ulfa 2 Postad 7 Juli , 2005 Hej! Jag skulle vilja ha era erfarenheter av Albin 25. - Fördelar ? - Nackdelar ? - Vad bör man speciellt kolla innan ett ev köp (gällande just Albin 25)? - Svaga punkter ? - Andra erfarenheter av andra ägare... Tips på likvärdiga alternativ till Albin 25 ? Tack på förhand. ;-) //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 7 Juli , 2005 Fördelar: - Populär = lättsåld om man tröttnar - Billig i drift Nackdelar: - Gamla motorer (ofta, kollas!) - Spartansk inredning - Långsam - Rullar i sidosjö - Relativt dyr i inköp Likvärdiga är väl snipor i samma storlek samt en Krabat eller om du vill ha lite större och något snabbare (och dyrare) har du Maxim eller Nimbus 26. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 7 Juli , 2005 Min polare handlade en sån, gick 2 helger sen fick han byta motorn, helt sönderrostad inuti, akta dej för gamla ad21 som ej är rörd eller gått i saltvatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 7 Juli , 2005 Hej, är mer inne på sötvattenskyld VP MD3B från -74 och framåt. Bra tips, tackar, fortsätt gärna. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 7 Juli , 2005 Största nackdelen för oss som till sist köpte en Uttern 760 (betydligt dyrare iofs) var att köket låg så långt in och ner i båten. Andra snipor (Albin 25 är väl kanske inte en snipa) rullar också är ytterligare en kommentar. hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 8 Juli , 2005 Nu kommer jag att få mycket skit säkert, men konstruktionen påminner såpass mycket om en snipa att de nästan är att betrakta som en snipa med platt akter... Inget fel i det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 8 Juli , 2005 En sak man iaf kan säga är att Albin 25 är ett bra köp i prisklassen. Mellan 90-150 000 kr har jag sett dom ute. Detta beroende på motor och skick. De flesta verkar ligga runt 120 000 ca. Båten är inte modern, men den är ganska tidlös. Vad jag skulle göra är att satsa på en som har en nyare dieselmotor. (en 3 cyl) . Har sett Albin 25 med dieslar på mellan 36 och 50 hk. Då slipper man åka 6 knop med ad 21.an. Det finns så oerhört många begagnade ex att man kan hitta den man vill ha med en större diesel. Finns ingen anledning köpa första bästa. Good luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 8 Juli , 2005 Hej Stefanius, med nyare motor, menar du alltså motor nr 2 i båten, dvs ej original? Har en 30 år gammal HT-båt idag med utombordare från 95, kan en inombordare från t.ex. 74-75 fortfarande vara i gott skick? 30 år.... En undran bara...eller är jag nervös i onödan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 8 Juli , 2005 japp jag menar alltså inte original. Jag är ingen expert på dieslar, men det klart att motorn är ju stor del av prislappen då dieslar är mycket dyra. Motorn kan ju å andra sidan vara renoverad. Men som jag skrev, Albin 25:or är så vanliga att man kan ställa krav på ett ex. Det torde inte vara nåt större problem hitta en som har en 3 cyl diesel som har runt 10 år på nacken iaf. albin 25 är som att åka eller äga Volvo på vattnet. Du är inte kung på playan, men med stor sannolikhet är du inte mest korkad heller. Populär båt, en av Sveriges mest sålda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 10 Juli , 2005 hej! Som Albinägare kan jag säga att 25:an är en utmärkt båt om du inte är ute efter coolhetspoäng... Den är rymlig, billig i både drift och inköp (svårt att hitta en rymligare båt i samma prisklass) och dessutom börjar det bli lite kultstatus över den! Du bör köpa en 25 DL då de ligger bättre i sjön och du får några knop mer på topp dock så kan man inte räkna med några högre toppfarter oavsett motor, det går inte fortare än 6-9 knop om man vill åka bekvämt utan att pressa livet ur dom. Motorn är som sagt viktig, satsa på nån med nyare. Kolla på www.Albin25.se Lycka till Anders :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 Juli , 2005 Tack Anders, då jag funderat på en DL från 74 och uppåt med sötvattenskyld motor, är det något annat som du (som ägare) kan tipsa om att man bör kolla extra innan ett ev köp ? - Andra erfarenheter ? Tack på förhand. mvh Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Morgan Postad 17 Augusti , 2005 Sent inlägg från mig, Har en albin23 med MD17C (nästan identisk med MD3B). På frågan om utslitna motorer så kan jag säga att min motor har gått som en klocka hittentills (ta i trä). Oljan ser utmärkt ut och startar alltid problemfritt. Hur länge den kommer göra det vet ingen men för min del är det en mycket modern motor. Den förra båten jag ägde hade en mercedes 180 D (OM636) från 1963 och gick också som en klocka.. Svaga punkter: - kolla ev. värmare, brukar vara gamla och slitna. - Gasolinstallation, bör ses över om det är original - SLANGAR! Sitter ofta originalslangar kvar på de mest konstiga ställen. Stora sprickor går att hitta där. Byt så fort som möjligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Augusti , 2005 OK, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser