Gäst Rejja Postad 8 Juli , 2005 Nu i dessa båtexplosions-tider, två st, på två dar :-/ så blir man ju lite nojjig kommer min båt att smälla. Vad bör man tänka på? Jag har en B20 från tidigt 70-tal, kan den helt plötsligt explodera? Jag vet att det är viktigt att få bort alla bensinångor, och jag har en mororrumsfläck som snurrar hala tiden jag kör plus att det är väldigt stort utrymme vid båda sidor om motorn. Jag har två fack i båten, på sidorna och där ifrån så är det hål in i motorutrymmet, så det kommer in luft därifrån när jag kör. Jag har en vanlig bilgenerator, alltså ingen gnistfri, men jag snackade med en kille på en båtverkstad och han sa att eftersom luften är i rörelse hela tiden i motorutrymmet när motorn är igång så var det ingen fara, plus att jag har fläckt och det kommer in luft från sidorna. Jaa...det ser ut som jag har svarat på min egen fråga, men det är alltid skönt att höra andra som kanske vet nått man bör tänka på eller som har samma funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 8 Juli , 2005 Kolla slangar efter sprickor. Kolla slangklämmor och anslutningar. Kolla packningar. Gasolinstallationen till spisen..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rejja Postad 8 Juli , 2005 Har ingen gasol,inget kök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 8 Juli , 2005 Inte behöver du köra med fläkten hela tiden på under tiden motorn är igång, det räcker att du ventilerar det ordentligt innan start, det räcker med ca.1minut, sen efter motorn startat kan du stänga fläkten, dom ev ångor som bildas sen suger insuget i sig och förbränner. Och skulle en slang börja läcka, då hjälper inga fläktar, tvärt om det blir nog än jävligare med hög fart på syret.... Se till att du har friska brandsläckare ombord istället. 8-) Trevlig Båt Helg Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 8 Juli , 2005 Är du helt 100 att man kan stänga av fläkten efter motorn är igång? Jag har en 2 läges och har den går på låg fläkt under körning, det sa han jag köpte min båt av, känns på nåt sätt säkrare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 8 Juli , 2005 Det är den info jag fått och alltid följt...dessutom om jag har fäkten på ( 1 läges ) så går motorn mycket sämre för den suger ut mer luft (syre) än vad intaget kan släppa in, så det blir det naturliga...men om du har 2läge, så kör med den det kan ju inte skada... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser