Perra88 0 Postad 24 Oktober , 2020 Hej idag gjorde jag en vinterkonservering för första gången på min bayliner 2855 när jag körde igenom glykolblandningen så tycker jag att det tog väldigt lång tid att tömma dunken, det spottade mycket mindre än när jag tidigare spolade med färskvatten. är detta normalt eller var det för lite tryck i dunken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 24 Oktober , 2020 (redigerade) Tryck i dunken? Hur gick du till väga med konserveringen? Redigerad 24 Oktober , 2020 av Gripen72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra88 0 Postad 24 Oktober , 2020 35 minuter sedan skrev Gripen72: Tryck i dunken? Hur gick du till väga med konserveringen? Nja. Inte tryck men det ska ju flöda. Hade dunken på badbryggan med en slang ner till spolmuffen. hål i dunken så det inte blir vacuum. Spolmuffen var tät och satt bra så all glykol kom in i drevet. det tog kanske 30 sek innan det börja komma glykol från utblåset och det som kom var inte mycket. Jag trodde det skulle gå fort att tömma dunken men det tog säkert 10min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernhand 55 Postad 24 Oktober , 2020 När jag konserverar min motor, ej drev, så får jag gasa på lite för att den ska börja suga upp vattnet ur dunken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra88 0 Postad 24 Oktober , 2020 5 minuter sedan skrev Jernhand: När jag konserverar min motor, ej drev, så får jag gasa på lite för att den ska börja suga upp vattnet ur dunken. Jag körde på tomgång så det kanske var problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Oktober , 2020 Om du har sjövattenkylning så förmodar jag att du tömde motorn innan du körde glykolen, tar ju ett tag att fylla motorn. Om du inte tömde motorn, gör om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra88 0 Postad 25 Oktober , 2020 12 timmar sedan skrev Gelis: Om du har sjövattenkylning så förmodar jag att du tömde motorn innan du körde glykolen, tar ju ett tag att fylla motorn. Om du inte tömde motorn, gör om. Jag har sjövattenkyld med värmeväxlare. Så blocket kyls av slutet system. ja jag tömde ur sjövattnet innan jag körde i glykol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Oktober , 2020 (redigerade) Ok sötvattenkylning, då ska motorn inte tömmas, kolla bara frystalet på motorsidan. Då är det i princip bara att köra in glykolblandning, någon tömning av sjövattendelen är egentligen inte nödvändig, men inte heller fel. Jag brukar köra igenom ca 15-20 liter 50/50 blandning. Har du tömt sjövattensidan på växlaren, slangar och avgasystem så tar det några sekunder att fylla dessa igen, framförallt på tomgång. Redigerad 25 Oktober , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra88 0 Postad 25 Oktober , 2020 52 minuter sedan skrev Gelis: Ok sötvattenkylning, då ska motorn inte tömmas, kolla bara frystalet på motorsidan. Då är det i princip bara att köra in glykolblandning, någon tömning av sjövattendelen är egentligen inte nödvändig, men inte heller fel. Jag brukar köra igenom ca 15-20 liter 50/50 blandning. Har du tömt sjövattensidan på växlaren, slangar och avgasystem så tar det några sekunder att fylla dessa igen, framförallt på tomgång. Ok. Då är det nog som det ska. Dock tror jag det är bra att tömma sjövattnet innan. Annars finns risken att man späder ut glykolen. det var väldigt smidigt på min motor. Man tar en pump och pumpar upp ett tryck så flödar vattnet ut. hur gör du med tömning av vattnet under motorn? Sett att vissa fyller på med glykol där också. lossa bulten är ju ett alternativ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Oktober , 2020 Jag har inget vatten under motorn, där ska det vara torrt. Du släppte alltså vattnet ner i kölsvinet när du dränerade bla växlaren? Om så är fallet så torka torrt antingen med en våtdamsugare eller via dyvikan (vilken jag tror du menar med bulten). Ingen jäkla glykol för att slippa ta upp vattnet, glykol blir kladdigt om det får ligga kvar. En av anledningarna att jag inte tömmer innan glykolen, kör man in 20 liter så blir det inte utspätt i växlaren och avgasystem, däremot det första som kommer ut genom drevet är naturligtvis utspätt. Är man noggrann så kollar man frystalet på det som kommer ut när 20 litersdunken börjar bli tom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 25 Oktober , 2020 Jag skickar i ett par liter ospädd glykol innan 50/50 blandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser