Cobran99 2 Postad 26 November , 2020 Hola ! Min bilmek sade att jag behöver tömma växellådsoljan, byta impeller och tändstift, samt köra in glykol i motorn ! Jag har lärt mig var "skvallervattnet" kommer ut, men var tas det in, så jag kan fylla på med glykol åsså !?` Och impeller, det kan jag byta själv antar jag, om jag kollar på någon YouTubefilm !? Och oljan tas ut via nedre skruven vid propellern, och sedan fyller man på i den övre skruven, eller...!? Tacksam för upplysningar till Rookiehörnan ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 26 November , 2020 (redigerade) Byt bilmek! Byt olja i växelhuset, olja pumpas in nerifrån tills det rinner ut i det övre hålet. Vet du när impellern är bytt senast? Vet du inte, byt den. Kolla Youtube. Spola motorn med färskvatten kan du göra om du skaffar en spolmuff. Går båten i salt- eller sötvatten? En del som mest kör i saltvatten spolar ibland genom med glykol. Är det kamrem på de motorerna? Redigerad 26 November , 2020 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobran99 2 Postad 26 November , 2020 Motorn har gått i Siljan10 år, tills i våras, när jag införskaffade den, tippar på att jag varit 20-25 timmar i högre fart än 15 knop i saltvatten. Impellern har ju hela vintern på mig att titta på film och försöka komma ihåg ! Kamrem eller inte, någon med den kunskapen !? Har för info oxå kört den med alkylatbensin 10-15 minuter efter tips ! Bra, eller...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 474 Postad 27 November , 2020 Johnson V4, då är det en äldre motor och därmed tvåtakt. Finns ingen kamrem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser