Roger_J 0 Postad 6 December , 2020 Hej! skulle behöva få veta hur höga era båtar i 8-9 metersklassen är. Typ Orrskär 850 / Flipper 850/760. Går i funderingar på garagebygge och undrar vad för höjd jag måste ha för att den ska gå in. Verkar vara omöjligt att hitta info på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 634 Postad 6 December , 2020 (redigerade) Min gamla båt (avataren) kvalar in på din längd (8,70 i vattenlinjen, 9,50 med badbrygga & peke), och på en lågbyggd vagn med skäddan/rodret bara ett par dm över marken behövde jag c:a 4m porthöjd för att inte vara alldeles på marginalen. 760/850 är nog i vart fall inte högre. Men håller med, det är uppgifter som är väldigt svåra att hitta. Jag fick mäta på en CAD-bild av vår båt för att få måtten, och på den nya är det en matematisk övning mellan djupgåendesiffran och frigång under broar med lantern/radarplattformen avmonterad. Problemet är att båda är angivna vid sina respektive "worst case", dvs maxlast och så lite last som möjligt.... Redigerad 6 December , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 6 December , 2020 För att mäta den högsta punkten lägger du en lång rak bräda på bredden över taket, palla upp för takets rundning, och mät ned till vattenlinjen, eller direkt till marken då har du ett bra mått, vilket borde vara det enklaste sättet. Sedan får du lägga till måttet på vagnens lasthöjd. Men du kanske ännu inte har någon båt eller vagn att mäta på? Min båt, som du ser på bilden, har 90 cm djupgående angivet, men jag räknar med 100 cm på land. Däcket är nedsänkt och ligger 30 cm ovan vattenlinjen i aktern. Hyttens översta fasta punkt är 210cm. Summa 340 cm. Det är dom måtten vi räknar med då båten varje höst och vår lastas på lastbil. Nu vet jag inte lastbilsflakets höjd över marken, men det är med bra marginal vi kan åka under diverse viadukter. Det var heller inte det du frågade om. Men så räknade jag och åkeriägaren första gången båten skulle transporteras (han hade ju även en lastprofilmall). Så se mitt omständiga exempel som just ett exempel hur man kan mäta. Nu vet jag att sådana här hyttbåtars höjd är lägre än andra då hytten är nedsänkt innanför skrovets högsta punkt. Nu skrev du inte vad det är för båt du har, eller tänkt skaffa och inte heller hur båtvagnens lasthöjd är. Men fordonsportar med en höjd på 4 m och en bredd på 2x 2 meter är kanske standard? Vik och vippport är ju uteslutet, men kanske en rullport? Eller så snickrar du egna portar som är horisontellt delbara, så har du en lägre port sommartid för bilen och en högre de två gånger om året båten skall in eller ut. Erfarenhetsmässigt vet jag att det är väldigt bra att fälla in en dörr för gångpassage i stora portar. Stora portar och även små dörrar blir även ett bra vildfång när det blåser en del... @IngemarE exempel förefaller därför väldigt bra. Det är ju då bra om den tilltänkta båtvagnen har små hjul och därmed låg lasthöjd. Kanske förenklat, men om du bygger ett garage anpassat för en lastbil eller 9 meters lokaltrafikbuss/skolbuss, borde det räcka för en båt i 30-31 fots längden.... på ett ungefär, på båten finns det ju iallafall inga backspeglar man kan glömma att fälla in.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 6 December , 2020 5 timmar sedan skrev IngemarE: en matematisk övning mellan djupgåendesiffran och frigång under broar Bra tanke, men... Djupgående går ju (nästan) alltid att få tag i, men höjd ovan vattenlinjen är inte lika lätt. Då är bara problemet att hitta dessa uppgifter din båt typ Orrskär 850 / Flipper 850/760. Hur som helst är det ju bra att det blir ett worst cace eftersom många verkar vilja ha större båtar med tiden. 😀 Höjd + djupgående + 0,5 m borde ge en bra uppskattning. Det beror ju väldigt mycket på hur båtvagnen är konstruerad och hur skrovet passar in mellan hjulen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roger_J 0 Postad 6 December , 2020 Jo det är så att jag inte äger någon 850 eller 760 så det är ju lite svårt att mäta Har en Flipper 620 HT nu och den är ca 2,5 meter hög på båtvagnet. Tänkte göra garaget 3,5 meter invändigt så hade hoppas att det räcker om man byter till större båt. Tror det blir svårt att få bygglov för 4 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 6 December , 2020 14 minuter sedan skrev Roger_J: Jo det är så att jag inte äger någon 850 eller 760 så det är ju lite svårt att mäta Har en Flipper 620 HT nu och den är ca 2,5 meter hög på båtvagnet. Tänkte göra garaget 3,5 meter invändigt så hade hoppas att det räcker om man byter till större båt. Tror det blir svårt att få bygglov för 4 meter. Gräva och sänka golvet? ⚠️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 6 December , 2020 1 timme sedan skrev Roger_J: Tror det blir svårt att få bygglov för 4 meter. Då får båten anpassas till hur stort garage du får bygga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser