Lumafefa 0 Postad 16 Oktober , 2020 Jag är lite nyfiken på hur ni löst täckningen med presenning, jag har en styrpulpet med en ruta på styrbordssidan, hur har ni löst täckställningen när den högsta punkten inte är centrerat? Jag har inte varit helt nöjd med de lösningarna jag haft de senaste åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 127 Postad 16 Oktober , 2020 Enklaste är att skaffa en täckställning som står på backen. Om ställningen är lång finns oftast en stödpinne att sätta i mitten av båten. Tex https://www.seasea.se/a-ställning-ekonomi-5-5m?gclid=EAIaIQobChMIsrrbw_m47AIVzOvtCh1EOQiOEAQYAiABEgKhavD_BwE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 16 Oktober , 2020 När jag hade samma problem som dig tillverkade jag två "a-formade" delar av trä, satt med skruv o h mutter så det gick att fälla ihop. En precis framför båten, en bakom och en lång överliggande bräda som takås sen rörisolering runt bågen som är runt rutan så pressningen inte nötte mot rutan, sen band jag fast detta i vagnen med två spännband över presenningen infäst i vagnen. Funkade bra för mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 16 Oktober , 2020 Går det att skruva bort rutan lätt, eller är det förenat med en massa jobb? Hursomhelst, när jag hade en styrpulpetbåt (utan vindruta) så snickrade jag till en ”sax” eller om du vill ett kryss där den övre delen blev en klyka. Nedre delarna placerades på aktre sittbänken. Förut i surrades i en hajfena som fanns på fördäck. Men där kam man ju också ha en sax eller ett X. Sedan en ås av 5 x 5 cm regel (tvåtum, tvåtum). Jag använde sedan rostfri vagnbult att foga samma grejerna med. Då den båten stod väldigt vindskyddad på en villatomt gick det bra med billig lättviktspresenning, men en sådan blåser annars väldigt lätt sönder i den första höststormen. Som redan föreslagits kan du ju ha två A också med en ås. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 16 Oktober , 2020 Kom på det att jag hade två sneda stag som stabiliserade. En fram och en bak som gick snett från ryggåsen och till a:na. En annan båt hade en snarlik konstruktion men fick ett stag i sittbrunnen också, staget var som en klyka upptill där ryggåsen vilade, satt med vagnsbult och staget vilade på durken på en bit plywood med liggunderlag mellan plywood och durk för att inte repa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser