AMTSegelimport 1 Postad 7 Juli , 2005 Jag planerar att byta min 18hkr Yanmar mot något modernare under vintern. Priskillnaden mellan en 2cyl 20hkr eller 3cyl 30hkr motor är överkomlig, men den 3cylindriga kräver antagligan ny propeller vilket ökar prisskilnaden. Jag är själv sugen på den 3cyl men kan någon argumentera för 2cyl istället så sparar jag en slant. Båten väger ca 4-4,2 ton (Guyline 95). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 Juli , 2005 God morgon! Är argumentet att byta få något modernare. Så skall du absolut inte byta. Den du har fungerar säkert i ett, troligen i två decenier till. Annars går en trecylindrig givetvis mjukare och så vidare. Frågan är väl egenligen ifall det räcker att bara byta propeller. Hur är det med axeldiametern? /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AMTSegelimport 1 Postad 8 Juli , 2005 Axeldiametern är inget problem, men anledningen att byta är för att jag får lite betalt för den jag har medans den är i bra skick, väntar jag ett antal år till så är den förmodligen inte värd så mycket, vilket gör bytet dyrare. Skulle jag planera att sälja båten så hade jag följt ditt råd att behålla den gamla motorn, men tanken är att behålla båten många år till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uttern890 1 Postad 8 Juli , 2005 Kan varmt rekomendera Lombardini om du skall byta motor. Modernaste konstruktionen, bästa priset, tyst gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AMTSegelimport 1 Postad 9 Juli , 2005 Kul att du är nöjd (för du har väl en själv). Det är just Lombardini det lutar åt, men fler är tillfrågade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 9 Juli , 2005 Hej! Jag köpte en Yanmar 3YM30(29hk) i vintras som monterades i våras, hade tidigare en 2 cylindrig Yanmar (22hk) och jag måste säga att skillnaden är enorm när det gäller prestanda och ljud. Jag väntade med köpet till sena hösten eftersom det oftast är rea priser på Yanmar motorer, jag lyckades komma över en för 57000 kr vilket jag anser är billigt dessutom behövde jag inte byta propeller eftersom den befintliga är överdimensionerad till den gamla motorn. Ta god tid på dig, ring runt och fråga och pruta det lönar sig har du tur kan du göra ett fint kap. Mvh Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser