Mojo0011 5 Postad 16 November , 2020 Hej Köpte en Ryds 620 GTS (2005) med en mercury Verado 150 hk (2009). Så var det ngn som sa att det var samma motor men olika mjukvara på 135 hk o 200hk. Kollade med lundins o det var 8000sek för 50 hk och 11000 sek för 80hk. Men sedan var det ngn som sa att det var olika drevhus på dem. Hittade en manual på nätet o ser en cell med utväxling som jag kände igen från en klisterlapp på motorn. 12x25 att propellerdiametern är 12 tum och stigningen 25 tum antar jag att det är men fick av ngn att det var helt fel!! Vad tycker ni att klisterlappen visar? Om man skall öka effekten så kanske det är smart att hålla sig till 50 hk till vilket motorn är dimensionerad till? Vad gissar vi att det skulle ge för ökning i topphastighet tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 November , 2020 Utväxlingen är 2.08 dvs förhållandet 12-25. Siffrorna har inget med propellerns spec att göra. Jag hade lagt in org 200hk program. Verado är känsliga maskiner med mycket elektronik och mycket effekt ur sina 1.7 liter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mojo0011 5 Postad 21 November , 2020 Aha ok ok 12x25 ger 2.08 tackar! då hade han på Lundins Rätt ja känns som 50hk är rätt väg! Får börja spara! Men om 150hk o den propp har för högt varvtal så borde jag byta prop om jag har 50hk till? har provkört den en gång när jag köpte den o då gick den 37knop utan trimma motorn men kollade inte varvtalet mer än att de sa att det fanns varvspärr på så det inte gick att varva över... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser