Graniten 23 Postad 17 December , 2020 Hej, skulle tömma min relativt nyinköpta eka på vatten, men lyckas inte få loss bottenpluggen. Jag har två frågor: 1) är det liks bra att försöka få loss hela pluggen med insats och allt och försöka få dit en ny (se bild)? 2) är det isf standardmått på på plugginsatsen? 3) riskerar båten att frysa sönder om jag låter det vara tills våren? Tack på förhand! //Filip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 17 December , 2020 Det där borde gå med en slagskruvmejsel. Byt sedan proppen mot en med utvändig ”fyrkants-skalle”, liksom en fransk träskruvs skalle. Innerdimensionen brukar vara lika. Det där är annars en bra modell. Skruvarna till insatsen ser ut att vara lite åtgångna så det kan bli svårt att få bort den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 December , 2020 Den här har räddat flera tusen kronor åt mig, tar nog även fästskruvarna. https://www.clasohlson.com/se/Slagskruvmejsel-Cocraft/p/Pr408869000 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Graniten 23 Postad 19 December , 2020 Tack, får bli en sån👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 139 Postad 24 December , 2020 Tja, även med en veckas WD40 fick jag inte ur min med ett sådant verktyg. Men det gick med en jättestor skruvmejsel med 4kantigt skaft och en stor skiftnyckel. Min var i mässing och gick trög i gängorna. Jag har inte tagit ut den på 4 år nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 December , 2020 2020-12-17 vid 22:52 skrev trewq: Den här har räddat flera tusen kronor åt mig, tar nog även fästskruvarna. https://www.clasohlson.com/se/Slagskruvmejsel-Cocraft/p/Pr408869000 Fungerar även till "hylsor" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 26 December , 2020 Du ska byta ut hela dyvikan mot en likadan men ny, och sedan byter du skruven i mitten mot en likadan med fyrkantskallen. Även en sk renspropp av rätt storlek passar. Jag brukade stoppa in lite gängtejp för säkerhets skull. Funkade perfekt i 25 år, även om rensproppen fick bytas ut då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 26 December , 2020 1 timme sedan skrev jan_af_lisoe: Du ska byta ut hela dyvikan mot en likadan men ny, och sedan byter du skruven i mitten mot en likadan med fyrkantskallen. Även en sk renspropp av rätt storlek passar. Jag brukade stoppa in lite gängtejp för säkerhets skull. Funkade perfekt i 25 år, även om rensproppen fick bytas ut då och då. Hmmm... Varför ska TS byta hela dyvikan? Det är ju bara pluggen (”skruven”) som är sliten men det fixar man ju med slagskruvmejsel och på sikt med en ny med fyrkantsskalle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellerlelle 18 Postad 26 December , 2020 Byt ut hela som Jan säger,min satt fast när jag fick loss den så rörde sig fästet med läckage som följd. Tog ett tag att hitta läckan på min DC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 26 December , 2020 På vilket sätt skulle en ny vara annorlunda än den gamla? Den är ju knappast utnöttt. Ta loss, gör rent, sätt tillbaka med lite tätningsmedel så är den som ny. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 27 December , 2020 Jag har ingen dyvika i min senaste båt, jag suger upp med en pump och det sista torkar jag upp. Så jag tycker att du låter pluggen sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 28 December , 2020 2020-12-26 vid 12:17 skrev ChristerN: Hmmm... Varför ska TS byta hela dyvikan? Det är ju bara pluggen (”skruven”) som är sliten men det fixar man ju med slagskruvmejsel och på sikt med en ny med fyrkantsskalle. För jag fick inte loss "skruven" från den den gamla och en ny kostar inga stora pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Graniten 23 Postad 28 December , 2020 Hej och tack för all hjälp och alla synpunkter. Jag ska försöka slå lös skruven efter helgerna då jag är hemma igen. Verkar ju finnas lite olika syn på om jag ska byta hela eller inte, så jag får kika på hur det ser ut när jag (förhoppningsvis) får loss skruven. Återkommer längre fram! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser