Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
ronnybergh

Hjälp ! Problem installera GPS-mottagren.

Rekommendera Poster

Har köpt en Gps-mottagare hos Clas Ohlson, Märke: HAICOM. Har försökt installera enligt instruktionen, i både Lap Top och vanlig PC med Windows XP. Har Garmins kartprogram Mapsource. Vem vet något om detta ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får du för felmeddelande / vad är det som inte fungerar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Mapsource har inget NMEA-protokoll, utan fungerar bara ihop med Garminmottagare. Det finns ju andra kartprogram man kan använda. För att se om din mottagare skickar ut NMEA kan du använda hyperterminalen. Ställ in direkt på vald com-port, 4800 baud, 1 stoppbit, ingen paritet, och ingen flödeskontroll. Läsbar text skall nu rulla på skärmen. En NMEA-mening börjar alltid med ett $-tecken. Sedan följer en 2-ställig talker-identifier följd av tre tecken som anger vilken NMEA-sentens det är. Efter detta kommer datafälten avdelade med kommatecken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Glömde 8 databitar . :oops:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik

Har också köpt en GPS:puck´med USB anslutning, på Clas i sjön. Jag kör Fugawi och har en laptop med XP. Problemet är att XP tror att GPS:n är en mus och installerar den som en mus????. Så jag startar datorn med en extern mus inkopplad och sedan kopplar in GPS:en. Har funkat för mig hittils. Vill gärna ha bättre föslag själv, om det finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Avaktivera seriemusen i Enhetshanteraren så försvinner förhoppningsvis problemet. LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...