Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
FilipM

Vinterkonservering Mercrusier 5.7 Cierra 2355

Rekommendera Poster

Hej!

jag måste nu vinterkonservera min nya båt   Det är en Bayliner Ciera 2355 med en GM Marin 5.7 V8 Gen 1 Vortec Small Block och drevet är Alpha one gen 2 och den är sjövatten kyld, nu försöker jag få en klar bild på hur man gör, jag har googlat läst kollat filmer på Youtube från USA och verkar som alla har olika åsikter och sätt.  

jag har nu gjort något som jag känt att flest personer ”godkände” 

STEG 1 Köra motorn till sin Arbets temperatur med färskvatten genom slang och spollmuff

STEG 2 köra igenom motorn på samma sätt fast med min glykol blandning

 

nu har jag frågat en kille som ska vara en båt mekaniker och han påstår att min metod är fel och det är bara 50% chans att jag gjorde en lyckad konservering då termostaten öppnar och stänger sig hela tiden! Den står inte på vid gavel för lite tomgångskörning. Och ifall jag lyckats och körde blandningen när den var öppen har jag gjort rätt och ifall den var stängd har jag gjort fel 

 

Han blev dock arg på mig att jag ställer frågor och sa att nattjouren har stängt och han tänker inte svara på mina dumma frågor.... 

 

 

nu blev jag orolig och undrar om det finns något sätt att dubbelkolla om jag har gjort rätt ? Och om jag inte har gjort det 

 

Hur gör jag i steg ?

 

 

 

 

tack snälla om någon av er orkar att läsa igenom och hjälpa mig med detta 


häslningar Filip

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte äxprätt på vad som händer när man gör detta med sjövattenkylda motorer, men jag har för mig att man förr brukade rekommendera att ta ut termostaten när man körde igenom glykolblandningen. Det borde ju vara ett mycket bra sätt egentligen, men lite krångligt förstås, även om termostathusen brukar sitta mycket väl åtkomliga på V8:or.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Zwen:

rekommendera att ta ut termostaten när man körde igenom glykolblandningen

Är termostaten borta och du har typ 25 liter glykolblandning (kolla upp hur mycket din motor rymmer / kräver) så blir hela kylsystemet inklusive limporna fyllda med glykol. Mycket rinner ut men då ska inget rent vatten finnas kvar som kan frysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej och åter nej, En sjövattenkyld motor måste tömmas på vatten helt och hållet innan man kör in glykolblandning.

Termostaten ska inte plockas bort.

Tömmer du inte motorn så spelar du rysk roulett om frysskador som upptäcks nästa vår.

Går åt, som Baxlaget skriver, runt 25 liter för att vara på säkra sidan. 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej har nu tömt motorn på glykolblandningen är det då bara att köra igenom motorn ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Gelis:

Nej nej och åter nej, En sjövattenkyld motor måste tömmas på vatten helt och hållet innan man kör in glykolblandning.

Termostaten ska inte blockas bort.

Tömmer du inte motorn så spelar du rysk roulett om frysskador som upptäcks nästa vår.

Går åt, som Baxlaget skriver, runt 25 liter för att vara på säkra sidan. 

Att tömma motorn innan låter ju vettigt.

Men varför skulle man inte kunna ta bort termostaten? Om man tar bort den behöver man ju inte bekymra sig om den har öppnat eller inte. Kan du förklara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn fyller sig själv när den varit tom, man kan enkelt förklarat säga att den fyller sig baklänges, termostaten behöver inte öppna för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma motor, kör med drevsäck. Lite omständigt men det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...