Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
per_62

Vendée Globe 2020-2021

Rekommendera Poster

Vendée Globe startar idag kl 13 i  Les Sables d'Olonne i Frankrike med 33 st IMOCA 60 på startlinjen och ett non-stop race jorden runt, ca 24296 nm. 
Kan bli ett spektakulärt race med en snabbare tid än vid föregående race 2017 där vinnaren Banque Populaire VIII vann med ca 74 dagar.   
https://www.vendeeglobe.org/en

 

Vill man även segla racet själv så kan man virtuellt tävla i någon av dessa två virtuella seglingsspel:
https://www.virtualregatta.com/en/offshore-game/

http://www.regattagame.net/

image.png.6972439f7c6ab70a8dc0ebf36f94cc11.png

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huanemej.. Vad stora båtar de segar med. 

 

Tack för att du delar med dig.

 

Jag tycker att minitransat är mer intressant. Mindre båtar där det känns som att krafterna är mer överkomliga utan stora avancerade system som kan gå sönder.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte som att forummedlemmarna är speciellt intresserade av sport.

 

Men jag får många uppdateringar på mobilen och såg bla denna precis. https://www.vendeeglobe.org/en/news/20286/main-sail-teared-on-board-of-kojiro-shiraishi

 

La redan för någon dag sedan märke till att båten rörde sig märkligt på liveview.

 

Har de bara ett storsegel med? Men två autopiloter.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen kul att han kan ligga i ledning trots en 13 år gammal båt utan foils och modernt lull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alex Thomsson besvarar ett antal intressanta mailfrågor

 

Alex Thomson tror att toppfarten på Hugo Boss kan ligga kring 40 knop men det verkar ha uppstått något strukturellt problem ombord och Hugo Boss verkar segla med halva farten jämfört med konkurenterna.
Mer info kommer.
"At approximately 19:00 UTC on Saturday 21st November, British Skipper Alex Thomson notified his team on shore of a possible structural issue onboard the HUGO BOSS boat."
https://www.alexthomsonracing.com/the-hub/2020/11/22/team-statement/

 

Båtarnas framfart kan ses i denna tracking map som uppdateras var 4:e timme:

https://www.vendeeglobe.org/en/tracking-map

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas de tävlande tänker på att hålla avstånd därute.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Zwen:

Hoppas de tävlande tänker på att hålla avstånd därute.

Just nu är båtarna utspridda över en sträcka på 2500 M så smittorisken är nog liten.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alex Thomson jobbar på och har kanske 1-2 dagar kvar tills skadorna är lagade. Tyvärr har han kommit lite på efterkälken men det återstår mer än 19500 nm så det finns hopp om att komma ifatt.

 

https://www.vendeeglobe.org/en/news/20514/back-in-black-thomson-confirms-he-is-on-course-again

“I’ve got a sail up again!” Thomson told his team “I’m sailing in the right direction and I’m back in the race. I’m super happy about that. It’s been a tough couple of days, an awful lot of work – cutting, grinding, sanding, gluing and there’s still a lot more to go. It’s certainly not over yet but the structure in the bow is now stable, it’s not moving any more and so I can sail in these moderate conditions, in the right direction. Happy days”.

 

https://www.alexthomsonracing.com/the-hub/2020/11/23/alex-thomson-sailing-once-again-onboard-hugo-boss/

“I’ve been here before, and all you can do is get back on your feet and keep pushing forwards. I’ve probably still got a night and a half of work to do but, looking at the weather, the next few days are going to be quite light, so good conditions for me to finish the job”. 

 

Alex verkar riktigt glad att vara på väg igen i racet:

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här håller Alex på med reparationsarbete med extra material som finns ombord. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alex Thomson får ju mest uppmärksamhet men hejar alla på honom eller har ni andra favoriter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas Ryuant i Linked Out verkar sympatisk. Tvåa dock nu. Sponsrad av lokala företag från sin hemort i norra Frankrike var det väl.

 

Tack för övrigt Per_62! Fick koll på starten precis innan tack vare din trådstart. Är själv på stabil 510 000: e plats. Gjorde en miss och åkte nära Portugisiska nordkusten för att "spara tid"... Ja, man lär så länge man lever!

 

Nu har jag iaf bättre koll på Atlantvindarna när man väl beger sig mot Kap Verde på riktigt! :D

 

Screenshot_20201123_192815_com.virtualregatta.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar en virtuell båt i detta race och har nått ner till syd 28 grader. Enligt Virtual regatta är det tydligen drygt 900 000 deltagare i denna tävling. I spelet visas även de riktiga båtarnas positioner vilka uppdateras var 4:e timme. Dock är de riktiga båtarna snabbare då spelets polardiagram inte har uppdaterats ordentligt. Det gäller att försöka hitta en vinnande kurs mellan vädersystemen för att nå en framskjuten placering. Jag ligger förhoppningsvis i en tätklunga som är på väg ned mot isgränsen men det är lätta vindar i kanske 2-3 dagar till innan de västliga vindarna nås i the Roaring forties. Placeringen i racet visas på skärmen utifrån avståndet till några fasta punkter längs banan vilket gör det lite missvisande stundtals. Får se hur det ser ut om någon vecka eller så.

 

Man kan när som helst börja segla i detta race och då hoppa av från fregatten som ligger i bakre delen av fältet, nu placerad norr om ekvatorn. Antingen seglar man en gratisbåt eller betalar för att få en snabbare båt med fler segel, programmeringsmöjligheter etc. Får se om jag orkar med detta med vinduppdateringar var 6:e timme och kontroll på den digitala båten i ca 80 dagar.

 

Enbart de närmsta båtarna visas i spelet enligt nedanstående skärmdump. De riktiga båtarna är röda (nya med foils) samt blå (utan foils). Just nu ligger min digitala båt ca 100 nm väster om den snabbaste kvinnan Samantha Davies på båten Initiatives-Coeur. Jag hoppas att Samantha slutar på en framskjuten placering.

image.png.900dfc2eaa8296484fdd33b36994fd04.png

 

 

Här är en animation över den enorma spridningen i fältet under det virtuella racet 2012-2013. Alla verkar dock inte vara intresserade att vinna racet. 
 

 

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev per_62:

Får se om jag orkar med detta med vinduppdateringar var 6:e timme och kontroll på den digitala båten i ca 80 dagar.

Det verkar ju riktigt både roligt och lärorikt, men det är lång tid även om man sitter hemma i stugvärmen/stugsvalkan och segla.

 

Bara genom att fundera lite på att segla virtuellt i tre månader inser man hur förbaskat krävande det måste vara att segla ensam jorden runt med hög koncentration i stort sett hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kevin Escoffier på båten PRB har sänt ut nödsignal idag 1346 UTC efter att tagit in vatten och därefter har troligen båten sjunkit. 

image.png.7d0098bb44b2b7100185bfc55c93d14c.png

 

Tre medtävlare har satt kurs mot senaste kända position för assistans 40°55 S 9°18 E (ca 550 nm SW om Kapstaden).

Jean le Cam har nått fram vid 1615 UTC och fått visuell kontakt med Kevin i sin livflotte men kunde inte utföra någon räddning pga  5 m höga vågor och vind på 20-25 knop (ca 10-13 m/s)

Kevin Escoffier har en AIS Mob med sig i livflotten. Men en AIS Mob har bara begränsad räckvidd (kanske 1-2 nm) och signalen kan uppfattas av en AIS mottagare i tex en annan båt som är i närheten men svårt att lokalisera om det är 5 m höga vågor.
Han har förhoppningsvis även en PLB med sig vilken om den aktiveras skickar positionen i 24h via satellit. 
Nu är det mörkt och förhoppningsvis hittas han i morgon av någon av båtarna som har dirigerats till området. 


https://www.vendeeglobe.org/en/news/20687/four-vendee-globe-skippers-are-in-the-zone-to-help-in-rescue-of-kevin-escoffier

 

https://www.sailingscuttlebutt.com/2020/11/30/search-is-on-for-vendee-globe-skipper/

 

image.png.63d00f64a2beb87925a6e1ab244ea97d.png

 

Alex Thomson på Hugo Boss lyckades förstärka de strukturella skadorna men nästa bakslag blev att ett roder gick sönder. så beslut har tagits att bryta tävlingen. En märkbart tagen skeppare beskriver situationen så här: 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu är han räddad! I natt vid två tiden av Jean le Cam. Fem meter höga vågor, även om de lär vara bredare än vad som finnes t ex i Östersjön?

 

Ruggigt nog ändå. 

 

"The PRB skipper who just appeared smiling, bundled up in his survival suit alongside Jean Le Cam."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RÄDDAD! Jean Le Cam har räddat Kevin Escoffier från livflotten kl 0106 UTC i natt!

Under racet 2008-2009 blev räddaren Jean Le Cam räddad av båten PRB efter att slagit runt vid Kap horn!

https://www.vendeeglobe.org/en/news/20690/news-flash-kevin-escoffier-rescued-by-fellow-vendee-globe-competitor-jean-le-cam

 

Undrar om PRB fortfarande flyter eftersom den verkar finnas kvar på https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.0/centery:-40.0/zoom:7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev per_62:

Undrar om PRB fortfarande flyter eftersom den verkar finnas kvar

Marine Traffic är inte riktigt en AIS-tjänst utan mera en webbkarta.

Fartygens senaste position ligger kvar en tid, vet inte hur länge.

Det borde gå att se när den senaste positionen rapporterades in tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ha varit ett snabbt förlopp på fyra sekunder när PRB dök med fören in i en våg, vatten trängde in och båten delades i två delar: "Escoffier described the moment the boat literally folded from the bow, “You see the images of shipwrecks? It was like that, but worse. In four seconds the boat nosedived, the bow folded at 90°. I put my head down in the cockpit, a wave was coming. I had time to send one text before the wave fried the electronics. It was completely crazy. It folded the boat in two. I’ve seen a lot before but this one…”

Mer om räddningen här: https://www.vendeeglobe.org/en/news/20697/escoffier-s-rescue-mission-accomplished-yes-he-did

 

Och här två video kring räddningen.

https://www.vendeeglobe.org/en/news/20698/prb-s-rescue-videos-that-tell-the-story

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"“It is the outcome we were hoping for. It was pitch black, not easy conditions but finally the outcome is almost a miracle. It was not easy to pick Kevin up in the middle of the night, Jean is an extremely experienced sailor and he always followed our instructions to the letter."

 

"Asked this morning if he was scared or worried during his ordeal in his liferaft Escoffier replied, “No. As soon as I had seen Jean I was sure I would be saved.”

 

https://www.vendeeglobe.org/en/news/20697/escoffier-s-rescue-mission-accomplished-yes-he-did

 

Ren kyla och god sjömanskap. Det som räddar liv i sådana situationer.

 

Denna Vendee Globe har verkligen haft sina spänningsmoment. Nu får man följa de tävlande genom dagliga videouppdateringar, men känns ganska skönt att köra på sin VR segling. Ganska intressant att alla VR seglare kör längs avgränsningslinjen mot Sydpolen, medan de verkliga seglarna kör mer norrut, pga vindarna och förhållandena. Går ej riktigt att jämföra. Såsom Ari Huusela som haft problem med sina segel, bland annat. VR segelbåtar går ej sönder... 😋

 

 

 

Redigerad av Marquesas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre båtar har ställt kursen mot Kapstaden.

Båten Hugo Boss fick strukturella skador i förskeppet vilket Alex Thomsson lagade under några dagar. Därefter blev ett roder obrukbart den 25/11 och beslut togs att avbryta racet.

 

Den 3/12 i 20 knops fart seglade Samantha Davis på båten Initiatives-Coeur in i något och båten tvärstannade. Kölinfästningen runt kölboxen skadades och både sprickor och ett mindre vattenläckage uppstod.

 

Den 3/12 skadades både foil och foil-boxen av ett oidentifierat objekt i havet för Sebastien Simon på båten Aces Paprec.

 

Möjligen kan båtarna Initiatives-Coeur och Aces Paprec repareras och därefter fortsätta racet.

Charlie Dalin på båten Apiviva leder racet med ca 200 nm. Dessa foilande båtar seglar fort men konstruktionen ser inte ut att klara av att kollidera med oidentifierad objekt. 

 

I det virtuella racet med mer än 900 000 båtar har det blivit en omgruppering sedan några dagar då det var ett gäng med båtar som seglat i en ”innerkurva” något mer österut från ekvatorn och söderöver vilka fick fördel i vädersystemen. Under gårdagen var det enbart att hålla sig längs med isgränsen utan att gå söder om denna. Idag fortsatt kurs ner mot sydost till isgränsen vid breddgraden S 50 söder om ö-gruppen Kerguelen Islands. Det blir en gipp i morgon bitti och därefter några gippar för att följa isgränsen österut. Min virtuella båt seglar med drygt 21 knop och ligger kring placering 1100 ca 40 nm bakom ledarbåten med hopp om bättre placering längre fram. Men det är fortfarande ganska tätt med båtar då det ca 40 nm bakom min båt ligger båtar med placering kring 7000. 

 

image.png.cfd2fd74b8d97b8488baa8de9d07982f.png

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du rapporterar!

 

Plats 1000 av nästan en miljon båtar låter bra!

Håll utkik efter virtuella isberg och låtsasvalar bara så ska det säkert gå bra för dig.

Lycka till!

 

Påminner om att man kan hoppa på det virtuella racet när som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Marquesas:

Ganska jämt!

 

:D

 

 

"Now it feels like a race, not so lonely anymore."

Det är ju som vilken klubbtävling som helst. Fascinerande!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter drygt 69 dagar gick min båt i mål den 14 januari i det digitala Vendée Globe men tyvärr hade drygt 1700 båtar funnit en snabbare väg till målet.

image.png.8ca064120533a104feb45761d26f5130.png

 

 

Först i kväll 13 dagar efter de första digitala båtarna gick i mål kommer den första riktiga båten att gå i mål men vinnaren kan bli någon av de som tidigare utanför Sydafrika hjälpte till i sökandet av Kevin Escoffier när hans båt PRB sjönk. De som hjälpte till erhöll olika tidskompensation så för dessa kommer det bli några timmars tidsavdrag efter målgång. Här är positionerna kl 18:00 idag:

image.png.e23e656f559df873b8cbfe9e512e5874.png

 

Samt här är ställningen kl 18:00 idag inklusive tidskompensation i rött.

image.png.7e25c06c32e66f90d3fd74604a61c810.png

 

En sammanfattning om nuvarande ställning i denna video:

 

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir live från målgången idag vid ca kl 20:00.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...