lethul 1 Postad 11 December , 2020 Jag har planer på att installera en spolpump i båten (typ https://www.seasea.se/vatten-vvs/pentry/spolpumpskit/spolpumpskit-13-l-m-johnson-pump-aqua-jet-12v), främst för att spola bort fiskblod/hummerlera/sand. Jag tänker mig att jag vill ha en 25liters dunk (eller mindre) där jag drar in slangarna genom locket. Det leder till att jag lätt kan ta med mig dunken (typ https://civilbutiken.se/produkt/vattendunk/) hem och fylla på (har ej vatten i hamnen). Finns de nån input att ha en sån vattenlösning kontra att ha en fast tank? Någon som gjort nått liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lethul 1 Postad 11 December , 2020 https://staticcdn.watski.com/img/original_jpg/EliteHighPressureWashdownKit1-bbab68a12c0e761f23780a148a529720.jpg Vad kallar man den typen av infälld lucka om man vill hitta en utanför ett kit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 655 Postad 11 December , 2020 Varför inte använda sjö/havsvatten istället för dunk, så som spolvattensystemen brukar vara kopplade ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lethul 1 Postad 11 December , 2020 Jag vill minimera saltet i båten då det redan är en del rostpåslag här och där i båten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 11 December , 2020 19 minuter sedan skrev lethul: Jag vill minimera saltet i båten då det redan är en del rostpåslag här och där i båten Spola det mesta med sjövatten med ”vanlig” spolpump och skölj efter med en mindre dunk sötvatten? Lär gå åt en hel del att få bort det värsta tror jag. Har dock ingen erfarenhet av hummerfiske utan mer från gäddfiske och där krävs det nog mer än 25 l för att få bort merparten av slemmet efter en dags fiskande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 11 December , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev IngemarE: Varför inte använda sjö/havsvatten istället för dunk, så som spolvattensystemen brukar vara kopplade ? 1 timme sedan skrev lethul: Jag vill minimera saltet i båten då det redan är en del rostpåslag här och där i båten Jag installerade för några år sedan en spolpump, har hund och stundtals barnbarn som alla drar ombord sand och annat skräp som lätt spolas bort, samt då möjlighet att spola däcket om det blivit söligt efter sugtömningen av septiktanken. Jag kopplade pumpens sugsida med ett T-rör till en befintlig skrovgenomföring med sil, den till toalettens spolvatten. Det fungerar ypperligt bra. På trycksidan har jag använt vanliga gardenakopplingar. Jag har en sådan där ”magisk” spolslang som utvidgar sig när man trycksätter den. Jag ett effektivt justerbart spolmunstycke och en levang (=borste på skaft) som man kan koppla till spolslangenslangen. Spolslangens utvidgade längd är litet längre än båtens längd så den når hela båten. Klart att du kan spola med sötvatten ur en dunk, men spolpumparna har rätt bra kapacitet, 10-20 liter per minut är vanligt på de spolpumpar som säljs i båttillbehörsbutikerna, så jag tror inte att det är så smart att ta spolvattnet från en dunk med sötvatten, den kommer att tömmas snabbt. Då är det faktiskt bättre att byta ut de beslag och skruvar som visar tecken på att korrodera mot sådana av ”syrafast stål” kvalitet A4, ”rostfritt” A2 duger sällan, det blir bruna rostränder i plasten där ”rostfria” skruvar och beslag av lägre kvalitet suttit. Så tänk över detta, sedan är en spolpump väldigt bra att ha, jag har även ett duschmunstycke till den så att man kan få en sjövattendusch om man nu vill det. Förutom till att spola bort smuts kan pumpen ju även användas till initial brandbekämpning där det lämpar sig att släcka med vatten och under förutsättning att elförsörjningen fungerar ombord. Men en trevägskran, en slang och en sil kopplade på sugsidan kan man ju även använda spolpumpen till länspump. I vilket fall som helst är det viktigt med en sil på sugsidan, minsta skräp i pumpen kan få den ur funktion och det tar tid att skruva isär och rensa. Men det brukar medfölja sil, slang och munstycke i de flesta spolpumpssatsern. Innan köpet bör du kolla om pumpen tål att köras torr och om den verkligen är självsugande. Det flesta spolpumparna har en tryckvakt som bryter strömmen då man stänger av vattenflödet med munstyckets pistolgrepp. Det gäller ju även att se till att dina självlänsar kan svälja och drönare bort spolvattnet. Se ”magiska” spolslangarna liksom gardenakopplingarna skall helst inte lämnas trycksatta utan vattenflöde under några längre tidsperioder, dom kan böja att läckA och en gardenakoppling kan släppa greppet om slangen, stäng först av strömmen till pumpen, spruta sedan ut resterande vatten ur slang och munstycke. Redigerad 11 December , 2020 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 11 December , 2020 47 minuter sedan skrev Georg_Ohm: en gardenakoppling kan släppa greppet om slangen För att hindra detta värmer jag slangänden så den blir mjuk och formbar, trycker sedan in den i kopplingen så hårt att det bildas en fläns på slangen och drar åt, då lossnar den inte. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 11 December , 2020 3 timmar sedan skrev trewq: För att hindra detta värmer jag slangänden så den blir mjuk och formbar, trycker sedan in den i kopplingen så hårt att det bildas en fläns på slangen och drar åt, då lossnar den inte. Det är nog en bra idé. Egentligen skall man väl inte ha trädgårdsslang ombord, men gardenakopplingar och diverse kompatibla piratkopplingar passar väl dåligt på armerad pvc-slang som man egentligen skall ha ombord. Men det finns ju trädgårdsslang som är av högre kvalitet också. Men som spolslang tycker jag man kan ha trädgårdsslang, vanlig eller den magiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 929 Postad 11 December , 2020 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: - - - Jag har en sådan där ”magisk” spolslang som utvidgar sig när man trycksätter den. - - - De ”magiska” spolslangarna liksom gardenakopplingarna skall helst inte lämnas trycksatta utan vattenflöde under några längre tidsperioder, dom kan böja att läckA och en gardenakoppling kan släppa greppet om slangen, stäng först av strömmen till pumpen, spruta sedan ut resterande vatten ur slang och munstycke. Om det är en billig "magisk slang" från ClaesOlsson Jula eller liknande företag så se upp med kopplingarna. Deras s.k. gardenakopplingar är kass o går lätt sönder om de inte hanteras med silkeshandskarna på. Efter att ha haft sönder två slangar så bytte jag till en magisk slang med bättre kvalitet på kopplingarna. Varningen för att låta den magiska slangen ligga med tryck ska nog tas på allvar. Har du också blivit duschad av trycket från slangen innan du lärde dig... 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 11 December , 2020 (redigerade) Min magiska slang kommer från en butik med tema, det förefaller vara mer hållbar än Classes och Julas. När det är övriga kopplingar från ”temabutiken” så håller dom bra också, till skillnad från originalet i trädgården so: ofta gått sönder. Å andra sidan blir inte båtens kopplingar överkörda av skottkärror. Den magiska slangen tycker tillbaka vattnet mot pumpen då denna stängs av, så det är bra att tömma slangen innan den kopplas loss, om man nu inte vill bli våt. Redigerad 11 December , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser