt eget sjökort, men alla andra då? Skall de behöva göra samma dyrköpta erfarenhet? Det enda som behövs är ju att fylla i webformuläret, precis som Idefix skriver. Mer ansvarskänsla och solidaritet med varandra på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
US64 0 Postad 12 Juli , 2005 Hej alla båt vänner! Jag skall börja med att jag är mycket väl medveten om att det är jag själv som är skyldig till det som hände och inte kan lasta någon annan för det som inträffade, och efteråt kan man väll också tycka att 15-20 knop var lite för hög fart när man har facit på hand, men gjort är gjort, och det blev en dyr läxa. Mitt inlägg var främst tänkt att varna alla andra som åker båt i Karlstad trakten. Nu över till reparationen, grundstötningen skedde den 4/7, båten kördes till Bosses marinservice 5/7, båten var i sjön igen den 7/7 med ny underdel och ny propp. Jag säger bara en sak Bosses marinservice är helt suveräna :-tackar. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 12 Juli , 2005 Hej Micke! Stort tack för att du berättade om grundet här på forumet :-tackar Jag seglar ut från Kristinehamn och har tänkt ge mig iväg till Karlstad i sommar. Nog för att jag också gillar Bosse, men räcker det att ha båten där på vintern ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
US64 0 Postad 12 Juli , 2005 Hej kim_Possigle! Tack skall du ha själv!:-nojd och hoppas vädret håller i sig när ni skall mot Karlstad. Tänkte bara dela med mig om ett helt underbart ställe om ni skall till Karlstad trakten. Säters holmarna (Karlstads båtklubb) Bifogar en bild på stället, det är markerat med en grön cirkel. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 13 Juli , 2005 Har också erfarenhet av problem med att fått ett haveri i drevet. (men inte eget orsakat) Har man valt en bra firma så vet de hur angeläget det är att åter få i båten i vattnet. Fick underbar hjälp av Smögen Marin i början av sommaren. De hade massor att göra men inga problem med att lösa mitt fall. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser