ThomasVikhog 137 Postad 23 November , 2020 Hej på er alla, Jag har grubblat på skillnaden mellan dessa 2 motorer. KAD44 och KAD300 är jag på det klara med vad som skiljer till KAD42. Jag ser ingen skillnad mellan min KAD42P-A från 1995 och en KAD43 - inte i manualen i heller. Annan fråga: Vet någon varför KAD42 (eventuellt även KAD43) har dåligt rykte på internet? Är det fortfarande aktuellt information? Det känns för mig som att KAD44 och KAD300 är mer att oroa sig för (4-ventilsteknik, Elektronik och högre effektuttag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 November , 2020 Just nu skrev ThomasVikhog: Hej på er alla, Jag har grubblat på skillnaden mellan dessa 2 motorer. KAD44 och KAD300 är jag på det klara med vad som skiljer till KAD42. Jag ser ingen skillnad mellan min KAD42P-A från 1995 och en KAD43 - inte i manualen i heller. Annan fråga: Vet någon varför KAD42 (eventuellt även KAD43) har dåligt rykte på internet? Är det fortfarande aktuellt information? Det känns för mig som att KAD44 och KAD300 är mer att oroa sig för (4-ventilsteknik, Elektronik och högre effektuttag). Skillnaden mellan 42 an och 43 an är Multiremspänning finns på 42 B och 43 ej på 42 A Ljuddämpare till kompressorn finns på 43 ej 42 Bättre cirkulationspump finns på 42 B 43 ej 42 A Annan utformning av värmeväxlaren gavelns utsläpp slanganslutningar 42 B 43 ej 42A Annan anslutning knä grövre på 42B och 43 ej 42 A Annat expansionskärl 42 B 43 ej 42 A den har svart burk fäst på värmeväxlare i lött stativ Kan nog finnas någon lite detalj till men mindre viktigt. Dåligt rykte ? Ja du kanske är några få missnöjda som haft problem och låter högt. Rätt skött omhändertagen är det en otroligt bra motor, med lång livslängd och lätt att underhålla. 44 an är ok och 300 an med, men på 44 an har du ett bättre drev, som det lär finnas delar till länge. 300 ans drev är en liten produktion och där kommer delarna tryta på sikt. Nackdel med dessa motorer är de är elektroniskt styrda via pump samt elektronik till gas och växling. OBS min åsikt, gillar ej elektronik dyrt och krångligt felsöka och reparera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 23 November , 2020 (redigerade) Tack kosssor! Min KAD42P-A (snart 1500 h) har samma multiremspännare som KAD43, kanske var det bytt. Cirkulationspumpen jag har är samma som 43an, jag har precis renoverat den. Min Värmeväxlare skiljer sig inte från 43an. Rörkröken är samma. Bara ljuddämpare till Kompressor och expansionskärlet skiljer sig åt, vad jag kan se. Det verkar som man bytte namn på 42 till 43 utan egentligen göra någon verklig förbättring - än de förändringar som löpande skedde under produktionen. Konstigt - eller är förklaringen att den fick dåligt rykte? Jag är supernöjd med min 42a och kan verkligen rekommendera denna motor. Drevet jag har är ett DP-E från 1997 - även nöjd med detta. Kanske min motor skeppades -97 (fast den var producerad -95) och fått uppgraderingar från dessa senare år. Eller har tidigare ägare bytt komponenter... Redigerad 23 November , 2020 av ThomasVikhog Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 November , 2020 1 timme sedan skrev ThomasVikhog: Tack kosssor! Min KAD42P-A (snart 1500 h) har samma multiremspännare som KAD43, kanske var det bytt. Cirkulationspumpen jag har är samma som 43an, jag har precis renoverat den. Min Värmeväxlare skiljer sig inte från 43an. Rörkröken är samma. Bara ljuddämpare till Kompressor och expansionskärlet skiljer sig åt, vad jag kan se. Det verkar som man bytte namn på 42 till 43 utan egentligen göra någon verklig förbättring - än de förändringar som löpande skedde under produktionen. Konstigt - eller är förklaringen att den fick dåligt rykte? Jag är supernöjd med min 42a och kan verkligen rekommendera denna motor. Drevet jag har är ett DP-E från 1997 - även nöjd med detta. Kanske min motor skeppades -97 (fast den var producerad -95) och fått uppgraderingar från dessa senare år. Eller har tidigare ägare bytt komponenter... 42 B och 43 P-A där P står för pleisure är lika motor som 42 A men där man utvecklat komponenterna lite som sitter runt motorn, hela serien 42A42Boch 43 är i grunden lika. Som jag skrev tidigare någon som haft otur eller inte skött sin motor låter illa på nätet, sådant bryr jag mig inte om. Fakta bryr jag mig om och bäst av dem alla är 41 an den är enklast, sedan kom effekt uttaget iom 42 an. Men det är väl någon miljon motorer tillverkade och de sitter i de flesta produktioner av båtar från Uk till US till Storebro, det är med andra ord en pålitlig produkt. Faktiskt det bästa som Vp haft i sin produktion. Och tillsamans med 290 drevet är det en mycket bra enhet som borgar för lång drift. Motorn satt även i lastbilen flakbil 408, så det är en slitvarg tillverkad för högt slitage. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 23 November , 2020 4 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Det verkar som man bytte namn på 42 till 43 utan egentligen göra någon verklig förbättring 2 timmar sedan skrev kossor: 42 B och 43 P-A där P står för pleisure är lika motor som 42 A men där man utvecklat komponenterna lite som sitter runt motorn, hela serien 42A42Boch 43 är i grunden lika. Jag har ett minne av att det fanns en ombyggnadssats till 42 innehållande bl.a. ljuddämpare och spännare, eller rättare sagt de vitala prylar som skiljde 42 från 43. VP fick rejält med kritik för ljudet/oljudet från kompressorn. Troligen har Hr. Vikhogs maskin blivit försedd med den ombyggnadssatsen vid något tillfälle. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 24 November , 2020 Ja det kan vara att yttre komponenter som rem-spännare har bytts på min, dock inte kompressorslangen till ljuddämpande rör. Visst väsnas kompressorn, men det är ju bara några sekunder när man ska plana. Ibland kopplas den in i högre fart om man gasar på fort. Mitt maskinrum är bra ljudisolerat, så det stör mig inte att kompressorn jobbar. Men frågan kvarstår - varför bytte man namn från 42 till 43?? Skillnaderna är obetydliga - i mitt fall bara kompressor-ljuddämpningen och expansionskärlet (mitt är fyrkantigt och för litet). KAD42A tillverkades 1991-1993 KAD42B tillverkades 1993-2001. Troligen ett skarpt produktionsskifte efter ett visst serienummer. KAD42P-A tillverkades överlappande 1994-1997 - konstigt. P för Pleasure - hmm. På Pentas hemsida: https://www.volvopenta.com/service-and-support/your-engine/manuals-and-handbooks/ Ger mitt tillverkningsnummer KAD42P-A Marine Commercial. Tillverkad i mars 1995. Varför skulle P-A produceras parallellt med A och B, men bara några år. Skulle A och B vara för professionellt bruk och P-A vara Pleasure. Här är något som inte enkelt kan förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser