Mawe85 7 Postad 22 December , 2020 (redigerade) Hej, Har köpt en Yamaha 50 hk autolube från -90 med förbehållsrätten att lämna tillbaka motorn om den inte fungerar så som säljaren säger att den gör. Vi köpet låg motorn på en pall och jag kunde inte starta den eller genomföra kompressionsprov (säljaren visade däremot film på uppstart några dagar tidigare). Idag har jag startat motorn (med spolmuff) och den gick igång efter några försök och gick då jämt. Startade därefter upp enkelt sen när den väl blivit varm (stannade den ett antal gånger). Men när jag gjorde kompressionstestet med varm motor fick jag värdena 6,9 6,7 6,1. Hade full gas, spolmuff påkopplad, alla tändstiften ur. Tycker detta känns lite väl lågt. När jag testat med min lika gamla Evinrude så låg det kring 7,5-8,0. Indikerar värdena på att kolvringar är slitna, dåliga packningar, otätt vevhus eller vad är det mest troliga scenariot? Vad bör värdena ligga över för att den ska anses välmående? Tack för input! //Martin Redigerad 22 December , 2020 av Mawe85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 22 December , 2020 Film när motorn går IMG_7002.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 December , 2020 (redigerade) Kompet är lite lågt, men inte extremt. Diff mellan cylindrar lite högt men OK. Den verkar ju också gå och starta OK. Kompet skall mätas med varm motor och helt öppna spjäll. Säkerhetsbrytare aktiverad och alla stift urtagna, samt bra med kräm i batteriet. Redigerad 22 December , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 December , 2020 Håller med guestsson. Låter som en sliten 30 år gammal motor. Dessa Yammor är mycket bra generellt, men åren börjar ta ut sin rätt. Hade nog velat se komp över 7 om inte priset är fördelaktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 22 December , 2020 (redigerade) 50 minuter sedan skrev Mange249: Håller med guestsson. Låter som en sliten 30 år gammal motor. Dessa Yammor är mycket bra generellt, men åren börjar ta ut sin rätt. Hade nog velat se komp över 7 om inte priset är fördelaktigt. Priset är 15k. Är det rimligt? Hade gärna sett 8-9 i komp men det kanske är önsketänkande för en så gammal motor. Men vad är det mest troligt som ger upp på en så gammal motor som gör att kompet blir lägre? Något man kan åtgärda till en rimlig kostnad? Läste på ett ställe att man kan tillsätta 5-10 ml motorolja i cylindern för att se om det är kolvringarna som är dåliga. Funkar denna metod på en utombordare tro? Redigerad 22 December , 2020 av Mawe85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 7 Postad 22 December , 2020 Är inte helt hundra men om man byter topplockspackning så kan det väl höja kompet. Kanske är helt ute och cyklar. Men det är ju inget man gör om man inte köper motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 23 December , 2020 Hej,jag bytte packbox i vevhuset på min yamaha50-1986.Den gick från 7-7,5 till ca.9,0kg i komp efter det.Hade egentligen isär motorn av andra skäl men blev glatt överraskad efter detta!Det enda som var lite lurigt var att man fick ta god tid på sig att lossa bultarna mellan motor och rigg då de är ”oxiderade” o lätta att dra av.//Thomas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 23 December , 2020 3 timmar sedan skrev Brawn: Hej,jag bytte packbox i vevhuset på min yamaha50-1986.Den gick från 7-7,5 till ca.9,0kg i komp efter det.Hade egentligen isär motorn av andra skäl men blev glatt överraskad efter detta!Det enda som var lite lurigt var att man fick ta god tid på sig att lossa bultarna mellan motor och rigg då de är ”oxiderade” o lätta att dra av.//Thomas Intressant! Ja det borde finnas en hel del packningar som kan öka kompet utan att det är kolvringar som är dåliga. Motorn verkar ju gå väldigt fint. Är det mycket jobb för att komma åt packboxen i vevhuset? Jag hade toppen av på min Evinrude och bytte då även toppackningen pga skadade ytor, och då ökade även kompet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 23 December , 2020 16 timmar sedan skrev Mawe85: Men när jag gjorde kompressionstestet med varm motor fick jag värdena 6,9 6,7 6,1. Hade full gas, spolmuff påkopplad, alla tändstiften ur. Tycker detta känns lite väl lågt. När jag testat med min lika gamla Evinrude så låg det kring 7,5-8,0. Nu är jag ingen utombordarspecialist men om du jämför kompressionstrycket i två olika motorer så bör du nog ta hänsyn till om det är olika kompressionsförhållande i motorerna. Högre kompressionsförhållande borde rimligen ge högre kompressionstryck. 13 timmar sedan skrev Mawe85: Läste på ett ställe att man kan tillsätta 5-10 ml motorolja i cylindern för att se om det är kolvringarna som är dåliga. Funkar denna metod på en utombordare tro? Om du häller i en skvätt olja i cylindern så tätar det bättre mellan kolv och cylindervägg och du får en indikation på om det läcker den vägen. 10 timmar sedan skrev Aders: Är inte helt hundra men om man byter topplockspackning så kan det väl höja kompet. Ja, om topplockspackningen läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 23 December , 2020 (redigerade) Har nu gjort nytt kompressionstest då jag hällde i 5-10 ml motorolja i tändstifthålet. Då fick jag 8,0 7,7 7,7 så en klar förbättring. Det borde väl betyda att kolvringarna är slitna? Tidigare värden låg på 6,1-6,9. Redigerad 23 December , 2020 av Mawe85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 24 December , 2020 Det var 5 år sen jag bytte packboxen i motorn så jag minns bara att det inte var så komplicerat.Man tar loss den utifrån så man behöver inte ta isär motorn något mer.Tror jag tittade på youtube där det fans folk som gjorde det kanske?Känns lite tråkigt att du ska behöva göra ev. kolvringsbyte osv.när du just köpt motorn.Jag hade isär allt o monterade en powertrim från en Suzuki på min motor så allt var lite experiment från min sida då gaskolven var defekt.Originalkolven var för dyr för den gamla motorn.Vet ej hur de sakerna funkar på din då den är svårkörd utan dessa prylar.Annars en oslagbar tvåtaktare när allt lirar.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser