Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
2Much

Slammer/knackande

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Delfin 24 med en Yanmar YSE12G som går bra och otroligt billigt. Tyvärr finns det ett slamrande/knackande ljud som jag misstänker härrör från ventilmekanism eller backslag. Är det någon som känner igen beskrivningen/ljudet? Är det normal ljud? Det kan hända att det är jag som är för känslig för ljud. Vipparmarna glappar inte på vipparmsaxeln men är skjutbara i sidled tills dom tar i muttrarna som håller topplocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.. att vipparmarna är skjutbara i sidled är normalt, i ventilkåpan finns styrning så de hamnar rätt.... orsaken till missljudet kan ju vara flera saker, men börja med att kolla ventilspelet, dra runt motorn så att båda är stängda, spelet ska vara 0,2 mm vid kall motor...det får inte ligga på hela tiden, då bränner man snart ventilerna.. Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har en Yanmar 3GM som knackar rätt så rejält den också. Jag körde till ett båtvarv och lät en mekaniker lyssna på den. Han sa att vissa modeller av yanmars motorer knackar och var ganska högljuda av sig. Även jag har kollat ventilspelet, men där var allt som det skulle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner också igen slamret/knackandet i min YSB8G. Ventilspelet är OK. Men motorn fungerar alldeles utmärkt och startar lätt. Ljudet är dock något lägre i mellanfartsregistret. Jag låter därför det hela bero.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har nyss köpt en yse12g med ett metalliskt knackande toppen är nyrenoverad hittar inga fel tänker köra ändå vet någon mer om detta ev tips vart ljudet kommer från eller har ideer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...