Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025
CarlJ

Penta DPH drev, frågor om hydrauliken.

Rekommendera Poster

Tjena,

Förra veckan hoppade jag i båten för en liten hösttur och för att varmköra motorn då båten legat stilla i ca 3 veckor.

Lägger i backen, ser på tiltindikatorn att drevet är långt över beachmode, lägger i neutral och hör att drevet dunsar ner.

Dvs att jag har ingen tilt, men viktigast av allt, ingen backspärr.

Snabbspola till idag, där jag har lyft båten, konstaterat att det inte var slangarna som kostade 4000kr som hade gått utan hydraulrören mellan cylindrarna(Chansade på slangarna.). Det betyder i sin tur att jag måste få av drevet för att komma åt och byta rören. Problemet med det är att båten vinterförvaras på annan ort, 4-5 timmar bort. 

Kan man låsa drevet på ett mekaniskt sätt så jag åtminstonde har backspärr? finns det några risker att köra utan trimhydrauliken(bortsett ifrån den uppenbara att köra båt utan att kunna backa/bromsa) I och med att vinterförvaringen är på annan ort är jag inte jättesugen på att plocka bort/sätta tillbaka drevet.

Edit: Glömde nästan fråga det viktigaste. VAD är pentas skitrör tillverkat i? Och HUR blir det så att röret ser ut som ett rivjärn? Tror jag räknade 5 små hål på ena röret på styrbords sida. 

IMG_20201013_183503.jpg

Redigerad av CarlJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma drev, det finns ingen back spärr - det hålls tillbaka av hydrauliken. Jag ser ingen enkel lösning på backspärr utan hydraulik.

Hade för övrigt lite olja i trimtanken (tanken var färgad rör av oljan, så man så det såg ut som det var rätt nivå) förra året - då åkte drevet upp till beach-läget!

Pentas rör är säkert rostfria och bra, mina sitter där sedan 1996. Dina kanske ligger fel och skavs av något vid tiltning.

När bytte du bälgar senast - kanske ändå dags, jag byter vart tredje år?

Förstår inte resonemanget att inte fixa rören nu under vintern - har du tänkt köra med trasiga rör nästa år!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...