Barto 0 Postad 31 Oktober , 2020 Hej, Verkar som att det första inlägget inte gick fram. Vet någon vad det är för gröna kablar som kommer från svänghjulet men inte är inkopplade? De har rund resp avlång kabelsko i änden. Se bild. Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 31 Oktober , 2020 De gröna går till laddspolen för 12 V. Om du kopplar dessa till AC-anslutningarna på en likriktarbrygga och + resp. minusanslutningen på bryggan till batteriet, så får du laddning. Minus skall också jordas i motorn.Valfri gröna levererar också pulser till varvräknaren om du vill ha en sådan. Men även detta kräver att en likriktare är inkopplad. Börja med att ohmmäta spolen, så att det inte är avbrott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barto 0 Postad 31 Oktober , 2020 Hej! Ska mäta spolen, hur mycket brukar den mäta? Behövs en regulator också? Har du något tips i så fall på modell/märke av regulator och likriktare? Satt likriktare inuti motorn på något fäste eller vid batteriet? Tusen tack för ditt snabba svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 November , 2020 (redigerade) Har inget exakt värde, men 0,1 - 0,5 Ohm. Svårt att mäta så låg resistans med ett billigt instrument men är det bara lite högre än när du kortsluter mätsladdarna så är det nog OK. LR sitter inuti motorn, men måste inte sitta där. Den behöver dock monteras så att värme kan avledas.Tror inte denna någonsin haft en regulator bara LR. Köp en LR brygga från t.ex. Elfa originalet kostar en förmögenhet. Men hittar du en billig regulator så är det också OK. Koppla in en 15-20 A säkring i serie med plusledningen från likriktaren. Generatorn lämnar 6-12 A gissar jag. Detta är en 1984: https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1984/50etln/electric-parts-2 Redigerad 1 November , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barto 0 Postad 1 November , 2020 Hej, Har mätt spolen och den mäter ca 0.3 ohm så det verkar vara ok. Finns billiga på Ebay som kostar ca en hundring men undrar hur kvalitén är på dessa. Ska se om jag hittar en begagnad. Jag antar att LR har varit monterad på den bearbetade ytan nära kopplingsdosan i bilden nedan med en skruv i centrum? Har du något bra tips på en regulator? Tusen tack igen för dina svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 November , 2020 Just där ska LR sitta. Har inte tips om någon regulator. Jag skulle sätta dit en enkel LR. Billig bör funka bra, men den ska klara 15 A tycker jag. Det har skrivits om regulatorer i många trådar. Häng på voltmeter på batteriet. Om spänningen ofta överstiger 15 V under långa perioder kan du sänka spänningen genom att t.ex. tända lanternor eller annan mindre last. Regulatorer brukar reglera till 14,4 - 14,6 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barto 0 Postad 1 November , 2020 Ok, låter bra. Ska kolla mer på regulatorer och det verkar som att vissa likriktare har en begränsad inbyggd funktion för att minska spänningen. Lanternor har jag inte då det är en öppen båt på 6m. Det är ju en annan fråga sen. Tusen tack, nu har jag en hyfsad bild om hur jag ska gå tillväga med detta. Gillar motorn och den bara går och går, ta i trä.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 1 November , 2020 vill minnas att dessa motorer inte behöver någon regulator då dom ger väldigt lite ah sjunker kraftigt vid låga varv skaffa ett 65-70amp batteri så orkar den inte överladda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 November , 2020 1 timme sedan skrev frans73: vill minnas att dessa motorer inte behöver någon regulator då dom ger väldigt lite ah sjunker kraftigt vid låga varv skaffa ett 65-70amp batteri så orkar den inte överladda Riktigt så enkelt är det inte. Man kan förledas att tro att en generator med låg nominell laddström inte skulle kunna höja spänningen över för batteriet hälsosam nivå. Det är dock så att överspänningen uppstår i kombination med och på grund av den mycket låga laddström som ett fulladdat batteri tar emot. Storleken på laddare spelar i detta läge ingen roll. Ett stort batteri är säkert bättre, men det är inte hela lösningen. Man bör hur som helst välja ett batteri med öppna celler och räkna med att hålla koll på elektrolytnivån. Sköter man detta och underhållsladdar under vintern så kan batteriet hålla åtskilliga år vid normal användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 November , 2020 2 timmar sedan skrev Barto: det verkar som att vissa likriktare har en begränsad inbyggd funktion för att minska spänningen. Bryggan sänker spänningen med två diodspänningsfall, ca 1 V då batteriet är fulladdat. Detta löser inte problemet, men varför inte nöja sig med samma funktion som den motorn såldes med? Vid normal användning tillför regulatorn ganska lite om du inte t.ex. har instrument som är känsliga för överspänning. Så fort du lastar med några ampere så sjunker spänningen snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 1 November , 2020 Nu killgissar jag och hoppas någon har testat min idé och kan komma med kommentarer. Det borde väl gå att sätta en enkel PWM solcellsregulator mellan likriktaren och batteriet. Då hålls spänningen på en lagom nivå för batteriet. Regulatorn dimensioneras för att klara strömstyrkan från motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 1 November , 2020 Du behöver säkerligen inte ha någon regulator då motorn laddar så pass lite. Det är bara att koppla in likriktaren, och en säkring är alltid bra att ha där. Inte minst för det fall du skulle råka få en kortslutning i motorändan. Om du inte har någon pålitlig voltmätare i båten bör du sätta in en. Då ser du alltid hur det är ställt med batterispänningen. Så kan du alltid kasta ett öga på den när du kör så får du kvitto på att du inte får får hög laddspänning. Skulle du mot all förmodan få det är det bara att göra som skrivits här ovan, slå på något som belastar, eller dra ner varvtalet på motorn. Biltema har en bra digital voltmätare för bil för strax över hundringen. Har 3 st sådana i min båt, funkar klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 November , 2020 7 minuter sedan skrev Zwen: Du behöver säkerligen inte ha någon regulator då motorn laddar så pass lite. Det senare är som jag förklarat ovan inte sant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 November , 2020 26 minuter sedan skrev Lintott: Det borde väl gå att sätta en enkel PWM solcellsregulator mellan likriktaren och batteriet. Då hålls spänningen på en lagom nivå för batteriet. Regulatorn dimensioneras för att klara strömstyrkan från motorn. Kan funka, men utspänningen från likriktaren är inte ren DC utan fullvågslikriktad sinus. Spänningen pulserar alltså mellan 0 och ca 20 V. Vet inte hur en PWM regulator kan hantera detta. Ev. löser en kondensator på några 1000 myF problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 1 November , 2020 2 timmar sedan skrev guestsson: Det senare är som jag förklarat ovan inte sant. Jag kan hålla med om det gäller en laddare som är inkopplad längre tid. I detta fall laddas det ju bara när motorn går och jag skulle nog tro att TS inte kör så himla länge kontinuerligt. Laddströmmen lär nog sjunka ganska rejält från nominellt när batteriet är skapligt laddat. En bra regulator kostar ju en del och därför föreslog jag en billig V-meter istället så har han koll. I praktiken tror jag dock detta kommer vara en ickefråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barto 0 Postad 2 November , 2020 Jag börjar med att använda bara likriktare och en voltmeter. Har hittat några billiga VM som kommer passa. Har hittat en begagnad likriktare också. Ska hålla ett öga på spänningen och om det skenar så kanske man ska testa med en regulator. Tusen tack för alla tips, verkligen hjälpsamt. Nu ska jag bara trassla med alla kablar och genomföringar som kommer till. Om någon har ett tips på startknapp och ev. med låda som tål lite stänk så säg gärna till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser