Eld- 546 Postad 5 December , 2020 33 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Så var det. Nu minns jag inte hur stora registrikningsbara båtar skulle vara, över fem meter? men öppna motorbåtar men en motoreffekt understigande 10 hk var undantagna. Således såldes det massvis med utombordare dessa år som var strypta till 9,9 Hk. 10KW var det. Helt plötsligt märktes alla 15Hk motorer om till 10KW... eller om det var 9,9... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 5 December , 2020 Lite historisk tillbakablick för gamla registret. De som anmälde sig tidigt fick själv föreslå vilket registreringsnummer de ville ha. Det var moroten för att få ansökningar tidigt. Jag tror att man fick ange tre alternativa önskemål, om de var upptagna så blev man bara tilldelad. Jag minns infobladet med lakritsbåtar o hallonbåtar, Svarta oregistrerade o röda som registrerat sig. Det var länsstyrelserna som inledningsvis hanterade båtregistreringen (de hade även ansvar för fordonsregistrering på den tiden), det var pappersbaserat att anmäla båten till registret men jag är rätt övertygad om att informationen lades in något datasystem. Troligen "en kopia" av fordonsregistret. Det bedyrades vid införandet att det inte var ett beskattningsregister utan ett hållaordningsregister. När den orationella registerhanteringen visade sig kosta mer än vad som kom in i de årliga registerhållningsavgifterna. Det började pratas om ordentlig höjning av avgiften (första steget var att kalla det avgift istället för skatt,). Den borgerliga regering som i valrörelsen propagerat för avskaffande genomförde sitt löfte. Försäkringsbolagen, som verkade vara de enda som hade någon begränsad nytta av registret, tog över informationen och skapade en central registeradministration för att underlätta sin försäkringshantering. Efter några år ville försäkringsbolagen inte vara med och finansiera utan drog sig efterhand ur och till slut lades registret ner och överlämnades till Riksarkivet. Registret blev aldrig speciellt effektivt. Som tidigare nämnts så fanns ingen skarp identifiering av de registrerade båtarna. Många stulna båtar falskregistrerades så polisen såg inga skäl i att ha kvar registret. Nyttan för beivrande av brott ansågs vara för osäker. Är det någon som tror att stölderna skulle minska eller lagförandet av tjuvar/smugglare skulle bli bättre. Jag är i alla fall oerhört tveksam. Det finns så mycket annat i samhället som är registrerat men inte hjälper det mot kriminaliteten. Vem är det som är drivande i att registerfrågan poppar upp igen och varför?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 452 Postad 5 December , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Lintott: Vem är det som är drivande i att registerfrågan poppar upp igen och varför?? Försäkringsbolaget Alandia och andra deltagare i webbeventet. Problemet är tydligen att när polisen vid en kontroll inte kan koppla stöldgodset till en ägare måste de låta tjuvarna lämna platsen med stölsgodset. Det är för tidskrävande att då (kanske på kväll, natt eller helg) kontakta en massa försäkringsbolag för att ev. få napp på vem ägaren är. Redigerad 5 December , 2020 av Mackey Utvecklat lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 5 December , 2020 3 minuter sedan skrev Mackey: Försäkringsbolaget Alandia! Det var svar på min ena fråga. Har du något svar även på den andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 5 December , 2020 12 minuter sedan skrev Mackey: Problemet är tydligen att när polisen vid en kontroll inte kan koppla stöldgodset till en ägare måste de låta tjuvarna lämna platsen med stölsgodset. Det är för tidskrävande att då (kanske på kväll, natt eller helg) kontakta en massa försäkringsbolag för att ev. få napp på vem ägaren är. Det kan ju inte vara ohyggligt knepigt att göra en slagning t ex i Securmarks (stöld)register på plats. Apropå redan existerande initiativ som inte kräver ny insamling/registrering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 5 December , 2020 3 timmar sedan skrev Mackey: Register för ett registers skull är ofta inte särskilt framgångsrikt. Syftet förra gången sades vara att öka säkerheten till sjöss, men det var väl aldrig någon som förstod hur säkerheten skulle bli bättre av ett register. Om det nu finns en verklig orsak att hålla ett båtregister så känns det ju lite mera meningsfullt. Det kanske skulle vara då lättare att identifiera stulna båtar, men det går väl att falskskylta. Att i en sök- eller sjöräddningsaktion kunna identifiera en båt med ett reg.nummer kanske är bra. Men ett register kan ju användas av skattemyndigheten som redan skrivits. Ljusskygga individer kan ju stänga av en AIS, och falskskylta... Kanske kunde det vara bra med en id på vattenskotrar om man vill anmäla dessa för hänsynslös sjötrafik, men det känns ändå rätt utsiktslöst. Nä, det är väl bra vi kan vara osynliga för storebror, ja osynliga är vi ju inte direkt ändå, men myndigheterna kan ju bli mer förmyndiga än vad de redan är, man vet ju aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 5 December , 2020 33 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Men ett register kan ju användas av skattemyndigheten som redan skrivits. Inte om det inte är obligatoriskt. I mitt föreslagna system skulle en mindre andel av båtarna sannolikt förbli oregistrerade. Man kan inte ha en skatt som bara drabbar de som låtit registrera sig, så klart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 5 December , 2020 1 timme sedan skrev Mackey: Försäkringsbolaget Alandia och andra deltagare i webbeventet. Problemet är tydligen att när polisen vid en kontroll inte kan koppla stöldgodset till en ägare måste de låta tjuvarna lämna platsen med stölsgodset. Det är för tidskrävande att då (kanske på kväll, natt eller helg) kontakta en massa försäkringsbolag för att ev. få napp på vem ägaren är. @Mackey: Ditt ursprungliga inlägg har inte mycket likheter med ovanstående. Jag tycker det är väldigt oseriöst att redigera sitt inlägg när det kommit en kommentar/fråga på inlägget så att kommentaren enbart verkar knäpp.... Som ett svar på din problemställning ska jag ge en liten beskrivning av en situation jag haft med Polisen angående en båtstöld. Jag såg en båt liggande slarvig förtöjd i min dåvarande hemmahamn som jag misstänkte vara stulen, bl.a. var underhållet rätt eftersatt förutom hänglåsen som var helt nya... (det är drygt 110 distansminuter mellan där båten stals och min dåvarande hemmahamn men jag hade sett en efterlysning i ett antal hamnar av en båt av denna typ, jag hade själv en likadan båt, jag hade blivit anropad från en båt ute på havet som kollade upp min båt och uppmanade mig att hålla koll efter deras försvunna båt som de letat efter i en vecka). Jag kontaktade självklart polisen för att försöka hjälpa båtägaren att återfå sin båt. Jag fick tjata o hjälpa till i över en timme inne på polisstationen tills de hittade den stöldanmälda båten i sina egna register över stulna båtar. Polisen fick inte kontakt med båtägaren, jag frågade o fick telefonnumret till ägaren. Dagen efter ringde jag båtägaren (då hade polisen fortfarande inte hört av sig....). Jag kunde bekräfta efter ägarens beskrivning av båten att det sannolikt var hans båt jag hittat. Han åkte till hamnen och kunde konstatera att det var hans båt. Så tron på bättre uppklarnade av båtstölder tror jag är en utopi. Polisens engagemang i dessa ärenden är nog tyvärr nedprioriterade till förmån för andra allvarligare brott och det är kanske en riktig prioritering. Men att tro att vi skulle få en bättre prioritering med ett register? Nä! Avslutningen på storyn om den stulna båten: En dag senare när båtägaren kom tillbaka till sin båt så var det en okänd person ombord. Båtägaren lyckades hindra denne från att försvinna och fick dit polisen som grep personen. Personen nekade självklart till att ha stulit båten. Åklagaren drev ärendet som grovt häleri och de lyckades låsa in personen på ett antal månaders fängelsestraff. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 452 Postad 5 December , 2020 2 timmar sedan skrev Lintott: @Mackey: Ditt ursprungliga inlägg har inte mycket likheter med ovanstående. Jag tycker det är väldigt oseriöst att redigera sitt inlägg när det kommit en kommentar/fråga på inlägget så att kommentaren enbart verkar knäpp.... Jag tycker det är väldigt oseriöst att gnälla utan att först kolla vad som hänt. Jag kompletterade tydligen mitt inlägg i stort sett samtidigt som du skrev din följdfråga och jag markerade att jag utvecklat svaret. Ledsen att jag inte såg din följdfråga. Om du känner att ditt inlägg känns knäppt, så förstår ju nu alla vad som hänt och kan själva bedöma vad som är knäppt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelbagaren 50 Postad 6 December , 2020 SXK har ju redan ett båtregister. Om nu försäkringsbolagen tycker att detta är så viktigt borde man ju kunna ge rabatt till de som har sin båt registrerad där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 452 Postad 6 December , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev segelbagaren: SXK har ju redan ett båtregister. Om nu försäkringsbolagen tycker att detta är så viktigt borde man ju kunna ge rabatt till de som har sin båt registrerad där. Jag gillar inte tanken på att SXK ska ha en monopolställning när det gäller båtregister lika lite som jag gillar att något stöldmärkningsföretag ska få ett sådant monopol. Det man talar om är ett register som polisen mfl. kan slå i direkt när de stoppar någon/några med misstänkt stöldgods så att de inte tvingas släppa iväg tjuvarna. Kan de inte knyta det misstänkta stöldgodset till en ägare får de inte hålla kvar tjuvarna även om de förstår att det rör sig om stöldgods. Det finns många register som efter anpassning skulle kunna användas för detta ändamål. SXK har cirka 40 000 medlemmar så de skulle säkert uppskatta om de fick ytterligare några hundra tusen medlemmar... Redigerad 6 December , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 6 December , 2020 39 minuter sedan skrev Mackey: Jag gillar inte tanken på att SXK ska ha en monopolställning när det gäller båtregister lika lite som jag gillar att något stöldmärkningsföretag ska få ett sådant monopol. Det finns många register som efter anpassning skulle kunna användas för detta ändamål. SXK har cirka 40 000 medlemmar så de skulle säkert uppskatta om de fick ytterligare några hundra tusen medlemmar... Det finns egentligen inget som hindrar slagning i/sammanslagning av flera register som Tullen m fl skulle ha tillgång till, förutom den stora administrativa biten att hantera samtycke i ett sådant register plus att någon ska äga, underhålla och bekosta den sammanslagna lösningen. De senaste 10-20 åren har väl visat att privata initiativ är mycket mer snabbfotade och framgångsrika än staten i fråga om teknisk utveckling (med Polisens system Pust som skandalexempel på slöseri av skattemedel). Lämnar vi över registeruppbyggnaden till en myndighet så behöver nog ingen här, och inte tjuvarna heller, oroa sig för att de sker de närmaste tio åren. Under tiden är väl bästa lösningen att var och en får välja om de vill göra stöldspårningen enklare genom att delta i privata register, där deltagande är frivilligt och kostar pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 452 Postad 6 December , 2020 6 minuter sedan skrev Brunnsviken: Under tiden är väl bästa lösningen att var och en får välja om de vill göra stöldspårningen enklare genom att delta i privata register, där deltagande är frivilligt och kostar pengar. Fast då är stöldspårningen inte så enkel att Polisen, Tullen och KBV får svar direkt. När svaret kommer är stöldgodset ute ur landet. 10 minuter sedan skrev Brunnsviken: De senaste 10-20 åren har väl visat att privata initiativ är mycket mer snabbfotade och framgångsrika än staten Det finns nog inget direkt krav på att registret ska vara statligt, men Polisen, Tullen och KBV ska ha omedelbar tillgång till uppgifterna i registret och lämpligen ska registrets innehåll stämma med verkligheten. Som ägare till en äldre segelbåt är ju stöld i princip en ickefråga, men för fritidsbåtsbranschen i stort tror jag det är bra om stölderna kan minska från dagens drygt 200 miljoner kronor per år. Det finns ju andra både roligare och billigare fritidsintressen än att äga en båt utan att ha tillgång till den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 6 December , 2020 51 minuter sedan skrev Mackey: Fast då är stöldspårningen inte så enkel att Polisen, Tullen och KBV får svar direkt. När svaret kommer är stöldgodset ute ur landet. Vad gäller Securmark så skriver de: Polis och tull kan snabbt hitta den rätta ägaren om motorn skulle komma på avvägar. https://www.securmark.se/stoldmarkning/utombordsmotor/ Om ”snabbt” är ”tillräckligt snabbt”/”på plats” vet jag inte. Men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle vara görbart med en internetuppkopplad enhet på plats. 51 minuter sedan skrev Mackey: Det finns nog inget direkt krav på att registret ska vara statligt, men Polisen, Tullen och KBV ska ha omedelbar tillgång till uppgifterna i registret och lämpligen ska registrets innehåll stämma med verkligheten. Det är precis det som är kruxet. Man kan ju tycka att ”omedelbar tillgång” måste vara en skitsak när vi vanliga människor kan sitta på vår iPhone och få fram ett fordons ägare på nolltid. Tyvärr verkar myndigheter alltid ha någon sorts krångligare tillvaro, speciellt i fält. Att registrets innehåll ska stämma med verkligheten, speciellt om man kör flera register, är säkert också en kostsam historia. Här i tråden har ju framförts att det gamla registret lades ner pga större kostnader än nytta. Återigen tror jag inte statliga aktörer kommer att göra det här mest kostnadseffektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 452 Postad 6 December , 2020 1 timme sedan skrev Brunnsviken: Man kan ju tycka att ”omedelbar tillgång” måste vara en skitsak när vi vanliga människor kan sitta på vår iPhone och få fram ett fordons ägare på nolltid. Tyvärr verkar myndigheter alltid ha någon sorts krångligare tillvaro, speciellt i fält. Det är ju inte något unikt för iPhone-innehavare att kunna hitta ägaren till ett motorfordon mha. ett förhoppningsvis korrekt regnummer. Det klarar polisen också och de kan även söka på chassinummer. Problemet idag är att inte ens iPhone-innehavare kan hitta ägaren till en utombordare med ett visst motornummer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 7 December , 2020 Fast ett fritidsbåtregister skulle det väl bara funka att utläsa ägaren om hela båten stals, eller möjligtvis motorn via ett motornummer. Men stoppar polisen någon med en baklucka full med plotters och båtdelar tror jag inte att ett båtregister skulle ändra hur snabbt man kan hitta ägarna för dessa..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 452 Postad 7 December , 2020 1 timme sedan skrev Peter_K: Fast ett fritidsbåtregister skulle det väl bara funka att utläsa ägaren om hela båten stals, eller möjligtvis motorn via ett motornummer. Lite beror väl det på hur registret är utformat... 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 340 Postad 7 December , 2020 Om man tar nån på bar gärning ombord på en båt kan nog ett ägarregister vara till nytta även om det "bara" handlar om stöld av t ex elektronik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 452 Postad 7 December , 2020 2 timmar sedan skrev Peter_K: Men stoppar polisen någon med en baklucka full med plotters och båtdelar Här är det väl en hel del vi själva kan göra ganska enkelt, men som vi helt enkelt struntar i att göra. Märk era grejor med namn och telefonnummer så får tjuven det väldigt mycket jobbigare att förklara och polisen kan ringa några av ägarna för att få bekräftat att det är fråga om stöldgods. Det har funkat förut och det funkar fortfarande. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser