Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
lethul

Ersätta gammal Evinrude Ocean Pro 150hk

Rekommendera Poster

Min motor harvar fortfarande på och när man läser om den verkar den kunna köra på i en oändlighet. Men om man skulle börja titta på att ersätta den så skulle jag vilja ha en modernare snålare 4taksmotor. Behöver man gå upp i 150hk även på den nya motorn eller är dom effektivare idag, så man skulle kunna få samma prestanda från en modern 135hk?

 

Eller är det så enkelt att en HK på 90talet är samma som en HK 2021?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog svårt att översätta exakt, en tvåtaktare brukar vanligtvis vara lite rappare i accelerationen. Men du kommer få en mycket tystare och jämnare gång, lägre förbrukning och renare avgaser med en nyare 4-taktsmotor. En Yamaha F130/150 är ett säkert kort. Vad har du för någon båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns risk att du inte får samma prestanda med en 4-takt med samma effekt. Vet inte vad den väger men det är ju vanligt att 4-taktarna är en hel del tyngre. Dessutom brukar ju 2-taktarna ha bättre vridmoment eftersom de tänder dubbelt så ofta. Tillverkarna jobbar intensivt med att förbättra vridet på 4-taktarna på lägre varvtal så det blir ju bättre och  bättre. Bl.a. vet jag att Honda gör reklam för någon ny moment-boost de hittat på.

 

Om man byter till 4-takt får man ju bättre bränsleekonomi och lägre ljudnivå. Särskilt gäller detta på lägre varvtal. En del annat som t.ex. underhållskostnader kan man nog lugnt räkna med blir sämre.

När det gäller livslängd och tillförlitlighet anser nog många att dessa senare modeller av vanliga tvåtaktare, t.ex. OMC o Yamaha, är svårslagna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Freez:

Nog svårt att översätta exakt, en tvåtaktare brukar vanligtvis vara lite rappare i accelerationen. Men du kommer få en mycket tystare och jämnare gång, lägre förbrukning och renare avgaser med en nyare 4-taktsmotor. En Yamaha F130/150 är ett säkert kort. Vad har du för någon båt?

 

Jag har en Four Winns Ocean Runner 203, inte den vanligast av båtar här omkring :)
Den såldes en gång i tiden med antigen 130/150/170.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev lethul:

Jag har en Four Winns Ocean Runner 203, inte den vanligast av båtar här omkring :)
Den såldes en gång i tiden med antigen 130/150/170.

Det var inte helt enkelt att hitta info om båten men jag misstänker att vi pratar om denna? https://www.fourwinns.com/uploads/2017/2/203-Coast-Runner-OB-Flyer-1995.pdf 

 

Ser ut att vara en trevlig båt och du kommer alla gånger få bra prestanda oavsett om du väljer 130/150 HK om du inte är ute efter maximal toppfart. En begagnad motor kan vara ett bra alternativ för plånboken, kan dock vara lite svårt att hitta fina exemplar i den storleksklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Freez:

Det var inte helt enkelt att hitta info om båten men jag misstänker att vi pratar om denna? https://www.fourwinns.com/uploads/2017/2/203-Coast-Runner-OB-Flyer-1995.pdf 

 

Ser ut att vara en trevlig båt och du kommer alla gånger få bra prestanda oavsett om du väljer 130/150 HK om du inte är ute efter maximal toppfart. En begagnad motor kan vara ett bra alternativ för plånboken, kan dock vara lite svårt att hitta fina exemplar i den storleksklassen.

Ne jag vet, den verkade inte tillverkas så länge då Amerikanare inte gillar utombordare samt att Amerikanska båtar i Sverige är väl inte heller det mest populära.

 

Jag är relativit ny i båtvärlden och har inte vågat trycka längre än 26knop hittils så toppfarten är inte så viktig för mig. Oftast har jag med barn som inte vill köra så fort heller.


Om jag hade fått välja motor fritt hade bränsleeknomi varit nr 1 sedan ljudnivå, topphastighet bryr jag mig inte så mycket om. Rimmar inte perfekt med att ha en V6a från -96 påhängd :) Samtidigt får man många liter bensin på priset det skulle kosta att byta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev lethul:

Om jag hade fått välja motor fritt hade bränsleeknomi varit nr 1 sedan ljudnivå, topphastighet bryr jag mig inte så mycket om. Rimmar inte perfekt med att ha en V6a från -96 påhängd :) Samtidigt får man många liter bensin på priset det skulle kosta att byta motorn.

Med en fyrtaktare kommer ljudnivån framförallt i låga farter sjunka avsevärt. Du får jämnare gång och lägre förbrukning. En 130 hk borde ge dig en toppfart på en bit över 30 knop och är det tillräckligt hade jag försökt hitta en begagnad 4-taktare med 130/140 hk i bra skick som passar just din plånbok. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...