Micke63 0 Postad 7 Juli , 2005 Hej, har fått ett läckage som blivit värre rätt snabbt. Båten tar in ca 100 liter i motorrummet över natten. På en vecka så ökade det från ca 20L på två dygn till 100L på ett dygn. Har kört båten en del emellan så förmodligen har något vibrerat upp. AQ115/100B, det verkar som det läcker in vid skölden någonstans men det är ju rätt trångt i motorrummet så man ser ju inte riktigt. Båten är upptagen nu och står och torkar men det var vått runt nederdelen av skölden på utsidan en dryg timme efter upptagningen igår. Kan man täta med silicon eller nåt och köra vidare säsongen ut eller ska man ta isär allt och kolla? Hur bökigt är det att själv montera av motor drev från båten? Har alltid lämnat in den tidigare men nu har meken tagit semester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström Postad 7 Juli , 2005 Under förutsättning att du inte har bälg och avgas/kylslang haveri så täta runt skölden med sikaflex, täta även utsidan av fästbultarna till skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke63 0 Postad 7 Juli , 2005 Jag var precis och tittade på skölden och nuvarande tätning. Siliconet (sikaflex?) var det bara att dra loss och det släppte från hela undre delen runt skölden. Uruselt grundjobb med andra ord. Bultarna är tätade med samma material. Hur fort spricker gummipackningen som tätar mellan akterspegel och sköld? Den är nämligen lite sprucken och den byttes förra säsongen, (eller inte, det är frågan). Vi bytte nämligen drev då. Det här förklarar ju varför det inte läcker då man kör.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
herrbe 0 Postad 3 Maj , 2011 Har råkat ut för samm sak och är nyfiken på hur det gick tillslut. Blev det bra med Sikaflex tätning runt sköld och muttrar eller fick du göra nåt annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 3 Maj , 2011 hej det sitter en gummiring runt skölden som ska täta samt sitter det en oring där avgastuben går in i skölden ,så är det på mitt 270 drev ,så man ska inte behöva dra sika runt skölden om allt är som det ska vara ,men som en extra försäkring kan man göra det . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 3 Maj , 2011 Hej. Det sitter ingen gummiring runt skölden på 100-drev. Det är en gummimatta som täcker hela ytan mellan sköld och akterspegel. Det är heller inget avgasutsläpp genom skölden utan det sitter på akterspegeln bredvid skölden. AQ 115/100B har normalt ingen främre motorupphängning utan motorn hänger helt på skölden. Det belastar de stora o-ringarna runt primäraxelkåpan extra mycket och kan i vissa fall ge läckage. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 5 Maj , 2011 Hej. Är du säker på att det läcker i underkant skölden kan du säkert täta med Sikaflex 291 men det blir inte en permanent lösning. Du bör åtgärda problemet efter säsongen.Att ta av ett 100 drev är väldigt lätt men att få bort skölden kan vara besvärligt. Mellan sköld och akterspegel sitter en gummipackning. Bultarna som håller skölden kan vara besvärliga för att inte tala om att få loss klämringen som sitter rumt struten på motorn. När jag monterade bort skölden senast fick jag hugga sönder klämringen, men den finns att köpa på Drevdelar i Skärplinge. Jag har även haft vattenläckage vid genomgången av akterspegeln för avgasröret, så kallad stöveln om du nu har en sådan, min hade rostat hål vid genomgången i akterspegeln.Jag har nu rostfritt rör för avgaserna och separat vattenintag med kran under botten.Eftersom du inte har främre motorfästen måst motorn pallas upp för att få loss klämringen. Lycka till . Behöver du ytterligare råd så maila mig för jag har skruvat med 100 B drev i många år med min båt. goran.sodergren@glocalnet.net MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser