Seaman64 3 Postad 20 November , 2020 Hej! Har en geggig kylare från en Vetus. Tub insatsen är av mässing. Har monterat lös insatsen och tänker lägga den i ett bad med citron syra och vatten. Köpte citron syra i små paket bland kryddorna i en affär. Hur mycket tror ni jag behöver blanda i vattnet? Kommer krävas en blandning med volym på ca en liter. Ingen risk att syran fräter på mässing? Tacksam för hjälp och ha en fin helg / Berra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 20 November , 2020 Du kan ha i ganska mycke det skadar inte låt insatsen ligga i ca 1 timme skölj av i rinnande vatten lägg därefter insatsen i en blandning av vatten o bikarbonat för att neutralisera citronsyran sedan kan det vara bra om det fins beläggning kvar att ta en tun flaskborste som går i rörena hittar du ingen liten borste som passar så fins det i zoo butiker en borste till akvarier Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 428 Postad 20 November , 2020 Det finns färdigblandat medel för ändamålet. Jag tror det innehåller bla citronsyra och fosforsyra, https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/systemrens-for-kylsystem-1-l#ShortDesc https://www.boatlab.se/motorcleaner-till-rengoring-av-varme-och-kylsystem-1000ml-1st?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5JyVEhHzjtgC3HC1JsXPzi1acNtAcERWIy9gkQkZ_Rgb9liyV2i-XyhoCSloQAvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 20 November , 2020 4 timmar sedan skrev Seaman64: Hej! Har en geggig kylare från en Vetus. Tub insatsen är av mässing. Har monterat lös insatsen och tänker lägga den i ett bad med citron syra och vatten. Köpte citron syra i små paket bland kryddorna i en affär. Hur mycket tror ni jag behöver blanda i vattnet? Kommer krävas en blandning med volym på ca en liter. Ingen risk att syran fräter på mässing? Tacksam för hjälp och ha en fin helg / Berra Lägger in recept till dig. Om du har värmeväxlaren lös som du nu har, lägg den över natten i ett bad. Se till så hela växlaren ligger under ytan. Ta upp den dag två, spola rent med ljummet vatten i rören. Använd med fördel tryckluft och blås respektive rörledning i kylaren. Se till så du har fritt på andra sidan så du trycker ut skiten. Skölj noggrannt, klart ! // Peter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser