50sman 55 Postad 16 Oktober , 2020 helloj. Skall koppla in en varvräknare men jag hittar inte i manualen antalet pulser. Jag har en Mercury från 78 (80 hp) där det finns ett uttag framme vid handkontrollen som jag tänkte "tjuva" mig in på men jag behöver ställa in antal pulser. Motorn är 4 cylindrig. /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 16 Oktober , 2020 (redigerade) Kan du inte bara testa dig fram? På tomgång lär ju motorn ligga runt 700-900 varv. Skulle varvräknaren visa säg hälften eller dubbelt det, så vet du att du har fel antal pulser och får justera. Men börja på 4. Redigerad 16 Oktober , 2020 av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 16 Oktober , 2020 (redigerade) Puls till varvräknaren kommer från växelströmsgeneratorn till 12 V. Konstruktionen är sådan att åtminstone de dioder i likriktaren/regulatorn som kopplar lindningen mot jord måste vara hela, annars funkar inte varvräknare. Polvänder man vi inkoppling av batteriet så pajar likriktaren inom någon 10-dels sekund. Varvräknaren och allt annat som hör till motorn klarar sig dock oftast. Nästan alla Merc har 12 poliga generatorer, så även din. Generatorn ger 6 pulser per varv, så ställ in omkopplaren på 6P. Du kan räkna skruvarna som håller magneterna/polerna på baksidan. https://www.ebay.com/i/312440972308?chn=ps Redigerad 16 Oktober , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 17 Oktober , 2020 17 timmar sedan skrev guestsson: Puls till varvräknaren kommer från växelströmsgeneratorn till 12 V. Konstruktionen är sådan att åtminstone de dioder i likriktaren/regulatorn som kopplar lindningen mot jord måste vara hela, annars funkar inte varvräknare. Polvänder man vi inkoppling av batteriet så pajar likriktaren inom någon 10-dels sekund. Varvräknaren och allt annat som hör till motorn klarar sig dock oftast. Nästan alla Merc har 12 poliga generatorer, så även din. Generatorn ger 6 pulser per varv, så ställ in omkopplaren på 6P. Du kan räkna skruvarna som håller magneterna/polerna på baksidan. https://www.ebay.com/i/312440972308?chn=ps Tackar. Såg att brun går till motor och vit till choke och svart till startnyckel. Om jag får gissa så är då Brun = W, Vit = jord och svart = + eller ? Nu har jag även en 4:e anslutning (för ljus) så då kan jag väl "tjuva" från den + (svart) jag sätter in dvs bygla istället för att dra en separat + till enbart ljus? /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 17 Oktober , 2020 Det framgår inte vilka ledningar du avser, men puls till varvräknare är grå. Det är sannolikt i motoränden inkopplad till en av de två gula ledningarna som går till likriktaren, egalt vilken. Svart är högst sannolikt jord/batteri minus. Lila brukar vara +12 V då tändningen är påslagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 18 Oktober , 2020 17 timmar sedan skrev guestsson: Det framgår inte vilka ledningar du avser, men puls till varvräknare är grå. Det är sannolikt i motoränden inkopplad till en av de två gula ledningarna som går till likriktaren, egalt vilken. Svart är högst sannolikt jord/batteri minus. Lila brukar vara +12 V då tändningen är påslagen. Tackar. Här kommer ett el-schema om det hjälper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 Oktober , 2020 På äldre motorer gäller att puls till varvräknare är brun istället för grå. Denna bruna går som sagts ovan till likriktaren, men statorledningarna som kopplas till likriktaren är sannolikt gul-röda istället för gula. Vit är sannolikt + 12 V vid tändning på. Svart är som nämnts tidigare jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 18 Oktober , 2020 10 minuter sedan skrev guestsson: På äldre motorer gäller att puls till varvräknare är brun istället för grå. Denna bruna går som sagts ovan till likriktaren, men statorledningarna som kopplas till likriktaren är sannolikt gul-röda istället för gula. Vit är sannolikt + 12 V vid tändning på. Svart är som nämnts tidigare jord. Tackar. För en newbee som jag så antar jag att jag kan ta brun till W, vit till + och svart till jord. Jag kommer dock mäta innan så vit är + när tändning är på. Jag håller på att sätta ett jordblock och plus anslutning med säkringar framme då jag vill få mer ordning på elen. Fråga. Spelar det ngn roll om jag lägger batterierna fram? Det blir då en längre plus kabel till motorn men om jag tar en "tjock" kabel så borde förlusterna kvitta eller? /t Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 Oktober , 2020 1 timme sedan skrev 50sman: antar jag att jag kan ta brun till W W? de originalinstrument jag jobbat med är anslutningen märkt "Send" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 Oktober , 2020 Förstår nu att du har ett instrument avsett att anslutas till W anslutningen på växelströmsgeneratorn till en inombordare. Ev. kan denna funka även till detta ändamål, jag vet faktiskt inte, men jag rekommenderar att du kalibrerar instrumentet så att det visar rätt. Frekvensen (Hz) mätt mellan brun och jord är varvtalet/10 (rpm). Vid 1000 rpm är alltså frekvensen 100 Hz. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 18 Oktober , 2020 5 minuter sedan skrev guestsson: Förstår nu att du har ett instrument avsett att anslutas till W anslutningen på växelströmsgeneratorn till en inombordare. Ev. kan denna funka även till detta ändamål, jag vet faktiskt inte, men jag rekommenderar att du kalibrerar instrumentet så att det visar rätt. Frekvensen (Hz) mätt mellan brun och jord är varvtalet/10 (rpm). Vid 1000 rpm är alltså frekvensen 100 Hz. Tackar. Jag bara älskar forum Jag har köpt en multimeter med Hz mätning för ändamålet redan /t Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 21 Oktober , 2020 2020-10-18 vid 18:28 skrev 50sman: Fråga. Spelar det ngn roll om jag lägger batterierna fram? Det blir då en längre plus kabel till motorn men om jag tar en "tjock" kabel så borde förlusterna kvitta eller? Såg denna fråga nu. Nej, det spelar ingen roll, men jag frågar mig varför. En planande båt går billigare/snabbare i planingsfart med lasten förskjuten akterut. Om motorn har powertrim så trimmar man upp fören så mycket det går för att uppnå detta gångläge. Det minskar den våta ytan. Enda skälet att vilja lasta fram som jag kan se är om båten är undermotoriserad så att det är svårt att komma upp ur gropen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 6 November , 2020 Inkopplad och klar. Fungerar fint och är in trimmad (nu när jag läste instruktionen till multimetern där Hz mätning :)) Nu har jag bara det sista kvar - tuna. TDC är identifierat och en ny grad"skiva" är gjord. Så på söndag blir det en ny jungfrutur och därefter dop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser