Rolle85 69 Postad 21 November , 2020 (redigerade) Hejsan, jag har en Mercury 125hk, stark rackare på 4 cylindrar och är en 2-takts motor. Vet nån om denna motor är samma sak som typ en 150hk? Eller vad är den baserad på? Min vän hade en 90hk men den hade nog bara 3 cylindrar..? Redigerad 21 November , 2020 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 16 Maj , 2023 On 11/21/2020 at 4:42 PM, Rolle85 said: Hejsan, jag har en Mercury 125hk, stark rackare på 4 cylindrar och är en 2-takts motor. Vet nån om denna motor är samma sak som typ en 150hk? Eller vad är den baserad på? Min vän hade en 90hk men den hade nog bara 3 cylindrar..? Hej Rolle85, jag funderar på att köpa en sådan motor som du nämner ovan, årsmodel 2007. Hur är den att köra, med tanke på den där 2+2-grejen, att endast två cylindrar jobbar upp till 1800rpm och sedan kickar de andra två in? Hur mycket bränsle drar den? Är det en motor du skulle rekommendera? vänligen, Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 16 Maj , 2023 Håll dig ifrån Mercury, särskilt de med cylinderavstängning. Det blir ytterligare en felkälla på en gammal motor. Nu får jag säkert massa skit för detta, men det är min egna åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 16 Maj , 2023 5 timmar sedan skrev Jorgen01: Håll dig ifrån Mercury, särskilt de med cylinderavstängning. Det blir ytterligare en felkälla på en gammal motor. Nu får jag säkert massa skit för detta, men det är min egna åsikt. Ja, jag tycker tvärtom, har haft flera Mercury motorer och dom alla har varit till belåtenhet men just den modellen har jag inte ägt, mina har varit 3-cylindriga och en V6 och dom få gånger jag behövt reservdelar har det varit lätt få tag i och har man en gammal utombordare så vill man att det finns reservdelar den dagen det behövs och där tycker jag Mercury är överlägsna och kunskapen om motorerna är också stor, Yamaha har också bra motorer. Den 4-cylindriga 2+2 motorn har jag ingen erfarenhet av, men har läst på USA forum där dom diskuterade hur man kunde få den att gå på alla 4-cylindrarna även på låga varv för dom var irriterade över den här 2+2 egenskapen, men dom som har ägt en sådan kan ju fylla på här (tror den fanns som 115 hk också) det kanske fungerar bra om allt står rätt till, men jag förstår din oro, för ytterliga felkällor vill man ju inte ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 16 Maj , 2023 2020-11-21 vid 16:42 skrev Rolle85: Hejsan, jag har en Mercury 125hk, stark rackare på 4 cylindrar och är en 2-takts motor. Vet nån om denna motor är samma sak som typ en 150hk? Eller vad är den baserad på? Min vän hade en 90hk men den hade nog bara 3 cylindrar..? Om vi nu pratar om dom senare generationerna så är det inte "samma" motor, 125, 115 och kanske även 100 hk har funnits som rak 4 cylindrig motor, tror den är på 1850 cc så det är stor slagvolym på den vilket borde ge ett bra vridmoment. 135 150 är en V6 på 2 liter och 200 är en V6 på 2.4 liter som från -91 blev 2.5 liter och på Optimax 200 3.0 liter (135-175 2.5 liter). 75 och 90 hk är en rak 3 cylindrig motor på 1380 cc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 17 Maj , 2023 Tack alla för information och åsikter! Välkomnar fler bidrag, om någon har något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Juni , 2023 jag har kvar motorn och tycker den är suverän. Stark och lättstartad. Går tyst och vibrationsfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser