rloc750 0 Postad 17 November , 2020 Hej alla, Jag kommer mekaniskt skrapa bort bottenfärgen på segelbåten ner till det vita skiktet, se bild. 1. Behöver jag slipa djupare eller kan jag stanna där om det inte skadas för mycket? 2. Vilken färg passar isåfall det underlaget bäst om man tar hänsyn till önskan om minimerad påväxt, schysst fart och bränslekonsumtion? Tack för era tips. //Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 17 November , 2020 Vad exakt är det vita skiktet och varför finns det där? För mig ser det ut som spackel, men det är ju väldigt svårt att se på en bild? Det kanske är någon sorts lagning just där? Det kan ju också vara någon sorts grundfärg. Jag tror alla färgtillverkarnas grundfärger funkar på en slipad yta, men kanske inte på en yta som blivit blank av att man skrapat på den. Rent generellt så bör man spackla och slipa allt jämnt och fint innan man börjar lägga på ny färg. En rollad färg är nästan alltid lite för skrovlig för att ge de sista extra 10 %-en fart. Vissa färger funkar rätt bra med skumgummiroller, men någon annan får svara mer exakt. Vi har ingen antfoulingfär på vår båt, vi borsttvätten. Hur gammal är båten? Kan det finnas förbjuden bottenfärg (TBT) under det vita skiktet? Färger som innehåller TBT förbjöds 1989 och kan ju ha funnits kvar i någons ägo ett par år till. Är båten från 1992 eller senare är det ju inte troligt att det är TBT-färg på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 18 November , 2020 (redigerade) Se upp bara så att du inte slipar igenom gelcoaten! Skall en båtbotten vara helt jämn, blank och fin? En rollad yta borde ju enligt naturens egen uppfinnarverkstad vara optimal. Jag såg för ett tag sedan en naturdokumäntär på någon kabelkanal om valar. Och det finns en aquaturbulensisk orsak till att knölvalen ser ut som den gör. Även hajar som har ett skinn som påminner om ett grovt sandpapper, det är tydligen gynnsamt för friktionen med vattnet. Och det är ju ingen slump att varesig djur eller fiskar ser ut som de gör, det är många miljoner års evolution, iallafall för fiskar och valar, inte lika länge för hajarna. Redigerad 18 November , 2020 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 18 November , 2020 OT: Vad jag har förstått så har man inom friidrotten förbjudit knottriga spjut för de flög för långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 18 November , 2020 30 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: OT: Vad jag har förstått så har man inom friidrotten förbjudit knottriga spjut för de flög för långt. Tja, det är väl ändå inte så himla ot. När du nämner detta kom jag på att jag många år sedan hörde ett föredrag om flygplanskonstruktioner och om hur dåtidens nitar av planens kropp och vingar positivt påverkade bränsleekonomin. Så nu när båtsäsongen för det flesta här är över, så kanske vi skall fundera på knölvalen istället för att ge oss in i evighetslånga popcorndiskussioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rloc750 0 Postad 18 November , 2020 2020-11-17 vid 17:29 skrev Mackey: Vad exakt är det vita skiktet och varför finns det där? För mig ser det ut som spackel, men det är ju väldigt svårt att se på en bild? Det kanske är någon sorts lagning just där? Det kan ju också vara någon sorts grundfärg. Jag tror alla färgtillverkarnas grundfärger funkar på en slipad yta, men kanske inte på en yta som blivit blank av att man skrapat på den. Rent generellt så bör man spackla och slipa allt jämnt och fint innan man börjar lägga på ny färg. En rollad färg är nästan alltid lite för skrovlig för att ge de sista extra 10 %-en fart. Vissa färger funkar rätt bra med skumgummiroller, men någon annan får svara mer exakt. Vi har ingen antfoulingfär på vår båt, vi borsttvätten. Hur gammal är båten? Kan det finnas förbjuden bottenfärg (TBT) under det vita skiktet? Färger som innehåller TBT förbjöds 1989 och kan ju ha funnits kvar i någons ägo ett par år till. Är båten från 1992 eller senare är det ju inte troligt att det är TBT-färg på den. Det är ingen lagning. Det är så överallt på skrovet under den blåa bottenfärgen. Det är ganska hårt, blankt och relativt tjockt. Bifogar en bild till. Båten är en Compis 36 -84. Frågan är om jag kan behålla det, skrapa bort bottenfärgen som inte sitter hårt, slipa fint och måla på en hård färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 18 November , 2020 20 minuter sedan skrev rloc750: Det är ingen lagning. Det är så överallt på skrovet under den blåa bottenfärgen. Det är ganska hårt, blankt och relativt tjockt. Bifogar en bild till. Båten är en Compis 36 -84. Frågan är om jag kan behålla det, skrapa bort bottenfärgen som inte sitter hårt, slipa fint och måla på en hård färg? Då är det skrovets yttersta skikt, det som kallas för ”gelcoat” det var det lagret man lade i formen först när båten byggdes. Detta skikt skall du vara väldigt rätt om. Men färg fäster inte på blanka ytor, så du får matta ned ytan med slippapper, men akta dig så du inte slipar igenom för då får du mer jobb. Om du upptäcker skador i gelcoaten måste du slipa rent och spackla med speciellt spackel. Som alltid vid olika målningsarbeten räcker det i princip med att slipa bort löst färg, sedan spackla ojämnheter och skador. Därefter lämplig grundfärg. Jag och andra här har lagt på epoxigrund och det brukar fungera bra. Jag målade inte hela botten med detta utan tidigare omålade ytor när jag höjde upp vattenlinjen. Efter grundfärgen slipar man lätt igen och sedan på med bottenfärgen, det finns olika åsikter om hur många lager av såväl grundfärg som bottenfärg man behöver lägga på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser