Addea1 1 Postad 15 December , 2020 Jag hat läst mig till att den lite dassiga och matta ytan på skrovet är ett naturligt skyddande oxidlager och man bör ej ta bort detta. Men alla de som har blanka fina aluminiumbåtar , hur gör de? Om man inte ska göra nåt, skiter folk i det generellt och putsar ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 15 December , 2020 Klarlack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 15 December , 2020 Spraymåla med en blank metallfärg för aluminium Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 15 December , 2020 (redigerade) Termadur Clear funkar i alla fall ovan vattenlinjen och även under om båten normalt förvaras på trailer. Det är en tvåkomponent polyuretanlack. Redigerad 15 December , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 December , 2020 16 timmar sedan skrev Addea1: Jag hat läst mig till att den lite dassiga och matta ytan på skrovet är ett naturligt skyddande oxidlager och man bör ej ta bort detta. Men alla de som har blanka fina aluminiumbåtar , hur gör de? Om man inte ska göra nåt, skiter folk i det generellt och putsar ändå? De båtarna är oftast folierade som ser som nya ut och inte får den gråaktiga ytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 16 December , 2020 Hur blank vill du ha den..? Min mast tvättar jag med diskmedel, sköljer, låter torka och smörjer in med paraffinolja. Håller kanske inte hela sommaren, men det blir ganska blankt och ser inte flammigt ut till en ganska liten insats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 16 December , 2020 2 timmar sedan skrev Peter_K: Hur blank vill du ha den..? Min mast tvättar jag med diskmedel, sköljer, låter torka och smörjer in med paraffinolja. Håller kanske inte hela sommaren, men det blir ganska blankt och ser inte flammigt ut till en ganska liten insats. Jag gör på samma sätt med min mast. Men våra master är eloxerade. Är aluminiumbåtarna eloxerade eller är det "naturlig aluminiumoxid" på dem? Jag vet inte om det fungerar lika bra med paraffinolja på naturlig aluminiumoxid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 16 December , 2020 Just nu skrev Lintott: Jag gör på samma sätt med min mast. Men våra master är eloxerade. Är aluminiumbåtarna eloxerade eller är det "naturlig aluminiumoxid" på dem? Jag vet inte om det fungerar lika bra med paraffinolja på naturlig aluminiumoxid. Sant. Och bra fråga. Kostar ju å andra sidan inget att prova (nästan...) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Addea1 1 Postad 16 December , 2020 Det är naturligt oxid. Det förstör inget med parafinolja i alla fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 16 December , 2020 9 minuter sedan skrev Addea1: Det är naturligt oxid. Det förstör inget med parafinolja i alla fall? Nej, det förstör inget. Syra förstör, rengöringsmedel med slipmedel i (VIM) och mekanisk påverkan (scotch-brite osv) förstör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser