sunillinus 0 Postad 16 November , 2020 Har en gammal Tohatsu 4hk 2 takt som säkert är 20 år gammal och inte använd på 15 år. Därmed så var den i fint skick. Har sedan dess stått i garaget. Ska försöka väcka liv i denna igen för att om möjligt kunna användas på en liten jolle. Vad bör jag göra för att öka chanserna att motorn startar och mår bra framåt? -Byta växelhusolja -Byta tändstiften -Smörja fett i nipplar jag hittar Vad mer är viktigt att serva/byta tycker ni? Novis vad gäller detta så både ursäkta mig och tackar på förhand för hjälpen! ☺️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 21 November , 2020 2020-11-16 vid 21:26 skrev sunillinus: Har en gammal Tohatsu 4hk 2 takt som säkert är 20 år gammal och inte använd på 15 år. Därmed så var den i fint skick. Har sedan dess stått i garaget. Ska försöka väcka liv i denna igen för att om möjligt kunna användas på en liten jolle. Vad bör jag göra för att öka chanserna att motorn startar och mår bra framåt? -Byta växelhusolja -Byta tändstiften -Smörja fett i nipplar jag hittar Vad mer är viktigt att serva/byta tycker ni? Novis vad gäller detta så både ursäkta mig och tackar på förhand för hjälpen! ☺️ Jag skulle göra det du skriver, men eventuellt strunta i att byta tändstift om det är i bra skick. Däremot så skulle jag kontrollera bränsletank och ledningar så att det inte finns massa skräp i dessa och tvätta ur vid behov. Även förgasaren kanske behöver en rengöring. Innan start skulle jag spruta in lite 2-takts olja, eller konserveringsolja i cylindern (genom tändstifthålet för att ge lite extra smörjning vid start. Sedan skulle jag ta bort växelhuset innan start och provköra utan detta i cirka 30 sek. Om allting verkar fungera så byt ut impellern innan du monterar tillbaka växelhuset. Efter 15 år så lär gummit ha torkat. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser